Gå til innhold

teknikk for å få vektstangen over hodet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rart spørsmål kanskje, men jeg lurer på om jeg er alene om å ikke få vektstangen med vektskiver over hodet når jeg skal trene knebøy?

Når jeg er på gruppetimer ala bodypump på sats kan jeg ikke ta på mer enn f.eks 5 kg på hver side for at jeg skal få den over hodet (verst er det å få den ned igjen).. Det er litt lite for bentrening, og jeg skulle i hvert fall hatt på det dobbelte.

Tror det må gå på teknikk, for jeg er sterk i skuldrene..i hvert fall i forhold til mange andre på slike gruppetimer. Hva gjør jeg feil?

Anonym poster: 41764c1aa6b5923b81831527678c72fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du momentum? Altså kraft i fra beina?

Skrevet

Hmm..nei, kanskje jeg ikke gjør det. Jeg prøver å gi stangen er rykk liksom, men bør jeg bøye meg relativt langt ned i knærne også?

Skrevet

Hmm..nei, kanskje jeg ikke gjør det. Jeg prøver å gi stangen er rykk liksom, men bør jeg bøye meg relativt langt ned i knærne også?

er jeg som er anonymTS altså ;)

Skrevet

Problemet med "rykket" er jo ikke å få den over, men å få den tilbake igjen - det sliter iallefall veldig på min nakke.

Jeg trener kun styrke alene, og da bruker jeg de som er på stativer - så man bare vipper den av og på og stiller seg i posisjon.

Slik klarer jeg ta mye tyngre vekter.

Nakken min hadde ikke tålt å ta tilsvarende vekt i fristang fra gulv og over nakke.

Anonym poster: 88cd0a1b23f7b32a80bd3e307708d0ef

Skrevet

Hvis poenget er å få stangen opp på nakken for å trene knebøy, bør bruke minst mulig skuldre.

Løft stangen opp til brystet, utfør deretter en push-press for å få stangen i lock-out posisjon over hodet, og senk den kontrollert ned til nakken. Når du skal få den av gjør det motsatt vei, bruker push-press bak nakken over hodet, og slipper vekten ned foran deg.

Push-press foran:

push-press-cartoon.jpeg

Bak nakken:

2_Community_TeachingtheJerkPt1_photo.jpg

Hvis du kun bruker musklene i skuldrene for å få vekten over hodet (som veldig mange gjør), vil det være veldig begrensende for hvor mye vekt du kan bruke.

Håper du forstod forklaringen :)

Skrevet

Hvis poenget er å få stangen opp på nakken for å trene knebøy, bør bruke minst mulig skuldre.

Løft stangen opp til brystet, utfør deretter en push-press for å få stangen i lock-out posisjon over hodet, og senk den kontrollert ned til nakken. Når du skal få den av gjør det motsatt vei, bruker push-press bak nakken over hodet, og slipper vekten ned foran deg.

Push-press foran:

push-press-cartoon.jpeg

Bak nakken:

2_Community_TeachingtheJerkPt1_photo.jpg

Hvis du kun bruker musklene i skuldrene for å få vekten over hodet (som veldig mange gjør), vil det være veldig begrensende for hvor mye vekt du kan bruke.

Håper du forstod forklaringen :)

Men er ikke der fortsatt veldig belastende på nakken?

Er iallefall det på meg - om jeg skal ta vekter som tar litt tak i lårene.

Skrevet

Takk for forklaring :) Verst er å få stangen ned igjen ja!

En gang for noen år siden fikk jeg den ikke av på en bp-time, og ende med å nærmest sitte meg ned på gulvet og la den falle nedover ryggen.. Har ikke vært på en slik time siden den gang, men har nå lyst å prøve igjen :P

Skrevet

Men er ikke der fortsatt veldig belastende på nakken?

Er iallefall det på meg - om jeg skal ta vekter som tar litt tak i lårene.

Ikke nødvendigvis, så lenge det er forholdvis lette vekter, sånn som man bruker i bodypump o.l.

Men hvis man skal trene ordentlig knebøy, er man selvsagt nødt til å bruke et rackstativ. Siden den vekten man klarer å hive over hodet vil være altfor lette til å ta skikkelig på beina.

Skrevet

Eventuelt kan man gjøre sånn som dette:

(Ikke prøv det.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...