Veslejenta Skrevet 16. mars 2004 #1 Del Skrevet 16. mars 2004 Vi har flyttet inn i et hus hvor hagen ikke har vært stelt på fem år. Gresset har ikke vært klipt, buskene har ikke vært klipt og beddene har ikke blitt stelt. I høst kutta vi ned det meter høye ugresset i beddene og klippet gresset med rydningssag for at det i det minste ikke skulle se for ille ut. Beddene er ikke så dype og er ved siden av heller på forsiden av huset, så de burde ikke være så vanskelige å få til å se pene ut. Men det jeg lurer på er. Siden beddene er fulle av ugress, burde vi skifte ut all jorda? Og hva slags jord burde vi skifte det ut med? Jeg har aldri hatt ansvar for en hage før, men vil gjerne få det til å se pent ut her. Noe som kan ta litt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 17. mars 2004 #2 Del Skrevet 17. mars 2004 Noe av det samme var da vi flyttet inn der vi bor nå. Bedet hadde nok vært flott en gang, men de forrige eierene klippet aldri busker eller luket noe som helst. Vi har ikke byttet ut jorden, men har store planer om å gjøre det. Ugresset dukker opp til tross for midler vi har hatt på og at det lukes ofte. Det anbefales å legge plast/duk i bunnen slik at ugress ikke vokser gjennom denne, og så jord oppå. Jord kan man visst få via kommunnen eller på fyllplasser. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henri Skrevet 17. mars 2004 #3 Del Skrevet 17. mars 2004 Viss ugresset består av gress og strå, holder det med å bare skifte ut jorden, uten å legge duk. Består ugresset av løvetann og slik dritt, bør du ta bort jorden, legge duk, og fylle på med ny jord igjen. Jordtypen avhengiger av hvilke planter/busker du vil bruke. (eks. surjordsplanter) -men er det snakk om vanlige planter, bruker du vanlig matjord. Blander du inn litt kompostjord vil det bidra til en pangstart for plantene du setter ned. Lykke til (hage er kjempegøy) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. mars 2004 #4 Del Skrevet 17. mars 2004 Det verste ugresset å bli kvitt er skvallerkål. Siden hver enest lille rotbit blir en ny plante. Vi spadde opp bedet ca halv meter dypt, og siktet ut alle rot biter. Og enda kom det op skvallerkål. Så selv om du bytter all jorden vil det komme ugress, som løvetann og skvallerkål, frøene flyttes med vind og dyr. Så noe luking må du beregne uansett. Det er halve sjarmen med hage. Når jeg vanner har jeg og med en bøtte til lukeavfall, på soldager tar jeg meg en vanne tur hver kveld. Da er det ikke noe problem å holde ugresset på avstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 17. mars 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 17. mars 2004 Tusen takk for alle svar! Hva skulle jeg gjort uten KG? Ikke så veldig mye gress og strå... Masse fint ugress som hundekjeks og slikt. Tror jeg ordner sånn duk. Får man tak i plastduk på plantasjen og slike steder eller kan man bruke for eksempel en svart søppelsekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henri Skrevet 18. mars 2004 #6 Del Skrevet 18. mars 2004 Ikke bruk vanlige søppelsekker. Det er viktig at vannet kan renne gjennom duken, ellers drukner du planterøttene. Slike duker får du kjøpt på de fleste hagesentre, inkl Plantasjen. Husker jeg ikke feil så tror jeg ikke en rull koster mer en 200,- kr på sistnevnte sted. Uansett ønsker jeg deg lykke til i hagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 18. mars 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 18. mars 2004 Tusen takk! Tror vi kommer til å bruke det halvåret som kommer nå for å få skikk på hagen, og så heller få den fin neste år. Hun som flyttet herfra for fem år siden hadde en veldig fin hage med blant masse stauder. Disse har jo ikke blitt klippet ned siden da, så mange av de er nesten bare å fjerne. Men er det ikke slik at stauder helst skal klippes ned på høsten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henri Skrevet 20. mars 2004 #8 Del Skrevet 20. mars 2004 Noen klipper jeg på høsten, når de er ferdigblomsteret, og noen blir ikke klippet før i februar/mars. Grunnen til at jeg ikke klipper noen før feb/mars, er fordi det visne legger seg som et beskyttende teppe over diverse løker som jeg har satt ned ved siden. Så fordi om jeg har klippet dem ned så sent, har ikke det fått noen konsekvenser for årets spiring... Det du kan gjøre er jo å klippe dem helt ned til bakken, eventuelt flytte dem til et midlertidig sted, og så kan du jo se om de kommer fint opp igjen. De fleste stauder kommer opp igjen, om ikke det året du klipper dem ned, så til neste år. Er de store er det bare til å dele dem.... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå