Gå til innhold

Kan sjefen bestemme hvordan du bruker lunsjpausen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sjef som er veldig glad i å prate. På det verste, blir vi sittende i 2 timer i lunsjen og høre henne prate om hva hun ikke har gjort i helgene. Dette skjer ofte på mandager, for da har hun ikke fått snakket med noen siden fredag. Det har vært mange 2-timers lunsjer. Dette har jeg og en annen kollega sett oss lei på så vi bestemte å ta med matpakka vår ute, bare vi to.

Etter 2 dager, ble vi begge kalt inn og fått beskjed om å være mer sosial i lunsjen og igjen bli tvunget til å høre om alt som ikke skjer i livet til sjefen.

Har hun lov til det? Lunsjen føles nesten ut som en terapitime for hennes del. Snakker uavbrutt i to timer. I tillegg til at hun kommer inn på kontoret til en av oss ansatte for å prate. Som dere skjønner så blir det ikke mye jobbing av det.

Anonym poster: 93165a6e1c23598e68c906058e472832

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, nei det kan hun ikke. Har dere betalt lunch ? Finnes det sjefer på nivå over henne ?

Skrevet

Men hva om en av dere bare alltid tar initiativ til å avslutte etter en viss tid? "Nei, nå må jeg få unna litt arbeid, her!"

Får du forresten betalt for lunsjpausen, eller må du være tilstede? Hvis du ikke får betalt, kan du forlate arbeidsplassen uten at hun har noe hun skulle sagt.

• Liker 9
Skrevet

Den ene halvtimen er ikke betalt, men de resterende blir jo det.

En tidligere kollega har varslet ledelsen over henne igjen og hun skjerpet seg en liten periode, men kollegaen som varslet fikk det ikke hyggelig siden. Det endte med sykemelding for vedkommende. Vi tror ikke h*n kommer tilbake igjen. Så vi andre tør ikke å si fra.

• Liker 1
Skrevet

Men hva om en av dere bare alltid tar initiativ til å avslutte etter en viss tid? "Nei, nå må jeg få unna litt arbeid, her!"

Får du forresten betalt for lunsjpausen, eller må du være tilstede? Hvis du ikke får betalt, kan du forlate arbeidsplassen uten at hun har noe hun skulle sagt.

Har prøvd det også. En gang var det en som prøvde å si det og fikk beskjed om å sette seg ned til hun var ferdig med å snakke. Sjefen sliter med temperamentet sitt, i tillegg til mye annet.

Skrevet

Det høres ikke bra ut. Lunchtiden deres kan dere bruke på hva dere vil. Bedriften burde være interessert i å bli kvitt denne sjefen, men det er vanskelig å bli kvitt ansatte.

• Liker 7
Skrevet

Hei! Deres lunsjtid anses som fritid, dersom det ikke er nødvendig at dere må være på "aktiv lunsjpause" (eller hva det heter). I mange barnehager, sykehus osv er lunsjen betalt fordi det KAN hende at man må ta tak i en hendelse som ikke kan vente til etter lunsj. Da må man også oppholde seg på gitt pauserom/lunsjsted/arbeidsplassen.

Sjefen kan altså ikke kreve at dere er tilstede på arbeidsplassen under lunsjen. Hun kan heller ikke kreve at dere tar lunsj 1,5 time utover det - det vil jo til slutt gå ut over arbeidet som skal gjøres - i alle bli fall ikke for å høre på hennes personlige problemer/anektoter over livet..

Har dere tillitsvalgt? Verneombud? Dette er en helt uakseptabel situasjon, men skal ikke fryst7mobbet ut av arbeidsplassen fordi man sier fra om en sjef som åpenbart handler feil.

Hvis dere ikke har det anbefaler jeg at dere skriver et brev, flere ansatte sammen til denne lederens leder. Det kan ikke fortsette slik. Om saken er at deres leder mobber "sladrende" ansatte ut, må dere rett og slett stå sammen..!

• Liker 3
Skrevet

Det høres ikke bra ut. Lunchtiden deres kan dere bruke på hva dere vil. Bedriften burde være interessert i å bli kvitt denne sjefen, men det er vanskelig å bli kvitt ansatte.

TS her igjen

På en "god"arbeidsdag jobber jeg i tre timer, resten går til å sitte og høre på henne. Hun forteller om ett perfekt liv om direktørmannen og skjønn familie. Men i virkeligheten bor hun alene og visstnok vært singel i over 10år. Hun vet ikke at jeg vet. Det har jeg heller ikke fortalt til andre kollegaer.

Skrevet

Du må nok velge. Si ifra til noen over henne, eller slutte selv, eller fortsette som nå.

Det høres ut som om hun har psykiske problemer.

• Liker 5
Skrevet

Hva om dere er flere som sier i fra til ledelsen? Da blir ikke presset på en så stort fra sjefen deres. Også kan dere vel også be om at navnene deres ikke blir røpet, også forklare grunnen til det?

Anonym poster: 51cc3efa763f3202970bfc0ee9de1292

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Du må nok velge. Si ifra til noen over henne, eller slutte selv, eller fortsette som nå.

Det høres ut som om hun har psykiske problemer.

Signerer !

Skrevet

litt av en arbeidsplass

du bestemmer selv hva du skal gjøre i lunsjen din.

Skrevet

Brev til ledelsen der alle sammen skriver under?

Skrevet

Det er nok best dere sier fra samlet, ja. Å si ifra om det vil helt klart være til det beste både for dere, bedriften og sjefen selv. Om hun har psykiske problemer, så er det viktig at hun får hjelp...

Anonym poster: ce20beb60905e3f18695a6eb38b5cfcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...