Chiara Skrevet 26. januar 2013 #1 Skrevet 26. januar 2013 Vi har en åtte måneder gammel hunnkatt, som har begynt å tisse i senga vår. I det siste har vi holdt døra til soverommet lukket, men i går har hun klart å skynde seg inn og tisse uten at vi merket det.. Hva kan vi gjøre? Doen hennes er stort sett helt ren, hun holdes i aktivitet og spiser og sover normalt. Hun har hatt løpetid en gang, men den var ferdig for et par uker siden.
Aurora M. Skrevet 26. januar 2013 #2 Skrevet 26. januar 2013 Kan jeg spørre om hvorfor hun enda ikke er kastrert? 1
Chiara Skrevet 26. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2013 Hun skal bli det i løpet av våren, men hun er fortsatt innekatt, slik at vi ikke har sett det som nødvendig ennå.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #4 Skrevet 26. januar 2013 kastrering har ikke noe med saken å gjøre bestandig. min kastrerte katt gjorde dette i 3 år, så sluttet hun helt plutselig. Vi aner ikke hvorfor hun gjorde det, eller sluttet. Håper dere finner ut av det Anonym poster: 1c13643d9c8b2c3f982482ec4b813e85
Aurora M. Skrevet 26. januar 2013 #5 Skrevet 26. januar 2013 Hun skal bli det i løpet av våren, men hun er fortsatt innekatt, slik at vi ikke har sett det som nødvendig ennå. Ok. Bare huske å passe dører og vinduer godt, for det er fort gjort.. Det at hun er fertil kan ha noe med tissingen å gjøre, men behøver det ikke. Hun tisser nok i senga fordi der er lukten av dere sterkest. På en måte kan man si hun markerer dere. Ofte skyldes det utrygghet ellers, f.eks forandringer i hjemmet (ommøblering, nye møbler, nye mennesker, stress el.lign). Man kan også se det hos katter som er mye alene og som savner eieren. Videre har katter ekstremt god luktesans, og har de først begynt å tisse et sted, fortsetter de gjerne med det. Du bør derfor kaste alt som kan kastes, og rense resten så godt det lar seg gjøre. Så kan du prøve en av de 'katt deg vekk'-sprayene som er i handelen. Ellers er det bare masse kos, lek og stimuli som gjelder, samt masse ros når det tisses der det skal! Feliway kan det også være en idè å prøve. Det er uansett viktig å ta tak i dette på rette måten nå, før det får lov å feste seg som en vane. Lykke til! 1
Gjest Allergikeren Skrevet 26. januar 2013 #6 Skrevet 26. januar 2013 Er det bare i sengen? Minstepusen vår gjorde fra seg "overalt" der det var tøy en periode. På badet, på gangen, i senga vår ... Etter litt googling leste jeg at tissing "overalt" kan være det eneste symptomet på urinveisinfeksjon. I tillegg så jeg på et av uhellene hennes at urinen var unormalt mørk. Dyrlegen kjente litt på henne, hørte på sykdomshistorien, og han mente at det var nok urinveisinfeksjon. Hun fikk antibiotika, og nå får hun fritt gå ut og inn av soverommet vårt igjen.
Chiara Skrevet 26. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2013 (endret) Takk for svar! Hun har bare gjort det tre ganger til nå, men det er jo litt frustrerende. Da er det vel ikke for sent til å venne henne av med det. Koker sengetøyet og sender dynene på rens på mandag!tar like gjerne en telefon til dyrlegen og hører. :-) Edit:leif Endret 26. januar 2013 av Chiara
Gjest Sobril Skrevet 26. januar 2013 #8 Skrevet 26. januar 2013 (endret) Pft... Katta mi bæsja på hodeputa til eksen (ja, vi hadde det vanvittig dårlig i forholdet - kanskje hun hjalp meg? ) Videre bæsjet hun i stykker en skinnsofa jeg hadde (som var ny og innmari kul). Måtte hive den, for lukta gikk ikke bort. Er noen år siden sist og aner ikke hvorfor hun gjorde det. Hun er sterilisert. Endret 26. januar 2013 av Sobril
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå