Gå til innhold

Finsk lapphund pris, sverige norge?

Enilorac

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på en finsk lapphund valp, og har lest mye om dem. Men er det noen der ute som vet noe om hvor man får tak i billigst mulig valp i denne rasen og bør jeg dra til Sverige? Hva ligger egentlig prisen på denne rasen generelt? Noen som har erfaring med denne rasen? :) Har veldig lyst på noen som er leveringsklare enten nå i januar/februar eller etter mai en gang. Hadde også vært greit å vite om hvem som er flinke oppdrettere!

Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har veldig lyst på en finsk lapphund valp, og har lest mye om dem. Men er det noen der ute som vet noe om hvor man får tak i billigst mulig valp i denne rasen og bør jeg dra til Sverige? Hva ligger egentlig prisen på denne rasen generelt? Noen som har erfaring med denne rasen? :) Har veldig lyst på noen som er leveringsklare enten nå i januar/februar eller etter mai en gang. Hadde også vært greit å vite om hvem som er flinke oppdrettere!

Takk på forhånd :D

Jeg synes overhodet ikke du skal fokusere på pris når du ser på mulige oppdrettere, prisen varierer neppe så mye at det har stor betydning, og det er langt viktigere å finne noen med et gjennomtenkt oppdrett med hunder som passer for deg, enn at prisen er lavest mulig. Nå er det mange år siden jeg var involvert i kjøp, da lå prisen på 8000 om jeg ikke husker feil. I dag vil jeg tro den ligger på 12-15000.

Det kan jo selvfølgelig tenkes at du finner billigere valper i Sverige på grunn av prisnivået, men jeg vil uansett anbefale deg å ta det gjennom enten den svenske eller norske lapphundklubben. Da er du sikret på at oppdretter har fulgt avlsrådene for rasen.

http://www.norsklapphundklubb.no/

http://www.slk.nu/

Anonym poster: 4ebd7ac9bb2a0c7290c148bf6a57aff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt feil fokus. Hund er dyrt generelt, og kan bli veldig dyrt med ulykker eller sykdom inne i bildet, og det burde du være klar over før du går i innkjøp.

Å kjøpe en valp er "billig", iforhold til utgifter som kan dukke opp.

Du må dessuten betale 25% av kjøpesummen på valpen i toll om du kjøper over grensen, så det blir ikke billigere uansett, eller isåfall lite å spare på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt feil fokus. Hund er dyrt generelt, og kan bli veldig dyrt med ulykker eller sykdom inne i bildet, og det burde du være klar over før du går i innkjøp.

Å kjøpe en valp er "billig", iforhold til utgifter som kan dukke opp.

Du må dessuten betale 25% av kjøpesummen på valpen i toll om du kjøper over grensen, så det blir ikke billigere uansett, eller isåfall lite å spare på.

Helt enig.Feil fokus. Vil du ha en billig hund,så finnes det ørten hundre varianter der ute.

Hund skal planlegges og forbredes. Hund er ikke noe som en kjøper billigst mulig.

Ikke glem at DU har ansvaret for et levende vesen,DU må betale om det trenger vetrinær eller medisiner.

Da lønner det seg å gjøre leksa si først,ha en sparebuffer ,lese om rase,oppdretter,sykdommer osv.

Mulig at enkelte raser har friskere individer i Sverige,så dan kan en jo "tjene" på å kjøpe der i fra.

Selv vurderer vi neste hund,muligens fra et Svensk oppdrett.Ikke pga prisen,men pga helsen til hunden (og foreldre.---)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.Feil fokus. Vil du ha en billig hund,så finnes det ørten hundre varianter der ute.

Ja, det er mange raser og jeg har sett gjennom utrolig mange. Og det står igjen med finsk lapphund som jeg ble helt forelsket i. Så da får jeg vel bare gå med på den prisen.

Takk for svar og gode råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt veldig lurt å sette seg inn i de vanlige helseplagene hos rasen en ønsker, og finne en seriøs oppdretter som fokuserer på helsen til hundene som går i avl - samt tester de fri før de går i avl.

Da er det mindre sannsynlighet for at du også kan få utgifter på dette senere i hundens liv, enn om du kjøper fra en "kjøkkenoppdretter" med utestede hunder, som dermed kan selge til en billigere pris.

Selvsagt kan hunden bli syk uansett, men har du gjort forarbeidet ditt og kjøper fra en oppdretter som tar helsen seriøst, så er det større sannsynlighet for at du ender opp med en frisk hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet flere seriøse oppdrettere nå. Den ene jeg hadde lyst på virket veldig seriøs og testet fri for sykdommer. Den valpen jeg ønsket ble tatt rett før jeg. Nå er jeg på sporet på en ny men på informasjonen om mor og far til valpen står det "ikke testet" bak prcd-PRA. Hva betyr dette? Og på øyelyst står det noen tall. På andre nettsider står det ofte "fri" bak øyelyst, og har fått inntrykk av at de er friske da? åh jeg føler meg uviten. Kan noen hjelpe meg med dette? om dere skjønner hva jeg mener da så klart.. hvis ikke spør meg gjerne om å forklare bedre hehe..

Endret av Enilorac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med raseklubben! De hjelper deg uten problemer og svarer på mange av dine spørsmål! Er du på facebook burde du bli med i denne gruppenog spørre litt :) Mye kunnskap der og mye info og oppdrettere :)

Tusen takk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...