AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #1 Skrevet 27. januar 2013 Jeg er ei 18 år gammel jente som tror jeg har bestemt meg for hva jeg vil bli. Men jeg ønsker tilbakemeldinger på planene mine og tips og råd om jeg kanskje burde tenke og planlegge litt annerledes på noen måte. Jeg ønsker å bli politi Fordi: Jeg er tøff, uredd, utadvendt, selvsikker, trygg, flink til å kommunisere, empatisk, sterk, sta, holder alltid hodet kaldt i paniske situasjoner, tålmodig, ekstrem lang lunte og ikke redd for nye utfordringer. Er som sagt uredd. Ulemper: - Jeg er lite interessert i nyhetene, leser så og si aldri VG men får alltid med meg det viktigste(facebook, venner, familie). - Jeg er lite interessert i å pugge lovverket, men det er jo det jeg må hvis jeg skal bli politi? - Jeg er nærsynt, med styrke -4 på hvert øye. Er dette en hindring og hva kan jeg evt. gjøre? - Jeg er veldig lita. 160 cm, er redd dette vil være en ulempe i forhold til det når jeg skal fakke tyver og legge dem i håndjern osv. De blir vel ikke akkurat redde for meg? (Ønsker btw kun å jobbe som politibetjent hvor jeg er mye ute på oppdrag. Kontor- og papirarbeid er IKKE noe for meg.) Hvordan: Jeg bor for tiden hjemme med foreldrene mine i Larvik, og planlegger å studere på Politihøgskolen i Stavern, hvilket betyr at jeg får mest utbytte av å fortsette å bo hjemme med foreldrene mine inntil studiene er over. Dette betyr at jeg må bo ENDA et år til hjemme hvor jeg jobber og tjener penger + trener og forbereder meg til de fysiske testene. Antakeligvis må jeg sette meg inn i alt som skjer i verden og holde meg orientert i forhold til nyheter. Minst fire år til hjemme med mamma og pappa... Dette strider ekstremt med mine ønsker, fordi jeg har i flere år drømt om den dagen jeg flytter ut, og jeg er redd jeg ikke blir selvstendig og moden før jeg er i tjueårene? DET er jo kjipt da. Samtidig er jo dette det beste, siden jeg tjener mest økonomisk på denne måten. Hva tenker dere om dette? Hilsen jente Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 I stedet for å bo hjemme et år for å jobbe og forberede deg til fysiske tester kan du melde deg til førstegangstjeneste. Det er ikke mange penger du tjener, men du får trening og selvstendighet. Anonym poster: a1f0790001be0fd11bdc21ed3ae2f056 6
ninuska_ Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Min kompis måtte operere synet før han kunne bli tatt inn.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 I stedet for å bo hjemme et år for å jobbe og forberede deg til fysiske tester kan du melde deg til førstegangstjeneste. Det er ikke mange penger du tjener, men du får trening og selvstendighet. Anonym poster: a1f0790001be0fd11bdc21ed3ae2f056 Ok hvordan gjør jeg dette og kan du forklare meg mer om hva dette går ut på, hva jeg må forvente og forberede meg til og hvilken innstilling jeg burde ha til det? ...og viser at du VIL! :-) Liker navnet ditt Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Min kompis måtte operere synet før han kunne bli tatt inn. Okai, men vet du hvor mye i styrke han hadde da? Og måtte han ta laserbehandling FØR eller var det greit etter studiene? Vet du hvordan dette er i forhold til førstegangstjenesten? Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d
ninuska_ Skrevet 27. januar 2013 #7 Skrevet 27. januar 2013 (endret) Okai, men vet du hvor mye i styrke han hadde da? Og måtte han ta laserbehandling FØR eller var det greit etter studiene? Vet du hvordan dette er i forhold til førstegangstjenesten? Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d Han hadde vel rundt 2-3 kanskje. Jeg husker ikke nøyaktig. Og han måtte gjøre det før han ble tatt opp til studiet. Ikke at jeg vet om dette er et krav, jeg vet bare at han måtte, men jeg kan jo se at det er uheldig å ha linser som politimann Endret 27. januar 2013 av ninuska_
ninuska_ Skrevet 27. januar 2013 #8 Skrevet 27. januar 2013 Fra nettsiden: Ha generelt god helse, inkludert syn og hørsel, og oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D
Gud Skrevet 27. januar 2013 #9 Skrevet 27. januar 2013 Ønsker btw kun å jobbe som politibetjent hvor jeg er mye ute på oppdrag. Kontor- og papirarbeid er IKKE noe for meg. Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d Papirarbeid tror jeg ikke du kommer unna uansett... 3
frkharepus Skrevet 27. januar 2013 #10 Skrevet 27. januar 2013 Du må operere synet tidligst ett år i forveien, siden synsstyrken skal være stabilt i ett år før du søker. Har en venninne som var på intervju på PHS i fjor, og da fikk hun mye spørsmål om Norge og verden generelt, så for all del; følg med på nyhetene!! Kan også være en god ide å gjøre seg opp noen tanker om hva du mener om innvandring og kriminalitet på forhånd...... Ett år på Befalsskolen er også positivt å ha med seg.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #11 Skrevet 27. januar 2013 Fra nettsiden: Ha generelt god helse, inkludert syn og hørsel, og oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D Takk. Jeg har prøvd å researche og lese litt om dette med helseattest og klasse D. Jeg må innrømme at jeg ikke forstår stort av det, trenger jeg å ha førerkort i klasse D i det hele tatt? Papirarbeid tror jeg ikke du kommer unna uansett... Lol okai. Så lenge ikke papiarbeid er det som tar mest over jobben min. Du må operere synet tidligst ett år i forveien, siden synsstyrken skal være stabilt i ett år før du søker. Har en venninne som var på intervju på PHS i fjor, og da fikk hun mye spørsmål om Norge og verden generelt, så for all del; følg med på nyhetene!! Kan også være en god ide å gjøre seg opp noen tanker om hva du mener om innvandring og kriminalitet på forhånd...... Ett år på Befalsskolen er også positivt å ha med seg. Okai takk! Da er det vel lurt at jeg operer senest til sommeren 2013? Ånei, søren. Pleier ikke fristen for å søke å være i februar/mars, hvilket betyr at jeg allerede er sent ute? Vet du hva jeg må gjøre? :/ Greit, tusen takk. Er faktisk veldig negativ til innvandring, er vel ikke akkurat det de vil høre? Skal lese om førstegangstjenesten og befalsskolen nå. Noen gode linker? :-) Takk Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d
Wolfmoon Skrevet 27. januar 2013 #12 Skrevet 27. januar 2013 Fordi: Jeg er tøff, uredd, utadvendt, selvsikker, trygg, flink til å kommunisere, empatisk, sterk, sta, holder alltid hodet kaldt i paniske situasjoner, tålmodig, ekstrem lang lunte og ikke redd for nye utfordringer. Er som sagt uredd. For meg sier dette absolutt ingenting om hvorfor du ønsker å bli politi. Hva tenker du på som politiets oppgaver, og hvorfor er slike oppgaver interessant for deg? Hva er din motivasjon for å bli politi? Jeg tror kanskje du bør starte der, fordi det du skriver her sier mest om dine egenskaper, men veldig lite om hvorfor du ønsker å bli politi. 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 For meg sier dette absolutt ingenting om hvorfor du ønsker å bli politi. Hva tenker du på som politiets oppgaver, og hvorfor er slike oppgaver interessant for deg? Hva er din motivasjon for å bli politi? Jeg tror kanskje du bør starte der, fordi det du skriver her sier mest om dine egenskaper, men veldig lite om hvorfor du ønsker å bli politi. Jeg ser for meg at jeg jobber mye ute hvor jeg fakker pøbler og opplever action i hverdagen(forventer ikke at dette skal skje så ofte selv om jeg ønsker det selvfølgelig). Jeg vet ikke så mye konkret om oppgavene deres, men jeg er en tøff jente og vil bruke denne egenskapen til noe nyttig - deriblant å sette samfunnsulydige borgere i håndjern. Ja du har rett i det, jeg har mest fokus på egenskapene mine til hvorfor jeg bør egne meg som politi. Vil som sagt oppleve action og fare - ser dette forekommer mest i politiyrket. Er det noe mer jeg burde være klar over som jeg muligens har misforstått/ikke fått med meg? Please enlighten me :-) Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d
Wolfmoon Skrevet 27. januar 2013 #14 Skrevet 27. januar 2013 Jeg ser for meg at jeg jobber mye ute hvor jeg fakker pøbler og opplever action i hverdagen(forventer ikke at dette skal skje så ofte selv om jeg ønsker det selvfølgelig). Jeg vet ikke så mye konkret om oppgavene deres, men jeg er en tøff jente og vil bruke denne egenskapen til noe nyttig - deriblant å sette samfunnsulydige borgere i håndjern. Ja du har rett i det, jeg har mest fokus på egenskapene mine til hvorfor jeg bør egne meg som politi. Vil som sagt oppleve action og fare - ser dette forekommer mest i politiyrket. Er det noe mer jeg burde være klar over som jeg muligens har misforstått/ikke fått med meg? Please enlighten me :-) Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d Sånn bortsett fra at jeg mener du har helt feil fokus, og at vi ikke trenger politifolk som først og fremst er ute etter action i hverdagen, så får jeg bare ønske deg lykke til. Jeg tror du bør sette deg litt mer inn i hva en politihverdag egentlig består i, hvis du tror du skal jage folk og sette håndjern på dem hver dag. 10
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #15 Skrevet 27. januar 2013 Sånn bortsett fra at jeg mener du har helt feil fokus, og at vi ikke trenger politifolk som først og fremst er ute etter action i hverdagen, så får jeg bare ønske deg lykke til. Jeg tror du bør sette deg litt mer inn i hva en politihverdag egentlig består i, hvis du tror du skal jage folk og sette håndjern på dem hver dag. Jeg tror jeg egner meg godt til en slik jobb, ja, og det skader vel ikke med politifolk som er drevne på det de gjør? Hehe, skal absolutt sette meg mer inn i politiyrket, hadde vært fint om noen kunne opplyse meg litt mer om det og gi meg innsikt. Takk :-) Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d
Strikkemamma Skrevet 27. januar 2013 #16 Skrevet 27. januar 2013 Du kan jo ta en telefon, sende mail eller bare stikke innom en politistasjon og si du er interessert i å bli politi og spørre hvordan en typisk politihverdag er og hvordan arbeidsoppgavene er osv.
Cho Kon It Skrevet 27. januar 2013 #17 Skrevet 27. januar 2013 Papirarbeid tror jeg ikke du kommer unna uansett... Helt riktig. Hver sak må loggføres, og papirarbeide er gjerne grunn for overtid for en politimann. Jeg tror ikke politi er veien å gå hvis du vil oppleve "action og fare". Hva legger du i ordet "fare" egentlig? Livsfare? 3
Cho Kon It Skrevet 27. januar 2013 #18 Skrevet 27. januar 2013 Her i byen har vi forresten årlige jobbmesser hvor det aller meste av yrker er representert. Finn en lignende messe, der vil du få gode svar på hva politiyrket innebærer og krever. 1
Wolfmoon Skrevet 27. januar 2013 #19 Skrevet 27. januar 2013 Jeg tror jeg egner meg godt til en slik jobb, ja, og det skader vel ikke med politifolk som er drevne på det de gjør? Hehe, skal absolutt sette meg mer inn i politiyrket, hadde vært fint om noen kunne opplyse meg litt mer om det og gi meg innsikt. Takk :-) Anonym poster: 7a016849823e7b048323c6b34c99167d Du tror at drevne på det de gjør i politisammenheng betyr hva, egentlig? Politi handler i minst like stor grad om å forebygge, som å fakke kriminelle i en action situasjon. Jeg tror nok du bør ta deg en tur til en politistasjon å snakke direkte med dem om hva de gjør, hvilke muligheter man har innenfor politiet etc. Og hvis dette er holdningen din: Jeg egner meg som politi fordi jeg vil fakke tyver, så kommer du neppe gjennom intervjurunden. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #20 Skrevet 27. januar 2013 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker å bli politi, hvis du ikke er interessert i lovverket og samfunnet vi lever i. At du vil bli politi for å oppleve action og utøve makt er en litt uheldig motivasjon alene - så jeg håper jeg misforstår deg her. Ellers, lykke til med politidrømmen. Anonym poster: add08837a71120f67e133d9f3ce41a7c 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå