Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte en brukt bok her om dagen og på innsiden av omslaget har noen skrevet tekst på norsk og noen ord på kodespråk. Siden jeg ikke får sove og ikke har noe bedre å gjøre har jeg prøvd å søke nettet etter forskjellige kodespråk, men jeg finner overraskende lite.

Teksten: Din 253792 er på scjhstrvvinschky.

Røverspråk er det jo helt klart ikke og bokstaven før/etter er det heller ikke.

Noen andre som kjeder seg og husker kodespråk?

Edit: Hvis det er av nytte så ble boken gitt ut i '85.

Endret av Topplue
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en del av boken, eller i håndskrift?

Skrevet

Håndskrift.

Skrevet

Det siste kan jo være stravinsky, skrevet på en litt tullete måte. Var (muligens er) et utested som het det i Oslo

• Liker 1
Skrevet

Det siste kan jo være stravinsky, skrevet på en litt tullete måte. Var (muligens er) et utested som het det i Oslo

Utestedet Stravinsky eksisterer fortsatt. På midten av 80-tallet var dette et av de mest trendy stedene i Oslo. Siden boka er fra 85, kan det jo godt være at bokstavene viser til utestedet?

Tallene kan ha vært et telefonnummer. Det har bare seks siffer, men fram til begynnelsen av 90-tallet brukte man ikke retningsnummer når man befant seg innenfor sonen for det enkelte retningsnummeret.

• Liker 1
Skrevet

Åj, takk! Jeg tror faktisk dere begge har rett angående Stravinsky. På nettsiden Perelandra linket til sto det at utestedet åpnet i '85. Da regner jeg også med at tallene var et telefonnummer som du sa, og at siden det står "din" i teksten regner jeg med at det var telefonnummeret til bokens tidligere eiers kjæreste.

Så morsomt at dere løste "rebusen"! Takk :)

Skrevet

Poster anonymt å denne,men hvis det er telefonnummer er det fra det stedet jeg kommer fra ;)

Anonym poster: 385db8c9535153ad175921ecd100b0b1

Skrevet

Poster anonymt å denne,men hvis det er telefonnummer er det fra det stedet jeg kommer fra ;)

Boken ble kjøpt like utenfor Oslo hvis det er av interesse.

Skrevet

Hvordan vet du det?? Det nummeret der kan jo ha mange foreskjellige retningsnummer.

Skrevet

Hvordan vet du det?? Det nummeret der kan jo ha mange foreskjellige retningsnummer.

Jeg tenkte på det samme. For eksempel hvis det var et Oslo-nummer, ville det hatt 02 som retningsnummer først.

Her er oversikt over de gamle retningsnumrene som ble brukt inntil 1993:

Skrevet

Jeg tenkte på det samme. For eksempel hvis det var et Oslo-nummer, ville det hatt 02 som retningsnummer først.

Her er oversikt over de gamle retningsnumrene som ble brukt inntil 1993:

Da lærte jeg noe nytt i dag. Har alltid tenkt at det bare var 2-sifrede retningsnr, men det var jo flest 3-sifrede faktisk. Får vel skylde på at jeg var 10 år da disse numrene ble endret og at jeg bare brukte 02 og 09.

Skrevet

Da lærte jeg noe nytt i dag. Har alltid tenkt at det bare var 2-sifrede retningsnr, men det var jo flest 3-sifrede faktisk. Får vel skylde på at jeg var 10 år da disse numrene ble endret og at jeg bare brukte 02 og 09.

Jeg kommer selv fra et av de stedene hvor det ble brukt tresifret retningsnummer og femsifret innenfor regionen. Det kan være jeg tar feil, men jeg tror det var slik at systemet med 2+6 ble brukt på de stedende det bodde flest folk fordi man trengte muligheten for flere tallkombinasjoner.

Skrevet

Jeg kommer selv fra et av de stedene hvor det ble brukt tresifret retningsnummer og femsifret innenfor regionen. Det kan være jeg tar feil, men jeg tror det var slik at systemet med 2+6 ble brukt på de stedende det bodde flest folk fordi man trengte muligheten for flere tallkombinasjoner.

Ja, det er jo mulig :) Vi brukte 6-sifret innenfor regionen hvertfall.

Skrevet

3+5 på landet og 2+6 i byen var det her hos oss.

Skrevet

Teoretisk sett kan nummeret stamme fra alle steder som brukte to sifre i retningsnummeret. Det er derfor umulig å si sikkert at det er fra et bestemt sted. Ja hvis det i det hele tatt var et telefonnummer da, det vet vi jo ikke.

Skrevet

Det er sikkert ikke telefonnr. det er litt rar setning:

Din "tlfnr" er på Stravinsky.

Skrevet

For det første så skrev man aldri retningsnummerene først når man skrev ned telefonnummerene,og for det andre så hadde hver bydel,hver sted ulike start nummer for å skille hvor det er fra.Så da ble det( 02)25 osv på det stedet jeg kommer fra.Samma som at nr i Akershus f.eks starter på 63, og i Oslo på 22,eller 23

Skrevet

For det første så skrev man aldri retningsnummerene først når man skrev ned telefonnummerene,og for det andre så hadde hver bydel,hver sted ulike start nummer for å skille hvor det er fra.Så da ble det( 02)25 osv på det stedet jeg kommer fra.Samma som at nr i Akershus f.eks starter på 63, og i Oslo på 22,eller 23

Jeg vet godt hvordan systemet fungerte, for jeg er født tidlig på 70-tallet. De første tallene av nummeret innenfor regionen anga hvilke by eller kommune man tilhørte.Tankegangen din er helt riktig, men du vet jo ikke om nummeret faktisk var et Oslo-nummer. Det kan jo ha vært et nummer fra for eksempel Bergen hvor retningsnummeret da var 05.

Skrevet

Jeg mente HVIS det var Oslo nummer ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...