Gå til innhold

noen som vet hvilken sang dette er? gammel norsk sang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvilken sang dette er? Det er ei venninne av meg i USA som lurer. Det er en slektning av ei venninne av henne der borte som synger og den er fra antakelig 40-tallet. Er ca umulig (for meg iallefall) å skjønne hva han synger men jeg hører at det er norsk og en slags dialekt.

Det kan jo hende at det er en lokal sang fra der han var fra som ikke er kjent i det hele tatt for andre som ikke er der i fra, og kanskje at ingen i dag kan sangen. Eller at det er en sang han selv skrev.

Men kanskje den er kjent for noen av dere? Noen som vet?

Anonym poster: 3845a7ec3f9cc3fee7a9f30ca69c00dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner desverre ikke til sangen, det er godt mulig den er lokal.

Det høres ut som han synger "en morgen, en morgen" i begynnelsen av de to første versene, så det er nærliggende å tro at sangen heter det. Lengre ute synes jeg han synger "Så dro de, så dro de". Hvis jeg setter meg ned og lytter nøye, vil jeg trolig forstå mer av det han synger.

Jeg foreslår at venninnen din TS kontakter Norsk Visearkiv og spør om det er noen der som kjenner til sangen.

Skrevet

Jeg syns og at han synger "så dro de, så dro de", en annen plass syns jeg at han synger ordet "sikkert".

Takk for hjelpen, jeg skal be henne kontakte dem!

Skrevet (endret)

I begynnelsen av et av versene kan teksten høres ut som "en morgen, en morgen han far dro til by'n". Da kommer det i neste vers "Så drog han så drog han"

Melodien ligner ellers litt på Til seters, som er en sanglek, uten at det er helt den samme. Det var en tanke som slo meg straks jeg hørte opptaket.

Endret av Perelandra
Skrevet

Jeg har null peiling på slike gamle sanger. Igjen takk for hjelpen :)

Skrevet

Bare hyggelig! Håper venninnen din finner ut noe mer om sangen. Jeg har drevet litt med å synge viser og folkemusikk, og er vokst opp i en sangglad slekt.

I det siste verset høres det ut som han synger "så fant han, så fant han". Videre synes jeg han synger "en sprukken...", men fortsettelsen klarer jeg ikke å tyde

Skrevet

Kult tusen takk! Merkelig at han synger på dansk siden han var norsk...

Skrevet (endret)

Den som leter, den finner. :)

Sangen heter Til seters, til seters og den ble nok sunget på dansk. Jeg fant både teksten og notene, gitt.

http://www.morsomme-...text/madsen.htm

Her finner du forresten et lydklipp også.

http://musikkrom.wik...ters til seters

Så flott! :)

Da er det rett som jeg skrev lengre oppe at det er samme melodien som Til seters, men en annen tekst enn den vanlige sangleken.

Endret av Perelandra
Skrevet

Ja jeg googlet den sangen bittelitt (ga fort opp, hehe) når du Perelandra nevnte den. Venninna mi ble kjempe glad! :danse:

Skrevet

Det står at det er norsk folkemelodi ja, men den ble nok sunget på dansk. Enkelte av ordene hørtes nemlig nærmest tyske ut, og da er forklaringa at den ble sunget på dansk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...