Gå til innhold

Ny katt - Eldre katt freser ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-) har akkurat fått meg en liten birmagutt på 3 Mnd - har en ragdoll frøken på 7 Mnd fra før . Det er allerede fra første introduksjon mye fresing fra den gamle pusen sin side . Mens lillegutt egentlig bare er litt redd å gjemmer seg . Er dette normalt kommer det til å ordne seg ? Er bare på dag en men... Er det noen som Har noen gode råd angående dette ? Håper de kommer overens . Ville jo de skulle være to så må jo bare se hvordan det går men håper på gode og beroligende svar :-)

Anonym poster: bddde59d784f96b260b952672014529b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje den vil være sånn alfaleder - det er en instinkt fra naturens side.

Forhåpentligvis vil det gå over med tiden.

LYKKE TIL <3

Anonym poster: 834da9c2c2a7025d4084632f15b5c3f8

Skrevet

helt normalt, har omtrent samme situasjonen her nå. frøken på drøyt 3 år og en nykommer på drøyt 12 uker som kom for en uke siden.

det freses og knurres og poffes og mjaues men murringen minsker fra dag til dag og nå har de sånn smått begynt å leke.

Skrevet

Hei

De må nok avlives

Mvh

Lommelegen

Gjest Tigress
Skrevet

Her i huset har vi hatt krigsliknande tilstander i tre veker no. Tre år gammal kastrert dame fekk selskap av to år gammal kastrert gut som ter seg som ein kattunge, men veier mest 6kg... No ligg ein oppi senga og ein under, etter å ha frest og gaula seg opp i trappa. Men å finne seg kvar sitt rom, nei... Eg freistar vere tolmodig med dei, eg..

Skrevet

Jeg råder alltid til å få katt nr. 2 med 'angrerett' (en av grunnene blandt mange til at det er lurt å få den fra DB, Kattens Vern eller andre frivillige organisasjoner, for de gir som oftest det ;)) Man kan aldri helt vite hvordan det vil gå. Jeg vil si at i omlag 80% av tilfellene går det seg til etter noen uker. Dvs de lærer å tolerere hverandre. Noen ganger blir de også 'bestiser' til slutt.

Men så har du de tilfellene hvor det overhodet ikke går. De ender som oftest med at den ene katten stikker av (helst 'gamlepus' som får nok og rømmer huset), eller med alvorlig skade på en av dem (sjelden- da katter helst viker unna..)

Det er få grep vi kan ta for å hjelpe til, men litt kan vi prøve å bidra: Først av alt er det viktig å kose minst like masse med 'gamlepus' som med den nye. Å kjefte på den som freser/knurrer verst har ingen hensikt overhode. Det er viktig å skape ro rundt dem i starten, ikke masse folk, bråk o.s.v, slik at det ikke blir noen ekstra stressfaktorer.

Husk at 'gamlepus' (høres ille ut på en så ung katt, men :fnise: ) bare gjør jobben sin! Det strider jo fullstendig mot kattens natur å slippe inn nye katter på territoriet sitt og la den forsyne seg av ressursene.

Mat kan brukes til så mangt. ;) Når de er kommet så langt at de tåler å sitte på gulvet et stykke fra hverandre uten å fly i synet på hverandre, er det en idè f.eks å koke fisk og servere det på to fat tett ved siden av hverandre.

Yndlingsleken til 'gamlepus' kan også brukes. Det er veldig ofte det løser seg ved at 'gamlepus' (særlig når hun er så ung som din) ser at den nye faktisk kan leke! At det ikke bare er dritt med denne inntrengeren, men at den faktisk kan være til nytte på noen områder! :fnise:

Husk å være rolig i stemmen og bevegelsene dine. Viser du at du blir stresset av dette, blir det bare verre. Det bekrefter bare for 'gamlepus' at hun gjør rett å å jage ut elendigheten.. Det er viktig for deg å vite at dette er helt naturlig. :)

Lykke til! :)

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur tolmod er viktig, det fortel i alle fall eg meg sjølv fleire gonger om dagen!

Håper det går seg til!

Skrevet

Hei :-) TS her - Jeg har gjort litt som nevnt ovenfor . Har gått 1 uke nå og det er litt utrolig at de nesten har blitt bestevenner :-) Nå er det lilletassen som knurrer litt iblant fordi "gamlepus" blir for kosete :-D Uff så morsomt . Men nå sover de sammen, og de leker sammen . Så jeg lekte litt slik at begge var med i leken . Kanskje det jeg forteller blir til nytte for andre i samme situasjon :-) Jeg brukte en leke, og lekte litt så begge hoppet inn i leken . Ble litt knurring men til slutt var det greit . Og jeg ga de hver sin matskål . I starten ville ikke "gamlepus" ha lillegutt i nærheten, men nå lar jeg all maten stå sammen å de spiser maten sin sammen . Jeg tok skålene saktere å saktere sammen så "gamlepus" sakte men sikkert vendte seg til det . Jeg koste like mye med begge, og litt ekstra med "gamlepus" . Hun var den første som fikk kos da jeg kom inn døren . Lillegutt er en veldig avslappet liten fyr så han brydde seg ikke . Nå har vi det bra ! Tror "gamlepus" syns lillegutt er litt kjedelig iblant utrolig nok sover han mer enn "gamlepusen" så hun ligger å venter spent på å starte leken så fort han våkner ! Ble mye gamlepus å lillegutt her men jaja :fnise:

Anonym poster: 5438b11cc93e342d262c917e22fc5fdd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...