AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #1 Skrevet 26. januar 2013 Jeg og mannen har nettopp vært gjennom vårt første ivf-forsøk, med noe nedslående resultater. Lurer derfor på om noen her har samme erfaringer som oss og kanskje kan komme med råd? Kort om bakgrunnshistorien vår: Jeg og mannen er begge i midten av tyveårene, slanke, sunne og har ellers god helse. Vi begynte å prøve å bli gravide for ca 2 år siden, og oppsøkte fastlegen vår etter ett år. Legen henviste oss videre til gynekolog. Han fant at sædkvaliteten til mannen min var helt normal, mens innvendig ultralyd viste at jeg har PCO (mange eggposer/folliker på eggstokkene). Jeg har likevel ganske regelmessig menstruasjon og ellers ingen tegn på PCOS. Gynekologen anbefalte at vi prøvde pergotime, men etter tre runder på pergo var jeg fortsatt ikke gravid. Vi ble da henvist videre til prøverør. Nå har vi da vært gjennom første ivf-forsøk. Jeg ble satt på kort regime pga min PCO og på ganske lav hormondose (112,5 ie gonal-f). Ultralyd på dag 8 viste fin modning av folliklene og flott livmorslimhinne. Jeg gikk på sprøyter et par dager til før jeg satte eggløsningssprøyta 36 timer før egguthentingen. Vi fikk ut 10 egg av 13 eggposer, noe både legene og vi var veldig fornøyde med. Dagen etter ringte vi og fikk vite at 8 av 10 egg var befruktet. Men på dagen på innsetting (2 dager etter uttaket) kom det nedslående resultatet; av de 8 eggene var det kun ett som var brukende. Selv om flere var tre- eller firedelte, var de usymmetriske og fragmenterte. Ingen kunne dermed fryses. Ett embryo ble satt inn, og dette var fint og jevnt firedelt, men med litt fragmentering. Nå kan det jo hende at dette går bra, og at jeg blir gravid selv om embryoet vårt ikke er av helt topp kvalitet. Men jeg begynner jo å lure på dette betyr at jeg har veldig dårlig eggkvalitet, og at sjansene våre til å lykkes med ivf med egne egg er svært redusert? Er det noen som har tilsvarende erfaringer? Er det noe som kan gjøres for å bedre embryo/eggkvaliteten? Bør jeg prøve lang protokoll neste forsøk; kan det hjelpe? Bør jeg heller prøve f.eks. menopur i stedet for gonal-f? Jeg skal selvsagt diskutere alt dette med klinikken, men det hadde vært interessant å høre deres erfaringer. Anonym poster: 67eae3d3210711b8ff3d97d20299894c Anonym poster: 67eae3d3210711b8ff3d97d20299894c
Athene Skrevet 27. januar 2013 #2 Skrevet 27. januar 2013 Det er akkurat dette vi sliter med også. Etter fem forsøk, med mange egg og god befruktningsrate, har kun tre egg vært innsetningsklare, og alle disse har vært av dårlig kvalitet. De regner med at årsaken er dårlig eggkvalitet hos meg. Man kan forsøke nedregulering før stimulering. Hos enkelte kan også Menopur gi bedre kvalitet. Hos oss hjalp ingen av delene, første forsøk med nedregulering og Menpur førte til dårligere resultat en kortregime og Gonal F Men du har bare ett forsøk bak deg. Dette kan være rene tilfeldigheter, så det er alt for tidlig å bekymre seg for mye.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #3 Skrevet 27. januar 2013 Tusen takk for svar Athene! Jeg har lest mye av det du har skrevet på forumet og er veldig imponert over hvordan du og mannen din har taklet nedturene og tanken på å leve et liv uten barn. Jeg håper at jeg kan lære å takle våre nedturer like bra som du ser ut til å ha taklet dine. Håper at jeg kan spørre litt mer om dine erfaringer? Etter ett forsøk med noe dårlige resultater, er det da vanlig at klinikken prøver andre medisiner og/eller annet regime? Er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre selv for å forbedre eggkvaliteten? Jeg har lest mye om akupunktur, diverse kosttilskudd, andre former for alternativ behandling osv., men ingenting av dette er jo vitenskapelig bevist. Dermed er jeg også skeptisk til å bruke tid og penger på det. Jeg er allerede slank, spiser sunt og trener regelmessig, så følger ikke at jeg kan forbedre så mye på akkurat det området heller. Har dere forresten vurdert private klinikker i Norge eller utlandet? Dersom vi opplever samme resultat ved neste forsøk, vurderer vi å droppe det siste offentlige forsøket og heller gå privat. - TS - Anonym poster: 67eae3d3210711b8ff3d97d20299894c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 TS her. Tenkte jeg skulle oppdatere denne i tilfelle noen søker opp emnet og treffer på tråden. Jeg ble gravid med vårt lille fragmenterte embryo og er nå rett over 13 uker på vei. Har nylig vært på ultralyd og alt ser helt topp ut med lille mini i magen. Så det er visst fullt mulig å bli gravid selv med noe dårlig embryokvalitet! Anonym poster: 67eae3d3210711b8ff3d97d20299894c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå