Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2002 #1 Skrevet 3. juni 2002 HEI! Vi er ganske nylig lykekelige eiere av et hus fra 55. Nå begynner den lykkefølelsen og avta litt, da vi har funnet ut at vi må drenere rundt huset.Mitt spørsmål er: Har noen vært borti dette. Jeg har en følelse av at dette koster rimlig mye penger. Ca?????? Det er eierskifteforsirking på dette. Må jo prøve den veien!!!! Håper å høre fra noen som også har vært borti dette. Er sikkert ikke alene om dette.
Arnie Skrevet 3. juni 2002 #2 Skrevet 3. juni 2002 Hei, Kan ikke hjelpe deg med prisen, men det er endel arbeid det der, ja... Når det gjelder eierskifteforsikringen, så tror jeg ikke dere skal vente dere noe der. Det påhviler kjøper et stort ansvar for å inspisere huset før kjøp, og en fuktig kjeller i et hus fra 50-tallet er ikke akkurat noen "bombe", og er vel vanligvis lett å konstatere. Så medmindre det var umulig å se, og tidligere eier har påstått at det var knusktørt, så er jeg redd dere må dekke dette selv. 12
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2002 #3 Skrevet 3. juni 2002 Hei! Jeg har en nabo med et gammelt hus som også skal drenere rundt huset sitt. Han har fått en pris av et firma som gjør det, og det blir ca 50-60.000 kroner. Det er nok mye penger i en gang, men det er nok for at den bakre grunnmuren er ganske dyp (skrå tomt) og for å komme helt "ned" må også grøfta være bred, naturlig nok! Jeg anbefaler å få prisoverslag med ulike firma, dette blir bra til slutt!! Lykke til
Augustbrud02 Skrevet 3. juni 2002 #4 Skrevet 3. juni 2002 Tror drenering kan koste litt forskjellig ettersom hva man trenger å gjøre. Opplevde flom når jeg leide hybel når jeg studerte og der måtte de legge full drenering etterpå. Dette kom på totalt 200 000. Men da ble det skikkelig gjort også. Derfor er dette en dyr affære, men man bør nok undersøke litt priser også.
Gjest Lea Skrevet 3. juni 2002 #5 Skrevet 3. juni 2002 Mitt tips er å leie en gravemaskin (liten sådan). Grav rundt huset, legg på grunnmurspapp og bestill et par lass med singel. Hvis dere er sånn passe praktisk anlagt er dette en "grei" jobb. Kanskje dere kjenner noen som kan sånt også. Det kan fort bli dyrt med folk til å gjøre dette. En kamerat fikk pris på 40.000 og det var svart.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #6 Skrevet 4. juni 2002 Vi har bygd hus, og graving inkludert legging av drenering kom på 55 000 kr. Jeg anbefaler ikke å gjøre dette selv, man må grave nære grunnmuren, og tenk hvor dyrt det er hvis man ødelegger noe der? Det er ikke bare å legge pukk rundt grunnmuren, man legger drensrør hele veien rundt, og ned til avløpet til kommunens rør. Duk som hindrer sand å komme ned og tilstoppe hullene i drensrørene skal legges rundt rørene, med litt pukk inni. Altså; Først duk, så pukk, så legges rør, så et lag pukk, også brettes duken rundt. Anita
Gjest Lea Skrevet 4. juni 2002 #7 Skrevet 4. juni 2002 Selvfølgelig må man ha rør og fiberduk, men dette er av det enkleste. Det er ikke sååå vanskelig dersom man kan kontrollere en liten gravemaskin. har nettopp vært med på en slik jobb og vi ble ferdig i løpet av 3 halve dager. Det kostet leie av maskin, grunnmurspapp, fiberduk og singel!
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2002 #8 Skrevet 5. juni 2002 HEI IGJEN! Tusen takk for god respons. Jeg ble faktisk litt klokere. Vi overtok huset i April....Litt mye nå, og det er ikke krise enda. Lurer på om vi gyver løs på dette neste år....Får se.....Anita: eller dere andre. Hvilket firma vil dere anbefale som kan gjøre dette. Bor i Akershus. Tusen takk og GOOOD SOMMER.
Gjest Handy Skrevet 16. juni 2005 #9 Skrevet 16. juni 2005 Hei! Vi står i akkurat det samme som deg! Kjøpte huset i fjor, men har ikke sterke nok bevis mot selger, så vi må betale selv. Og her er det 100% fukt i kjeller og huset er bare 20 år gammelt. Hadde vi sett slike tegn på visningen, ville vi aldri kjøpt huset! Jeg har studert drenering og alle detaljer rundt det. Jeg har også gjort en nøye research på ulike priser. Du kan bruke et graveservice firma til bare gravingen, da tar de timespris. Ofte fra 300,- til 600,- kroner i timen. Det blir veldig mye dugnadsjobb men en god del billigere. Du kan også kjøpe gravemaskin og selge den uken etterpå. Billig løsning det! Vanlig pris på drenering med graving, bortkjøring, slam til veggen, duk,ror og singel, dvs alt inklusive og du gjør ingen ting selv er fra 1000 kroner til 2000 kroner pr. meter. Det kommer an på hvor trangt det er rundt huset ditt bl.a. Et slikt firma må se an hvor mye jobb det blir, for hvis det er trangt enkelte plasser rundt huset, så må de kanskje bruke ulike gravemaskiner. Jeg vil varmt anbefale Jeløy Gravservice! Da er du iallfall i trygge hender!
sixx Skrevet 16. juni 2005 #10 Skrevet 16. juni 2005 Jeg støtter Lea i at dette er en helt grei jobb å gjøre selv. Vi har selv drenert rundt to hus....og det beste med å gjøre det selv, er at vi vet det er skikkelig gjort. Men jeg synes kanskje tre dager var litt vel raskt....var det dukkehus?
Gjest Jallabais Skrevet 16. juni 2005 #11 Skrevet 16. juni 2005 Det er rart det ikke var en kommentar til drenering i taksten.. men uansett er jeg ganske sikker på at det ikke er noe dere vil få igjen på eierskifteforsikringen. Vi skal drenere vårt hus nå og regner med at det vil komme på nesten kr 80 000,- En jeg kjenner betalte nettopp kr 100 000,- for å drenere huste deres. Jeg tror ikke de gjorde så mye selv, men de ordner hagen etterpå. Litt av en jobb det også...
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2005 #12 Skrevet 17. juni 2005 Vi bor også i Akershus (nordover). Har et hus fra 1961, måtte drenere rundt det i 2002. Prisen vi fikk var 1300 pr løpemeter + mva. Så er det bare å regne hvor mange meter det er rundt huset deres og gange ut. Mulig prisene har endret seg litt. Vi var ihvertfall kjempefornøyde med entrepenøren som vi brukte! Ville ikke gjort hele jobben selv, men det er pga. fremkomstmuligheter rundt huset vårt. De hadde en del problemer med å få ggravemaskinen frem en del steder. I prisen var "alt" tatt med, graving, vekkjøring av masse, duk, grunnmurspapp, drensslange, slange til takrenne-nedløpet, duk og tilbakefylling med leca (som fungerer som isolasjon)/grus. Vi fikk også ny jord til hagen + grus noen steder (og der vi bor er det bare leire, så hagen ble mye bedre etterpå). I tillegg så hjalp vi til en del (festet på grunnmurspappen, tok på lister på denne osv, fikk da ca. 200kr/m i avslag på prisen
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #13 Skrevet 7. oktober 2007 trur noen har misforstått bruken av fiberduk her. fiberduk er KUN for å hindre at massene skiller seg. hvis det ikke er særlig vått i området så er d totalt unødvendig med duk. dessuten så er det ikke gunstig å surre duken rundt selve røret da "porene" på duken vil gå tett etter ei stund å da fungerer ikke ting som d skal. ting må gjøres riktig for at ting skal fungere som d skal. ;-) spør så svare æ
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #14 Skrevet 7. oktober 2007 trur noen har misforstått bruken av fiberduk her. fiberduk er KUN for å hindre at massene skiller seg. hvis det ikke er særlig vått i området så er d totalt unødvendig med duk. dessuten så er det ikke gunstig å surre duken rundt selve røret da "porene" på duken vil gå tett etter ei stund å da fungerer ikke ting som d skal.ting må gjøres riktig for at ting skal fungere som d skal. ;-) spør så svare æ Har du så voldsom peiling på dette, så vet du kanskje at duken skal legges rundt gruslaget som er rundt drensrøret? Ingen her har da skrevet at man skal surre duken rundt røret. Massene blander seg selv om det ikke er vått i området.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå