AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Noen som har litt peiling på dette med å ansette noen i ny fast stilling? i stilingsutlysning står det søker personer med xxxxx utdanelse. må ha krav er fra min side oppfylt bør ha krav, så mangler jeg (og noen andre) et klasse c1 sertifikat. men vi har derimot resterende av bør ha kravene. Nå nylig er det blitt ansatt en person som er 20 år, og ferdig med utdannelsen sin for 3 mnd siden. dette er bare grunn utdannelse men hun har tilegg dette c1 sertifikatet. jeg og mine kollegaer i aldere 24-29 år har vært ferdig med utdannelsen for 3-5 år siden og har ansinitet der etter. ingen av oss har c1 sertifikatet, men vi holder på med videreutdanning på høgskole som vil ha stor betydning for den videre driften i årene fremover. ansettelsen av denne 20 åringen, var det riktig? eller har de gått forbi oss som er eldre og mer ansinitet? betyr c1 sertifikate (bør ha kravet) mer enn ansinitet? Har prøvd å snakke med farforeningene men vi får bare unvikende og uforståelige svar... Anonym poster: 84535d3d00372712b2068159ccc4e568
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #2 Skrevet 26. januar 2013 Om jobben krever at man må kunne kjøre lett lastebil så har jo ikke du noe å stille opp med, og er ubrukelig i stillingen. Anonym poster: f3830e31e5e6c50baa8afd3f34001899 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #3 Skrevet 26. januar 2013 Om jobben krever at man må kunne kjøre lett lastebil så har jo ikke du noe å stille opp med, og er ubrukelig i stillingen. Anonym poster: f3830e31e5e6c50baa8afd3f34001899 Jobben krever ikke at man MÅ, men at mann BØR kunne, det er jo det samme som at jeg er straks ferdig med videre utdanning som ligger på samme BØR liste som C1, men denne personer er for ung til innha den utdanningen og kan tidligst begynne på den om 2 år. og fra 2015 er min videre utdaninge et MÅ ha krav. Anonym poster: 84535d3d00372712b2068159ccc4e568
Strixvaria Skrevet 26. januar 2013 #4 Skrevet 26. januar 2013 Da har de vel funnet ut at personen med C1-sertifikatet sannsynligvis er mer brukandes enn det dere uten er - det er de selvsagt i sin fulle rett til. Det er ingen ansiennitetsrettigheter på slike stillinger - det er noe annet om det gjelder f.eks. forfremmelse, men ansiennitet er overhodet ingen garanti for at man får noe. Bedriften står fritt til å ansette den de mener er best kvalifisert for arbeidsoppgavene som må gjøres, ansiennitet er mer et pluss for din del, men på ingen måte en avgjørende faktor. Det kan også hende at bedriften har sett for seg deg i en annen stilling når du er ferdig med din utdannelse, siden du da sikkert er brukandes på andre områder også - ikke ta sorgene på forskudd
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 Takk for svar Strixvaria. Men hvordan fungerer fa fortrinnsretten? i §14-2 3 ledd i arbeidsmiljø lovens, står det at fortrinsrett ved nye ansettelse dersom personen har jobber i mer enn 12 mnd sammenhegende de to siste årene i virksomheten. kan jeg gå til leder å legge frem denne paragrafen å på peke at de har brutt den, eller vil det ikke ha noe å si? Anonym poster: 84535d3d00372712b2068159ccc4e568
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Hadde du hatt C1-sertifikat kunne du det, men det har du ikke. Så nei. Anonym poster: f0be20e49a920b80722c6880b0d3fc27
Strixvaria Skrevet 27. januar 2013 #7 Skrevet 27. januar 2013 Takk for svar Strixvaria. Men hvordan fungerer fa fortrinnsretten? i §14-2 3 ledd i arbeidsmiljø lovens, står det at fortrinsrett ved nye ansettelse dersom personen har jobber i mer enn 12 mnd sammenhegende de to siste årene i virksomheten. kan jeg gå til leder å legge frem denne paragrafen å på peke at de har brutt den, eller vil det ikke ha noe å si? Anonym poster: 84535d3d00372712b2068159ccc4e568 Fortrinnsrettsbestemmelsene er mest aktuelle når det gjelder økning av stillingsprosent/arbeidsgrad for stillinger som har tilsvarende kvalifikasjoner, f.eks. at deltidsansatte får et fortrinn når det lyses ut større stillinger i samme stillingstype innad i bedriften (som jo er veldig aktuelt f.eks. i helsevesenet blant hjelpepleiere, sykepleiere o.l.) fremfor at det ansettes nye utenfra. Ansiennitetsprinsippet er som nevnt heller ingen garanti for at du får stillingen som sådan - den gir deg på ingen måte grunnlag for et krav om å bli tilsatt (bedriften bestemmer jo selvsagt selv hvem den vil ansette, til syvende og sist - noe annet ville være meget pussig), særlig når du strengt tatt ikke oppfyller de kravene bedriften har satt for stillingen. At den nyansatte har C1-sertifikat mens du ikke har det gir henne en kvalifikasjon som du ikke har, ergo overgår hun deg i egenskap av hva bedriften så etter for den aktuelle stillingen - akkurat nå trengte de en med C1-sertifikat mest. Det spiller ingen rolle om du har jobbet i bedriften i 40 år om du ikke innehar kvalifikasjonene for den utlyste stillingen. Så dere stiller likt mtp må-kravene, mens hun altså har et bør-krav ekstra, ergo er hun den best kvalifiserte søkeren for jobben, og blir ansatt. Så det er helt korrekt som AB over skriver; Hadde du hatt C1-sertifikat kunne du det, men det har du ikke. Så nei. Anonym poster: f0be20e49a920b80722c6880b0d3fc27 .. Forutsatt at dere stilte likt på andre områder, og selvsagt at bedriften er fornøyd med deg som arbeidstaker og således ikke kan ha noe grunnlag for å la en utenfra-søkende gå foran deg i en søknadsprosess. Men du får jo nye muligheter når du er ferdig med utdannelsen din - det kan jo tenkes at du får tilbud om en enda bedre stilling når du er ferdig, og at det derfor ikke var hensiktsmessig å ansette deg i denne stillingen nå, f.eks.? Man vet aldri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå