Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg jobber i barnehage og vil gjerne ha innspill fra andre om jobber i barnehage.

1. Hva fungerer i deres barnehage for at barna skal ha normal bordskikk? sitte til alle har spist opp, og sitte på rompa og ikke synge og gape osv. hva fungerer?

Vi har pleid og dempe belysningen lit, det hjelper litt noen minutter i starten..

2. Løping inne. hva snakker dere med barna om, eller hvordan gjør andre det, for at barna skal fårtå hvorfor dem ikke skal løpe inne. hos oss, setter vi dem gerne i grupper med aktiviteter, men vi opplever at det hjelper der og da, også er det den evige forklaringen på hvorfor vi ikke løper og håpper fra benker inne.. forslag.. tanker?

3. vask av hender. hører barn på dette, og hvorfor gjør barn det vi sier. det er det nemlig ikke altid dem gjør..

på forhånd takk :)

Anonym poster: 79997626c75fd3c422c8702f8b384c77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får dere ta dem med ut, dersom det er så vanskelig at barn LØPER et sted de skal ha lov til å leke.

• Liker 3
Skrevet

Det er sånn det er med barn, man må bare forklare om igjen og om igjen og om igjen.

Det sier seg jo selv at å sette igang med gruppeaktiviteter som "konsekvens" for løping ikke hjelper, det er jo helt ulogisk. I barnehagen til sønnen min får de lov å løpe i gangen og hoppe fra der de måtte tørre å hoppe. Jeg er utrolig fornøyd med det. I barnehagen der jeg jobber har de bare ett rom på avdelingen, og de får ikke løpe der inne. Jeg merker det blir veldig vanskelig for ungene når det er for kaldt til å gå ut, da har de mye lopper i blodet på ettermiddagen.

• Liker 4
Skrevet

"For kaldt til å gå ut"? Er det da snakk om mindre barn på under året da eller?

Eller 40 minusgrader?

Anonym poster: 770f8c2c9255a42ab4c560d0431b301a

• Liker 1
Skrevet

Det er snakk om barn under 3 år, og de fleste barnehager har en eller annen grense for hvor kaldt det kan være før de må holdes inne. Der er jeg jobber er det -10 for småbarna.

Gjest babyfirefly91
Skrevet

vel.. barne for lov å løpe og leke inne hos oss. men hoppe fra benk og slikt sier vi bare de må gå ned, de får lov å stå på de laveste stolene, om de detter så er bare det en del av barndommen, ingen har dødd av blåmerker. men hvis de gjør noe de virkelig ikke har lov til så sier vi ifra om og om igjen, skjer det mange ganger flytter vi barna til et annet område de kan leke på og forklarer dem at hvis de ikke kan høre etter må de leke en annen plass. PS: de blir bare flyttet til et annet leke området midlertidig slik at de skjønner at de ikke kan være der hvis de ikke gjør som vi sier.

men barn er barn og de kommer alltid til å teste grensene vårs og sine, og de ska få lov til å feile de også :)

• Liker 1
Skrevet

Men selv om det skulle være for kaldt til utelek, så går det nå an å arrangere andre ting i meget kalde perioder. Jeg regner med at de som bor der det er veldig kaldt i lengre tid om vinteren (som vestlending er ikke dette en problemstilling) har andre aktiviteter som innebærer tid borte fra barnehagen, der unger kan løpe fra seg? Som f.eks. å låne en gymsal e.l.?

• Liker 1
Skrevet

I barnehagen til sønnen min er de kjempeflinke til dette, men de har også gymsal lett tilgjengelig. I barnehagen der jeg jobber er de ikke like flinke, der setter de gjerne i gang baking eller noe slikt, men det hjelper jo fint lite på lopper i blodet.

Skrevet

Uhm, ja. Unger er som kviger på vårsleppet; de trenger å hoppe og sprette. Trodde dette var ganske opplagt.

Skrevet

Det kommer HELT AND på hvordan tøy foreldrende sender med ungen, for hvor lenge dem kan være ute, når det er kaldt, men vi har verdt ute når det har vert på det verste og vi.. hvertfall en time eller noe på ettermidagen.. vi går gjerne ut en tur på etter midagen. da er ikke dagen så lang :)

Skrevet

Hva skal ungene med ender?

• Liker 3
Skrevet

Hva skal ungene med ender?

Det er vanlig at småbarnsfamiliene sliter med å få endene til å møtes! ;)

Anonym poster: 941e2da7068bcdd67985fd5cc1c6ac04

• Liker 4
Skrevet

Da får dere ta dem med ut, dersom det er så vanskelig at barn LØPER et sted de skal ha lov til å leke.

Skal dem være ute fra 6.30 til 16.30 da? hos oss er det bare to avdelinger, og rommene er ganske små, så dem kan ikke løpe inne.. men dem må jo uansett lære reglene i bhg, og det er ikke låv og løpe inne...

Skrevet

Det er ikke LOV å løpe inne. Som er en teit regel. Så da får dere gjøre de trøtte og slitne ute. Og ja, det går HELT fint an å tilbringe brorparten av dagen ute.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer HELT AND på hvordan tøy foreldrende sender med ungen, for hvor lenge dem kan være ute, når det er kaldt, men vi har verdt ute når det har vert på det verste og vi.. hvertfall en time eller noe på ettermidagen.. vi går gjerne ut en tur på etter midagen. da er ikke dagen så lang :)

Man må også ta hensyn til at det er ganske ubehagelig å puste når det blir ordentlig kaldt ute. Her jeg bor er det mellom -20 og -30 om dagen, og jeg synes det er helt i orden at ungene er inne hele dagen.

Skrevet

1. Vi er veldig konsekvente på hvordan vi vil ha det rundt bordet. Alle SKAL sitte på rumpa, alle skal be sidemannen om å sende maten de vil ha osv. Vi har snakket mye med barna om dette i samlinger feks, hatt rollespill for å vise hva som kan skje osv, og hvis barna ikke følger reglene så blir de tatt vekk fra bordet i noen minutter og en voksen prater med det om hva som ble gjort galt og så blir det tatt tilbake igjen. Hos oss fungerer dette kjempebra. Måltidene er kjempekoslige!

2. Vi har jobbet med et prosjekt i barnehagen, og de siste 3-4 mnd har vi hatt fokus på regler for både barn og voksne. Barn trenger ikke mer enn 5 regler, mens voksne trenger 10. Da har hele bhgen satt seg ned å funnet ut hvilke regler som er viktigest. "Vi GÅR inne" er regel nr 1. Reglene har vi tatt opp i samlingen flere ganger i uka, hatt rollespill, hatt diskusjoner med barna om det, og minnet dem på det underveis. Disse reglene har vi på en stor plakat med bilder slik at barna kan se den uansett hvor de er. Og etter et par uker med jobbing er de blitt kjempe flinke til alle reglene. Barna er flinke til å minne hverandre på disse også. MEN vi har bestemte steder inne i bhgen hvor det er lov til å løpe, men da skal det alltid være en voksen til stede. Barna er veldig flinke på å vite hvor disse stedene er. Vi har vært veldig flinke i bhgen med å markere rom, og steder.

3. Vasking av hender har vi som rutine etter HVERT måltid, og etter hvert dobesøk. Etter måltidene skal alle rydde etter seg selv bort til tralla, og deretter får alle hver sin klut så de skal vaske seg på. Dette er med tanke på eventuelle allergier. Barn tar borti alt, spiser på alt, og det er SVÆRT ugunstig om et barn hadde vært hyperallergisk mot noe av maten... Dette er noe vi ikke har trengt å jobbe noe særlig med fordi det alltid har vært en rutine i bhgen. Og hvis barna spør hvorfor har vi forklart dem enkelt at det er ikke alle som tåler det samme som du spiser, og kan bli veldig syke av det.

Anonym poster: 8bab0a423b920dd33fbfec7752f29332

Skrevet

Det er ikke LOV å løpe inne. Som er en teit regel. Så da får dere gjøre de trøtte og slitne ute. Og ja, det går HELT fint an å tilbringe brorparten av dagen ute.

Synes igrunn det er en ganske nyttig regel jeg da.... Det fikk også min 5åring erfare da brøyt regelen og løp inne i barnehagen, for det var en annen som også kom løpende fra andre siden og de møttes med et smell da de rundet hjørnet.. Resulterte i blåveis, hjernerystelse og noen dager i ro på sofaen... Han løpet ikke så mye inne lenger for å si det sånn...

De har lov til å løpe ute og i gymsalen, ikke i garderoben, mellom avdelingene eller på avdelingen.

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet i forskjellige barnehager, og har gjort meg noen tanker om hva som fungerer...

1) Prøve å dele opp i mindre bord, de voksne bestemmer plasser. Har faste plasser til lunsj, mens de kan velge hvor de vil sitte til frokost (da er vi gjerne færre). Ved å ha faste plasser gir vi barna forutsigbarhet, og vi kan styre litt at ikke de som girer hverandre opp sitter ved samme bord. Den voksne må selv sitte ved bordet. Pass på at vi har alt på plass før vi setter oss, slik at vi slipper å løpet etter ostehøvel, melk, en kniv til etc.. Dette forstyrrer barna. Den voksne må skape en dialog sammen med barna, passe på at alle ved bordet får delta i samtalen. Vi kjøpte sånne bord som henger på veggen, som man drar ned til måltidet som vi festet på et av smårommene. Slik kunne en voksen og 5 barn sitte for seg selv, med døren igjen under måltidet. Skape en god stemning. Vi sang en sang før maten, men ikke greit å synge under måltidet ellers. Dette ga vi beskjed om. Viktig at de voksne er tydelige på forventningene til barna, lag en regelplakat i en samlingsstund. Hvordan skal vi ha det ved bordet? Hva er greit og hva er ikke greit... Hva mener barna? Hva mener de voksne. Er de med på å sette reglene selv er det lettere å følge de.

2) Vi går inne, løpe gjør vi ute eller i gymsalen. Tror man må ha en dialog med barna om hva som er lov og ikke, og hvorfor det ikke er lov. Ofte hjelper det å ta dette felles i en samlingsstund. Alle voksne må også følge opp. Minn de på det hver gang, du må vente med å løpe til vi skal ut :)

Ofte er det og lurt å spørre barna hva de har tenkt å gjøre nå, når de forlater en aktivitet. Om de er ferdige å tegne, spør hva vil du gjøre nå? De må ha et svar. Skal de leke i dukkekroken, pusle, leke med biler? Kom med forslag, finn evt. frem det de vil leke med. Sett de i gang med noe, så slipper man at barna flyr rundt uten å egentlig vite hva de skal..

3) Handler om gode rutiner. Hos oss er vask av hender før mat noe vi gjør etter samlingsstund, alle går fra samling, til badet og så til bordet. Det er en voksen på badet som evt. hjelper til, eller bare følger med. Vi minner på de som skal på do at de må vaske hender, og følger litt med på om det blir gjort.. Har i perioder noen barn som sluntrer unna, tar det opp med foreldrene så de kan være mer oppmerksomme også hjemme. Har de gode rutiner hjemme er det lettere å følge opp i barnehagen.

Det aller viktigste i barnehagen er at alle de voksne føler et ansvar for ting man er blitt enige om, og at det følges opp. Det føles urettferdig for Per om han blir irettesatt av Kari for å ha løpt inne, mens Pål som løper ikke får beskjed om å slutte å løpe av Trine.. Voksne må følge det som er bestemt for avdelingen slik at det er tydelig for barna hva som forventes av de, hva som er greit og hva som ikke er greit...

Skrevet

De har lov til å løpe ute og i gymsalen, ikke i garderoben, mellom avdelingene eller på avdelingen.

I denne tråden snakkes det jo om unger som ikke er ute eller i gymsalen. Jeg mener det er latterlig å mene at barn som ikke får utfolde seg andre steder ikke får løpe inne.

Skrevet

3. Vasking av hender har vi som rutine etter HVERT måltid

Vasker dere ikke hendene før ungene spiser? :sjokkert:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...