Gå til innhold

Prøver å gjøre alt riktig, men går ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 80 kg som trenger å gå ned i vekt. For snart en mnd siden la jeg om kotholdet helt, fant ut hvor mye kcal jeg trenger per dag og begynte å trene mye. Men jeg har ikke gått ned en eneste kg.

Jeg trener i snitt fem dager i uken, blanding av kardio og styrke. Jeg veier maten min så det kan ikke snike seg inn kaloribomber. Jeg kjenner jo at jeg har fått litt mer muskler allerede, men nå prøver jeg jo egentlig ikke å bygge så veldig mye muskler i utgangspunktet da jeg vet at det er vanskelig når jeg er i kaloriunderskudd. Men jeg har hørt og tror at det uansett bare kan være positivt å trene styrke i tillegg til kardio, også syns jeg styrke er veldig gøy.

Hva er det jeg gjør feil? Forventer ingen mirakler, men ikke en eneste kg på snart 4 uker?? Hva gjør jeg feil?

Anonym poster: 82ca406063291e0a529b561083d840a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dobbel "hva er det jeg gjør feil" på slutten der*

Gjest Darthoven
Skrevet

Det kan hende du surrer med noen "tekniske" ting, som f.eks at du bruker feil metoder for å måle kaloriinnhold, eller at du surret med hvor mye kalorier du trenger. Eller kanskje du ikke trener spesielt hardt..Det kan selvsagt ikke jeg vite noe om, men det er bare noen eksempler på hva man kan gjøre feil. Samtidig kan det hende at styrketreningen har gjort at du har lagt på deg litt mer muskler, og at med det har erstattet vekten til fettet som har forsvunnet. Riktignok har du nok ikke som jente bygget SÅ mye muskler på 4 uker, men styrketrening har også den effekt at cellene trekker til seg mer vann. Sannsynligvis, om du har gjort alt riktig med kosten og treningsintensiteten, så er det en kombinasjon av økt muskelmasse og vannmengde som gir en slags feilaktig illusjon om at du ikke går ned i vekt. Du har kanskje ikke gått ned i vekt enda, men du har fått muskler og vann. Vannmengden stabiliserer seg med tiden.

Hvor mye spiser du per dag? Hvor høy intensitet har du på treningen? Er du i aktivitet resten av dagen? Hva slags arbeid har du? Stillesittende eller i aktivitet (barnehage osv)? Er du 100% ærlig med deg selv med tanke på matinntaket? Ikke stikki innom bensinstasjonen og kjøpt en sjokolade og "glemt" å loggføre?

Hvis du skriver ned mengde kalorier du spiser hver dag, og et eksempel på en typisk dag, forteller alderen din og høyden din så kan vi se på det.

Skrevet

har du sjekket stoffskiftet ditt?

prøver som er kjekke å ta, t4,t3,tsh.

Skrevet

Har du prøvd å måle deg? Du kan jo ha gått ned fett og fått mer muskler. Da vil du være smalere og fastere :)

Skrevet

Ut fra egen erfaring så tar det litt tid.. Altså at man må holde på med den nye livsstilen over en litt lengre periode før man plutselig begynner å se/merke resultater...

Anonym poster: d84bd3128f5ce2459eb2f25d009b2377

Skrevet

Jeg er en jente på 80 kg som trenger å gå ned i vekt. For snart en mnd siden la jeg om kotholdet helt, fant ut hvor mye kcal jeg trenger per dag og begynte å trene mye. Men jeg har ikke gått ned en eneste kg.

Jeg trener i snitt fem dager i uken, blanding av kardio og styrke. Jeg veier maten min så det kan ikke snike seg inn kaloribomber. Jeg kjenner jo at jeg har fått litt mer muskler allerede, men nå prøver jeg jo egentlig ikke å bygge så veldig mye muskler i utgangspunktet da jeg vet at det er vanskelig når jeg er i kaloriunderskudd. Men jeg har hørt og tror at det uansett bare kan være positivt å trene styrke i tillegg til kardio, også syns jeg styrke er veldig gøy.

Hva er det jeg gjør feil? Forventer ingen mirakler, men ikke en eneste kg på snart 4 uker?? Hva gjør jeg feil?

Så bra! Du er flink som har satt i gang så seriøst!

Nå er det viktig å holde fast på de gode vanene du har laget deg og ikke la deg bryte ned av feil målsettinger som ikke blir innfridd.

En måned er ikke lenge. Det er viktig å ha et mye lenger tidsperspektiv, det er tross alt en helt ny livsstil som du skal ha resten av livet.

Tenk også helhetlig, ikke bare vektnål. Du sier du merker du har fått muskler. Som kvinne vil du ikke kunne bygge store muskler, men når du går fra inaktiv til svært aktiv vil du selvfølgelig merke forskjell! Og muskler veier mer enn fett, derfor kan du være ganske sikker på at du har mistet mye fett, men vekta rører seg ikke fordi musklene veier tilsvarende som fettet du har mistet. Objektivt sett har du derfor allerede blitt sunner, slankere og sterkere, men det er ikke lett å se selv, og særlig ikke når vektnåla er eneste mål!

Du må derfor måle på ulike måter. Test deg selv i styrke (fremgang i hvor mye du klarer å løfte) i kondis (hvor lav puls du får, hvor langt/lenge du klarer å løpe), legg merke til klesstørrelser og mål og vei deg ikke oftere enn en gang i måneden.

Husk også at du som kvinne vil ha en vekt som varierer på 1-3kg i løpet av menstruasjonssyklusen. Dette er helt normalt. Det er derfor ikke tjenlig å veie seg for ofte eller notere hvert gram man mister. Man må veie seg sjeldnere og legge merke til helhetsbildet og de store forandringene som kommer langsomt.

Fortsett det gode arbeidet og nyt velværefølelsen som kommer etter endt treningsøkt!

(Hvis ting ikke endrer seg etter et halvt år ville jeg vurdert å oppsøke lege for å få videre hjelp.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...