AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #1 Skrevet 26. januar 2013 Hei, er en jente på 20 år og har ikke fått mensen på 5 måneder. Jeg lurer på om dette har noe med at jeg ikke blir gravid? Ja jeg vet jeg er ung, men vi vil bli gravide. Vi har bare ubeskyttet sex, men ingen ting skjer. Jeg vet ikke om det har noe med at jeg ikke får mensen. Jeg har alltid hatt uregelmessig mensen, men aldri så lenge som 5 mnd, som regel er det 2 mnd mellom også får jeg da kanskje 2 uker med mensen. Jeg får ikke sagt ifra til fastlegen for da kommer preiken om at jeg er for ung og at dette må jeg ikke stresse/tenke over.. og hun mener dessuten at grunnen til at jeg ikke har fått mensen i 5 mnd denne gangen kanskje kan være at jeg stresser og at det da kan føre til at mensen ikke kommer hos unge mennesker. Uansett, spørsmålet mitt er om jeg er i stand til å bli gravid da eggløsning kommer 2 uker etter første mensen dag. (hvis jeg ikke tar helt feil nå) Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728
Bergensjenten Skrevet 26. januar 2013 #2 Skrevet 26. januar 2013 Er du overvektig/lettere overvektig? Jeg har hørt at man da gjerne kan få en veldig uregelmessig menstruasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #3 Skrevet 26. januar 2013 jeg har en BMI på 16.. vil si det omvendte, undervektig/lettere undervektig Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728
Bergensjenten Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Ok, men det kan slå ut den veien også! Jeg vil tro det beste for deg er å prøve og komme inn under kategorien "normalvektig". Men dette er sikkert noe du kan snakke med legen din om 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Med så lav bmi er det nok ikke så rart at mensen blir borte, og mest sannsynlig mangler du eggløsning også (vil jeg tro, er ikke bombastisk nå altså). Du kan jo prøve å gå litt opp i vekt, så kan det jo hende det skjer no? Anonym poster: 4a93a37bdcfaf16a6c414f8fc31c9f54 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Når du har så lav bmi som du har, må kroppen din holde på alt og kan ikke menstruere eller få eggløsning fordi den ikke egentlig trenger det. Med andre ord må du legge på deg. Hva med å spise mer samtidig som at du trener en del styrke slik at du går opp i vekt. Proteinpulver er bra om du trener samtidig. Prøv å spis mye kalorier. Anonym poster: 93a15e8db1229c5cc3b28b1f2560fc03 2
Athene Skrevet 27. januar 2013 #7 Skrevet 27. januar 2013 Har du ikke mens har du heller ikke eggløsning, og kan ikke bli gravid. Eggløsing skjer 14 dager FØR mens, og har man eggløsning vil det alltid komme en blødning etterpå da kroppen må støte ut det ubefruktede egget og livmorslimhinnen. De fleste med uregelmessige sykluser har heller ikke eggløsning, selv om noen har det og kan bli gravide. En måte å kartlegge det på er å sette deg inn i temping. Med en BMI på 16 er det ikke uvanlig at kroppens evne til å få eggløsning og bli gravid forsvinner. Jeg anbefaler det på det sterkeste å gjøre noe med dette så snart som mulig, forhåpentligvis før du har gjort varig skade. Hos meg misstenker man at undervekt i tenårene (BMI på 17-18) kan ha ført til dårlig eggkvalitet slik at jeg ikke kan bli gravid. 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #8 Skrevet 27. januar 2013 TS her, Jeg er snart 20, hvordan får jeg fastlegen til å ta meg på alvor mtp å kunne bli gravid? og det at jeg ikke har fått mensen på så lenge? Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728
Moffedille Skrevet 27. januar 2013 #9 Skrevet 27. januar 2013 TS her, Jeg er snart 20, hvordan får jeg fastlegen til å ta meg på alvor mtp å kunne bli gravid? og det at jeg ikke har fått mensen på så lenge? Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728 Har du vært hos legen og snakket med h*n? Jeg var ikke mye mer enn 20 selvnpr jeg hadde såpass lav BMI, og min lege tok dette veldig seriøst, angående lav BMI og uteblitt mens, dette var uavhengi av om Jeg hadde planer om å bli gravid eller ikke på den tiden.
