Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Fettprosentvekt VS klype

Anbefalte innlegg

Skrevet

På elixia har de en vekt hvor man kan måle fettprosenten. Hvor pålitelig er denne i forhold til å måle fettprosenten med klype? Vekten ser jo fancy ut, men jeg skjønner ikke heeeelt hvordan man kan stole på den. Noen som har erfaring med enten vekt eller klype som har noen gode råd?

Skrevet

Man kan måle forholdet mellom fettvev og fettfri masse på flere måter, f.eks. digitalt ved at man sender et svakt elektrisk signal gjennom kroppen (såkalt digital måte der man får opp status på en skjerm), det virker fordi strømmen møter annen moystand i muskelvev enn i fett og man får da en utregning på det.

Klypen er mer primitiv, og krever kunnskap fra den som bruker denne...

Dog forteller begge deler mye om tilstanden til den som testes. Jeg vil ikke si det ene er bedre enn det andre, da begge deler som sagt er en god indikator som forteller status om fremgang eller tilbakesteg.

Skrevet

Takk for godt svar :) med ett fikk jeg mer tiltro til vekten!

Skrevet (endret)

Fettklype, eller skin calipers, er en billig og enkel måte å måle underhudsfett på. Den får ikke målt visceralt fett (det som ligger rundt vitale organer), og det er det man bør være mest bekymret for. Personen som måler deg må gjøre det min tre ganger på hvert punkt (bruk gjennomsnittet) og det bør være samme person som måler deg hver gang. Det enkleste er å bruke tre punkter (skulderblad, triceps og rett over hoftekammen litt bakpå), men det finnes også fem og syv punkter. Det er lett å være unøyaktig, så feilmarginene kan bli ganske store.

Nå vet jeg ikke hvilken maskin Elixia bruker, men jeg vet at det er flere sentre som bruker sk bioimpedanse, dvs svak elektrisk strøm som sendes gjennom vev og tllbake til maskinen.

Du har flere utgaver, f.eks Tanita og InBody, men vær obs på at den maskinen du bruker bør sende strøm gjennom både armer og ben slik at den måler hele kroppen. Det bør dermed være både magnetfelt for fotbladene og håndtak. Maskiner som kun måler gjennom beina (Tanita) vil kun sende strøm gjennom underekstremitetene og beregne et teoretisk gjennomsnitt for hvordan tilstanden er i overkroppen. Det motsatte gjelder selvsagt for maskiner med kun håndtak.

InBody er nok det mest nøyaktige og tilgjengelige på markedet nå, men det er heller ikke uten feilmarginer. Skal du få et mer pålitelig resultat så mål deg jevnt hver andre-tredje måned, og alltid på samme syklusdag hvis du er i fertil alder. Husk å måle på en dag der du ikke har gjort noe uvant/endret vaner de siste par dagene og gå på do før måling. Har du mye tykk hud under fotsåleene så kan det påvirke resultatet.

Endret av bergans
  • Liker 1
Skrevet

Maskinen på elixia tror jeg er like troverdig som fettklype. En hjemmevekt som sier den måler fettprosent ville jeg derimot ikke stolt på...

Anonym poster: 19fbb5da4195b893e5c14e63292a6841

Skrevet

Maskinen på elixia tror jeg er like troverdig som fettklype. En hjemmevekt som sier den måler fettprosent ville jeg derimot ikke stolt på...

Anonym poster: 19fbb5da4195b893e5c14e63292a6841

Det er noe sånt jeg har tenk og.. De hjemmevektene ser for stusselige ut til at jeg tørr stole på dem! Tror jeg drar på elixia en dag og bestiller "veietime" der...

Takk alle sammen for gode råd og forklaringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...