Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med å svare på følgende. Blir bare forvirret når jeg leser på lånekassen sine sider.

Case:

De tre første semesterne av masteren min fullførte jeg som normalt. 30 sp hvert semester hvor jeg bestod alle fag. Det fjerde semesteret forbedret jeg karakteren min i ett fag (10 sp) og begynte på masteren (30 sp). Valgte imidlertid å utsette innleveringen av masteren min ett halvt år, hvor jeg samme halvår forbedret karakteren i ett annet fag. Jeg har nå tenkt å bruke dette semesteret på å forbedre to karakterer. Fullfører dermed masteren min på 3 år fremfor 2 år.

Jeg vet man kan få støtte for ett år forsinkelse i studiene, men betyr det at jeg kun får lån det siste året? Blir ikke noe omgjort til stipend?

Jeg tar jo ikke noen nye fag, men bare tar opp allerede beståtte fag. Hva dersom jeg stryker på andreforsøket?

Takk på forhånd :)

Anonym poster: 142de83112668438c9badc759df0120c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler veldig sterkt på at du får omgjort noe, du har jo fått stipend for det samme faget før?

Anonym poster: ed4844945307bb0ed4ca73a628a3cf3d

Skrevet (endret)

Du får ingen stipend nei..

Endret av amandaa
Skrevet

Ja, det stemmer nok.

Jeg har vel likevel rett på støtte (i form av lån) på fag jeg har tatt før?

Skrevet

Du vil ikke få omgjort lån til stipend for samme faget mer enn en gang. Du vil ha rett på støtte dersom du ikke er mer enn 60 studiepoeng forsinket. Men vær obs på at de fagene du tar som du allerede har fått støtte for vil bli regnet inn i forsinkelsen når du er ferdig med semesteret.

Altså, hvis du nå er 40 sp forsinket, og får støtte for 30 sp dette semesteret og tar fag du allerede har fått støtte for, vil du ikke produsere nye studiepoeng og dermed ende opp med 70 sp forsinkelse, noe som vil resultere i at Lånekassen snører igjen sekken.

Skrevet

Du vil ikke få omgjort lån til stipend for samme faget mer enn en gang. Du vil ha rett på støtte dersom du ikke er mer enn 60 studiepoeng forsinket. Men vær obs på at de fagene du tar som du allerede har fått støtte for vil bli regnet inn i forsinkelsen når du er ferdig med semesteret.

Altså, hvis du nå er 40 sp forsinket, og får støtte for 30 sp dette semesteret og tar fag du allerede har fått støtte for, vil du ikke produsere nye studiepoeng og dermed ende opp med 70 sp forsinkelse, noe som vil resultere i at Lånekassen snører igjen sekken.

Altså siden jeg nå er 40 sp for sent, kan jeg ikke ta mer enn 20 sp. dette semesteret med støtte (les lån).?

Skrevet

Altså siden jeg nå er 40 sp for sent, kan jeg ikke ta mer enn 20 sp. dette semesteret med støtte (les lån).?

Og hva dersom alt skjærer seg og jeg stryker eller velger å ikke møte opp til eksamen på disse fagene?

Skrevet

1. Du får ikke lånekassestøtte for fag som du har bestått tidligere. Hvis du da ett semester tar feks. 20 studiepoeng i nye emner og 10 studiepoeng i et emne du har bestått fra før, og består eksamen i alt dette, så vil du bare ha 20 studiepoengs produksjon det semesteret. Har du samtidig tatt opp fullt lån og stipend i Lånekassen, vil du komme 10 studiepoeng på etterskudd. (og du får ikke omgjort nytt lån til stipend ved å bestå eksamener du har bestått tidligere.)

2. Hvis du ligger mer enn 60 studiepoeng etter normert tid, så vil du ikke få stipend/lån fra Lånekassen.

Resten bør du klare å tenke ut selv. Det står forresten ganske greit forklar på Lånekassen sine sider, også.

Det er forresten beste karakter som gjelder, så om du har en C fra før og bare klarer en D på andre forsøk, så vil du beholde C'en, sånn er det i alle fall ved mitt universitet.

Anonym poster: ce5a5319c828ef9bc0ad921430759d74

• Liker 1
Skrevet

Jo, hvis du allerede har fått innvilget støtte for dette semesteret vil det ikke ha noe å si. Men hvis du allerede er 40 sp forsinket og får full støtte dette semesteret altså for 30 sp og ikke produserer nye poeng, men bare tar opp igjen noe du har fått støtte for før, vil du ikke få noe til høsten igjen.

Skrevet

Jeg er

Jo, hvis du allerede har fått innvilget støtte for dette semesteret vil det ikke ha noe å si. Men hvis du allerede er 40 sp forsinket og får full støtte dette semesteret altså for 30 sp og ikke produserer nye poeng, men bare tar opp igjen noe du har fått støtte for før, vil du ikke få noe til høsten igjen.

Det er kun to fag jeg tenker å ta opp igjen, også er jeg ferdig. Skal ikke studere mer til høsten så det spiller ingen rolle om lånekassen ikke gir ut mer da. Da skal det gå fint å melde seg opp til to kontefag dette semesteret :) Takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...