Athene Skrevet 27. januar 2013 #10 Skrevet 27. januar 2013 TS her, Jeg er snart 20, hvordan får jeg fastlegen til å ta meg på alvor mtp å kunne bli gravid? og det at jeg ikke har fått mensen på så lenge? Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728 Lav BMI og uteblitt mens vil legen ta seriøst uansett. Det handler ikke om å bli gravid eller ikke, men å hjelpe deg til en bedre helse.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #11 Skrevet 27. januar 2013 TS igjen her, ja jeg uttrykte bekymring ang. å ikke kunne bli gravid siden jeg ikke har hatt mensen på så lenge og da tok hun først en graviditetstest som var negativ og sa så at det sikkert skyldes stress og at jeg ikke skulle tenkte noe mer over det. Har hatt samme fastlege hele livet, så det med uregelrett menstruasjon er vanlig her i huset. kanskje derfor hun ikke tok det så seriøst jeg synes hun burde ha gjort? Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728
Moffedille Skrevet 27. januar 2013 #12 Skrevet 27. januar 2013 TS igjen her, ja jeg uttrykte bekymring ang. å ikke kunne bli gravid siden jeg ikke har hatt mensen på så lenge og da tok hun først en graviditetstest som var negativ og sa så at det sikkert skyldes stress og at jeg ikke skulle tenkte noe mer over det. Har hatt samme fastlege hele livet, så det med uregelrett menstruasjon er vanlig her i huset. kanskje derfor hun ikke tok det så seriøst jeg synes hun burde ha gjort? Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728 Vet hun vekta de og BMIen din?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 TS; la oss si at jeg er 175cm og veier 49kg. Selvom vi har tatt høyde og vekt nylig så ville man ha lagt merke til det uanset. Vil forresten gå opp i vekt, men føler jeg ikke klarer det. (høy forbrenning) Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728
Moffedille Skrevet 27. januar 2013 #14 Skrevet 27. januar 2013 TS; la oss si at jeg er 175cm og veier 49kg. Selvom vi har tatt høyde og vekt nylig så ville man ha lagt merke til det uanset. Vil forresten gå opp i vekt, men føler jeg ikke klarer det. (høy forbrenning) Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728 Ta det opp med legen din, at du ikke klarer å komme opp i vekt selv. Har du snakket med henne om at dere ønsker å bli gravide? Om hun ikke tar deg seriøst ville jeg nok vurdert å bytte lege. En lege skal du kunne ta opp de sakene du vil uten å være redd for å ikke bli tatt seriøst. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #15 Skrevet 27. januar 2013 ts, - Får beskjed om å spise grovt brød osv. og det er nesten alt når vi snakker om at jeg vil opp i vekt. - Det at mensen har vært borte i 5 måneder, blir skylt på at jeg sikkert stresser mye. (noe jeg ikke tror jeg gjør over gjennomsnittet) - Bekrymring angående å ikke kunne bli gravid får "nei, det er altfor tidlig å tenke på" som svar. Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728
Moffedille Skrevet 27. januar 2013 #16 Skrevet 27. januar 2013 (endret) ts, - Får beskjed om å spise grovt brød osv. og det er nesten alt når vi snakker om at jeg vil opp i vekt. - Det at mensen har vært borte i 5 måneder, blir skylt på at jeg sikkert stresser mye. (noe jeg ikke tror jeg gjør over gjennomsnittet) - Bekrymring angående å ikke kunne bli gravid får "nei, det er altfor tidlig å tenke på" som svar. Anonym poster: 24da6b8a853166e3fc0fd8e2dfffc728 Da ville jeg rett og slett byttet fastlege. Endret 27. januar 2013 av Moffedille 7
Cleopatrah Skrevet 2. februar 2013 #17 Skrevet 2. februar 2013 Jeg hadde ikke mensen på ett år jeg da jeg var prøver for ett par år siden. Normalvektig. Stresset veldig følt med at jeg ønsket å bli gravid, tok tester i tide og utide, lette etter symptomer og alt slikt hele tiden, noen man gjerne gjør da man er prøver :-) Men da vi bestemte oss for å slutte å prøve en stund, da fikk jeg eggløsning igjen og mensen ble normal. Så kan hende du ikke stresser ellers, men stresser med det sterke ønsket. Prøv å tenk at du heller skal ta det som det kommer og spis masse bøtter kombinert med noen raske karbs, tren så du blir ekstra sulten og fyll opp igjen lagrene. Mange jeg kjenner som er naturlig slanke sier at eneste måten dem kan legge på seg er ved trening, for da kommer appetitten og muskler som trener mye mat :-) Det er mitt råd :-)
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #18 Skrevet 2. februar 2013 Hva har du gjort konkret for å få opp i vekt, da? Jeg tror nok det er der problemet ligger, en kropp som sulter er ikke klar for å lage et barn - det er energikrevende. Tror du bør fokusere på dette med vekten først, komme deg opp en god del kilo, kommer ikke mensen tilbake da, kan du begynne å tenke på annen utredning. Du bør også ligge stabilt på vekt en stund før du blir gravid - kroppen trenger litt styrke før den skal bære frem et barn. Anonym poster: 99dc34dbb57f6de4875449faa5b98f11 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #19 Skrevet 2. februar 2013 Ei venninne av meg er ca like tynn som deg, om ikke tynnere, og hun har vært gravid 5 ganger (en spontanabort), men hun har jo regelmessig mens da. Så det er ikke alltid at vekten har noe å si. Hun har tatt opp med flere leger at hun vil legge på seg og det tok flere år før hun ble tatt seriøst, da fikk hun en henvisning til en ernæringsfysiolog, men så ble hun gravid før hun fikk første timen der, så da ble det ikke noe av det. Og hun har ikke tatt det opp med legen igjen, jeg trur at hun syns at det er flaut, samtidig som at hun er veldig misfornøyd med å være "hun der med anoreksia", noe hun ikke har! Hør med fastlegen din om du kan få en henvisning til en ernæringsfysiolog, ikke nevn at det er for å bli gravid, bare si at du ønsker å få en sunnere kropp. Jeg trur at mange leger ikke bryr seg om de tynne fordi de er liksom friske fordi de ikke er overvektige, de tenker ikke på at det kan være skadelig å være for tynn og. Så bryr ikke fastlegen din seg om å henvise deg så bytt fastlege og be den nye fastlegen om en henvisning. Kanskje du kan forhøre deg blant venner om noen har en flott fastlege å anbefale! Lykke til Anonym poster: eb688cdf7a7fc392ccb699f5a3365acb
PecanPie Skrevet 4. februar 2013 #20 Skrevet 4. februar 2013 Ei venninne av meg er ca like tynn som deg, om ikke tynnere, og hun har vært gravid 5 ganger (en spontanabort), men hun har jo regelmessig mens da. Så det er ikke alltid at vekten har noe å si. Hun har tatt opp med flere leger at hun vil legge på seg og det tok flere år før hun ble tatt seriøst, da fikk hun en henvisning til en ernæringsfysiolog, men så ble hun gravid før hun fikk første timen der, så da ble det ikke noe av det. Og hun har ikke tatt det opp med legen igjen, jeg trur at hun syns at det er flaut, samtidig som at hun er veldig misfornøyd med å være "hun der med anoreksia", noe hun ikke har! Hør med fastlegen din om du kan få en henvisning til en ernæringsfysiolog, ikke nevn at det er for å bli gravid, bare si at du ønsker å få en sunnere kropp. Jeg trur at mange leger ikke bryr seg om de tynne fordi de er liksom friske fordi de ikke er overvektige, de tenker ikke på at det kan være skadelig å være for tynn og. Så bryr ikke fastlegen din seg om å henvise deg så bytt fastlege og be den nye fastlegen om en henvisning. Kanskje du kan forhøre deg blant venner om noen har en flott fastlege å anbefale! Lykke til Anonym poster: eb688cdf7a7fc392ccb699f5a3365acb Kropper er forskjellige, så det at venninna di var undervektig men ble gravid opptil flere ganger, hjelper ikke TS i det hele tatt. Man kan ikke direkteoverføre egne/andres erfaringer på den måten. TS, dersom du ikke føler at du blir tatt alvorlig av legen din, vil jeg anbefale å bytte. Det kan du gjøre uten at din nåværende lege trenger å vite hvorfor. Se på legelisten.no hvilke leger som er ledige og har fått gode omtaler nær deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå