AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #1 Skrevet 26. januar 2013 Litt rart spørsmål kanskje, men jeg lurer på om jeg er alene om å ikke få vektstangen med vektskiver over hodet når jeg skal trene knebøy? Når jeg er på gruppetimer ala bodypump på sats kan jeg ikke ta på mer enn f.eks 5 kg på hver side for at jeg skal få den over hodet (verst er det å få den ned igjen).. Det er litt lite for bentrening, og jeg skulle i hvert fall hatt på det dobbelte. Tror det må gå på teknikk, for jeg er sterk i skuldrene..i hvert fall i forhold til mange andre på slike gruppetimer. Hva gjør jeg feil? Anonym poster: 41764c1aa6b5923b81831527678c72fd
S4 Active Skrevet 26. januar 2013 #2 Skrevet 26. januar 2013 Bruker du momentum? Altså kraft i fra beina?
kaktusfruen Skrevet 26. januar 2013 #3 Skrevet 26. januar 2013 Hmm..nei, kanskje jeg ikke gjør det. Jeg prøver å gi stangen er rykk liksom, men bør jeg bøye meg relativt langt ned i knærne også?
kaktusfruen Skrevet 26. januar 2013 #4 Skrevet 26. januar 2013 Hmm..nei, kanskje jeg ikke gjør det. Jeg prøver å gi stangen er rykk liksom, men bør jeg bøye meg relativt langt ned i knærne også? er jeg som er anonymTS altså
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #5 Skrevet 26. januar 2013 Problemet med "rykket" er jo ikke å få den over, men å få den tilbake igjen - det sliter iallefall veldig på min nakke. Jeg trener kun styrke alene, og da bruker jeg de som er på stativer - så man bare vipper den av og på og stiller seg i posisjon. Slik klarer jeg ta mye tyngre vekter. Nakken min hadde ikke tålt å ta tilsvarende vekt i fristang fra gulv og over nakke. Anonym poster: 88cd0a1b23f7b32a80bd3e307708d0ef
S4 Active Skrevet 26. januar 2013 #6 Skrevet 26. januar 2013 Hvis poenget er å få stangen opp på nakken for å trene knebøy, bør bruke minst mulig skuldre. Løft stangen opp til brystet, utfør deretter en push-press for å få stangen i lock-out posisjon over hodet, og senk den kontrollert ned til nakken. Når du skal få den av gjør det motsatt vei, bruker push-press bak nakken over hodet, og slipper vekten ned foran deg. Push-press foran: Bak nakken: Hvis du kun bruker musklene i skuldrene for å få vekten over hodet (som veldig mange gjør), vil det være veldig begrensende for hvor mye vekt du kan bruke. Håper du forstod forklaringen
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #7 Skrevet 26. januar 2013 Hvis poenget er å få stangen opp på nakken for å trene knebøy, bør bruke minst mulig skuldre. Løft stangen opp til brystet, utfør deretter en push-press for å få stangen i lock-out posisjon over hodet, og senk den kontrollert ned til nakken. Når du skal få den av gjør det motsatt vei, bruker push-press bak nakken over hodet, og slipper vekten ned foran deg. Push-press foran: Bak nakken: Hvis du kun bruker musklene i skuldrene for å få vekten over hodet (som veldig mange gjør), vil det være veldig begrensende for hvor mye vekt du kan bruke. Håper du forstod forklaringen Men er ikke der fortsatt veldig belastende på nakken? Er iallefall det på meg - om jeg skal ta vekter som tar litt tak i lårene. Anonym poster: 88cd0a1b23f7b32a80bd3e307708d0ef
kaktusfruen Skrevet 26. januar 2013 #8 Skrevet 26. januar 2013 Takk for forklaring Verst er å få stangen ned igjen ja! En gang for noen år siden fikk jeg den ikke av på en bp-time, og ende med å nærmest sitte meg ned på gulvet og la den falle nedover ryggen.. Har ikke vært på en slik time siden den gang, men har nå lyst å prøve igjen
S4 Active Skrevet 26. januar 2013 #9 Skrevet 26. januar 2013 Men er ikke der fortsatt veldig belastende på nakken? Er iallefall det på meg - om jeg skal ta vekter som tar litt tak i lårene. Anonym poster: 88cd0a1b23f7b32a80bd3e307708d0ef Ikke nødvendigvis, så lenge det er forholdvis lette vekter, sånn som man bruker i bodypump o.l. Men hvis man skal trene ordentlig knebøy, er man selvsagt nødt til å bruke et rackstativ. Siden den vekten man klarer å hive over hodet vil være altfor lette til å ta skikkelig på beina.
Leifr Skrevet 26. januar 2013 #10 Skrevet 26. januar 2013 Eventuelt kan man gjøre sånn som dette: (Ikke prøv det.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå