Gå til innhold

Konfronterer dere folk om rykter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg tror jeg har gjort verdens største tabbe i dag.

I helgen fikk jeg høre en del stygge anklager om en god venn av meg - og familien hans. Det var ganske alvolige ting som ble sagt.

Jeg tenkte på det noen dager, og så tok jeg valget og fortalte den personen det gjaldt, om hva som ble sagt bak ryggen hans. (De som nevnte dette er naboene hans, såkalte "venner".)

Han ble rimelig forbannet, og jeg skjønte jeg hadde sagt for mye. Jeg måtte selvsagt fortelle hvem som hadde sagt dette, og det gjorde ikke saken bedre.

Nå føler jeg alle hater meg, både de som fortalte meg de - og de det gjelder.

Gjorde jeg galt, burde jeg holdt kjeft?

Jeg prøvde å sette meg selv inn i stiuasjonen, og tenkte som så at hadde dette gjaldt meg, ville jeg satt pris på å få vite hvem som egentlig er mine venner. JEG ville ha hørt det, men det virker ikke som dette var tilfellet med han.

Det er jo slik at det man ikke vet har man ikke vondt av.

Huff, noen råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg gjorde det samme med en venn for litt siden... Eller..Jeg trodde han var en venn helt til jeg begynte å høre fra mange at han drev å satt ut rykter om meg. Det viste seg at det jeg hadde hørt var sant og i dag har jeg ingenting med han å gjøre.. Jeg synes du gjorde det rette jeg.

Skrevet

Jeg ville opplagt satt pris på om noen fortalte meg om stygge rykter som gikk om meg. Tror de fleste har det på den måten.. men det kan selvfølgelig være tøft å få sånt rett opp i ansiktet - og ikke minst få vite at det er "venner" som sprer rykter..

Ville satt pris på å kunne avkrefte rykter jeg.

Skrevet

Du gjorde en fatal feil her, Cecilie. Grunnen til at "alle" er sinte på deg nå, er at du på en måte dobbeltspilte. Du skulle ha sagt ifra der og da - da du hørte disse ryktene. Du kunne ha sagt noe slikt som; "Det er en venn av meg dere slenger dritt om, og jeg vil ikke delta i dette." Du har, ved ikke å si fra da, forrådt både ryktesprederne og vennen din.

Skrevet

en venninne av meg sa i fra da en (enda bedre) venninne satte ut ganske stygge rykter om meg. Det ble mye bråk av det, men jeg er glad for at det kom frem i lyset. Jeg hadde store mistanker om dette på forhånd, og det var godt å få det bekreftet.

Jeg syns det var riktig av deg. Men er også enig med Anna Lovinda. Du burde sagt i fra da du hørte disse ryktene bli fortalt...

Skrevet

Jeg fikk i går høre at "noen" sa "noe" om meg og min oppførsel. Tror dere jeg tenker på det eller? Og hun som fortalte dem er jeg egentlig ganske forbanne for, for hun kunne holdt kjeften sin om hun da ikke velger å fortelle meg hvem og hva. Noe jeg faktisk synes hun burde.

Så ja, Cecilie, jeg synes du gjorde riktig, når du først skulle si noe.

Men - til de som fortalte deg det, kunne du selvsagt ha bedt om å holde kjeft. Men det er ikke alltid enkelt, det vet jeg alt om. Noen stygge mennesker som ikke kan la være å slarve om andre, lar seg f**n meg ikke stoppe heller. Det er i hvert fall min erfaring.

Så - jeg går rundt og vet en masse som jeg ikke deler. Og noe har jeg delt. Og da har jeg fortalt alt. Og tatt det det koster. For det er bedre å vite enn å ikke vite noen ganger.

Vennene dine kommer nok over det. Men det er klart det er vondt når det står på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld meg, men her skyter dere virkelig på pianisten. Hører noen et rykte, så bør en selvsagt si fra til ryktesprederen, men det er ikke alltid det passer seg slik. Og hvorfor er det beskyttelsesverdig å spre slike rykter? Forrådte ryktemakerne??? Sprøyt, synes jeg, slikt må man ta som en kalkulert risiko, mener jeg, når en sprer møkk lander det jo som oftest litt der en selv står også.

Jeg konfronterte en ukjent med et rykte som var satt ut om meg jeg, og det var egentlig nokså kult. En gutt jeg kjente kun av utseende var blitt forlatt av sin samboer og var helt knust. Noen uker etterpå var vi på en fest der vi tilfeldigvis satt sammen og vi snakket en del om dette. Ganske kjedelig til å begynne med egentlig, men vi stoppet og snakket ettter festen også når vi traff hverandre og ble litt slik småkjærseter. Tror han brukte meg for å komme over samboeren, og det var greit for meg; det var sommer og jeg skulle dra fra stedet om høsten. Så fikk jeg høre at det gikk rykter om at det var jeg som var årsaken til bruddet, folk hadde sett meg i leiligheten før det var slutt, mens hun var på jobb osb og noen hadde også hørt at det var han som hadde kastet henne ut, fysisk også må vite, for at jeg skulle flytte inn. Samme for meg egentlig hva de sa, men jeg syntes det var nokså råttent overfor gutten. Jeg fikk høre dette av en veninne av en venninne, nøstet meg frem til kilden, fikk med meg den hun hadde sagt det til og traff kjerringa "tilfeldig" en lørdags formiddag mens hun var og handlet med familien sin. Så gikk jeg bort til henne og sa, hei, jeg heter ..... og hører at du sier at...... Ikke kunne hun nekte heller, så det ble utrolig pinlig for henne. Hun vred seg som en ål, mens jeg avsluttet det hele med å si at dersom jeg hørte dette fra en person til, kom jeg til å anmelde henne..... Tipper hun tenker seg om neste gang hun sladrer om andre, og til du som startet tråden; Tøft gjort at du stilte opp for din venn! Ikke ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om rykter. Har igjen valgt å bo på det så vidt lite sted at det igjen er aktuellt. Hvis jeg vet noe som egner seg til å skape "sensasjon" av, forteller jeg det før det kommer så langt...

Skrevet

Misforstå meg rett. Det var riktig av deg å si ifra om dette, Cecilie. Det jeg mente var at vennen din kanskje er sur på deg fordi du ikke forsvarte han. Ryktesprederne er kanskje sur på deg fordi de oppfattet det dithen at du var med på sladringen - ved ikke å si fra der og da.

Skrevet

Må si meg ganske enig med Anna Lovinda her asså.

:Nikke:

Skrevet

Snakker folk dritt om felles venner sier jeg ifra. Enten dette gidder jeg ikke høre, eller ta det opp med henne/han selv, ikke si det til meg.

Må si det litt vanskelig å fortelle slikt videre til personen det snakkes om. Jeg er nok litt feig der, men jeg ønsker bare å skåne den det gjelder.

Cecilie jeg synest handlet riktig. Forstår jo at de andre føler du har sladret, hadde kanskje vært lettere dersom du hadde gitt uttrykk for at det var galt å snakke dritt om felles venner.

Skrevet
Må si meg ganske enig med Anna Lovinda her asså.

:Nikke:

Du vet; selv blind høne kan finne korn...og nei, den var ikke myntet på Bertha. :tunge1:
Skrevet

Jeg syntes du gjorde det rette. Jeg har gjort det samme, og tjent på det. Jeg kunne rett og slett ikke gå rundt og vite om stygge rykter om en venninne av meg uten å fortelle henne det.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg konfronterte en dame som hadde satt ut rykter om meg, de satte meg i en rimelig farlig situasjon og jeg hadde intet valg utenom å gå hardt til verks (muntlig) mot denne damen som hadde satt ut dette ryktet.

Det var litt slemt av meg også å gjøre akkurat det da i og med det at hun var høygravid (fikk pepper for det) men jeg måtte sette en stopper for fandenskapen da også jeg hadde tøft på den tiden.

Skrevet

Takk for støtte!

Jeg føler jeg har handlet riktig, selv om jeg antakelig har mistet den venninnen som har spredt ryktene. Men jeg har beholdt den viktigste.

Trøst å høre det har vært flere i samme båt :)

Skrevet

Hvorfor i all hverden skal man være redd for å ikke være på "godfot" med folk som sprer rykter!?

Rykter kan ødelegge veldig mye, dersom de er grusomme nok!! Og mange rykter er akkurat det!!

Synes du gjorde det rette. Jeg hadde gjort akkurat det samme.. og jeg ville ha gjort ryktesprederen oppmerksom på at jeg kom til å si dette til den det gjaldt.

Skrevet

Slike situasjoner kan være kinkige.

Jeg syns du gjorde det rette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...