Gjest Ratata Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Hvilke symptomer hadde/har du? Tenker veldig spesifikt på eventuelle smerter, hvor de kom fra og hvordan de føltes.
lillemeg90 Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Hei:) jeg har irritabel tarm etter å ha gjennnomgått mange undersøkelser for magesmerter. De fant ingenting, så da ble det "såklart" irritabel tarm:p Jeg hadde en del smerter midt i magen, rett under navlen, og nede på begge sider av magen( over eggstokkene elns). Smertene var verkende over perioder. Periodene kan vare over timer/dager. Har roet seg litt, men har generelt urolig mage og noe ubehag. Noe mer du lurer på?
Sugerøret Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Plutselig reaksjoner på noe jeg har spist før,uten å ha reagert. Magesmerter, oppblåst ,diare ,forstoppelse om hverandre. Har gode perioder der jeg kan spise "alt" for så å få en dårlig periode hvor det ser ut som jeg reagerer på alt. Har surmontil som virker av og til..
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Jeg har betennelse i overgangen fra tynntarmen til tykktarmen. -tror de.. Jeg hadde sterke smerter nede på høgre side, så de trodde det var noe galt med blindtarmen. Jeg er ofte kvalm, kaster opp, magesmerter (utenom smertene på høgre side) og plutselig diare eller forstoppelse. Smertene har heldigvis begynnt å gi seg nå, men før var det sånn at jeg ønsket å bare skjære vekk hele magen.. haha.. nå forstår jeg de stakkars dyrene som biter av seg kroppsdeler Anonym poster: c65159f3464db951e321a7c6db0df0c2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 AB #4 igjenn. Glemte å si at dette har jeg hatt i over 2 år nå.. Legene klarer ikke å finne noe som hjelper meg. Men jeg har begynt å drikke aloevera juice, byggress og byggrynsuppe. Og ja, eg merker forbedring!!! Og til dere som har irritabel tarm eller problemer med mage og tarm, byggress funker for utrolig mange. Ei dame som kunne få utlagt tarm gikk på det, og hun ble helt frisk. Det tok 2 år, men det funket. Fås kjøpt hos NIKKEN Anonym poster: c65159f3464db951e321a7c6db0df0c2
Sugerøret Skrevet 26. januar 2013 #6 Skrevet 26. januar 2013 utlagte tarmen ble helt frisk? Og la seg pent inn igjen? Seriøst,mye rart en skal høre i dag. At gresset kan ha noen virkning,tør jeg ikke si .Men tviler 2
Raviella1 Skrevet 26. januar 2013 #7 Skrevet 26. januar 2013 jeg har hatt irritabel tykktarm mest trolig hele livet, men fant ut av det for et par år siden. Jeg kan ikke spise melkeprodukter, fet mat eller krydret mat. Hvis jeg gjør det får jeg kjempevondt( så man tror man skal dø, kaldsvette, kvalme, sorte prikker for øynene) i høyre del av magen, og innen 20-30 minutt diarre som ofte kommer i 3 omganger til tarmen er helt tømt.. (ja lekkert I know) Nå har jeg fått tak i noen piller fra USA som gjør at jeg kan spise produkter med laktose, men fett og krydder er jeg veldig forsiktig med.Vil prøve det byggress der!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #8 Skrevet 28. januar 2013 utlagte tarmen ble helt frisk? Og la seg pent inn igjen? Seriøst,mye rart en skal høre i dag. At gresset kan ha noen virkning,tør jeg ikke si .Men tviler Jeg skrev at hun kunne få utlagt tarm, alså at hun holdt på å få det. Ikke at hun HAR det. Men de mener at byggresset hjalp til med å forbedre tarmen hennes og nå er hun nesten helt frisk, 3-4 år etter. Og dette har jeg hørt fra en lege alså. Anonym poster: c65159f3464db951e321a7c6db0df0c2
Eiil Skrevet 28. januar 2013 #9 Skrevet 28. januar 2013 (endret) Med meg visste de ikke helt hva de skulle kalle det. Men det endte opp med irritabel tarm / overfølsom mage. Noen trodde også det lå psykisk. Men har en del luft generelt i magen. Hadde ganske vondt under venstre ribbebein (spesielt om jeg satt lenge til eller stod oppreist lenge) og følte jeg skulle kaste opp en del ganger uten at det kom noe. Og jeg reagerer lett på sterk og fettete mat. Så jeg er udiagnosert. Endret 28. januar 2013 av Eiil
Gjest TME Skrevet 24. februar 2013 #10 Skrevet 24. februar 2013 Jeg er usikker på det medisinske ordet for det, men så vidt jeg har skjønt er diagnosen "Irritabel Tarm" noe man kommer frem til når alt annet er utelukket. Selv opplevde jeg i flere år å ikke bli tatt på alvor eller bli mistenkt for å være gravid når jeg beskrev smertene. En lege sa til meg en gang at noe av det verste en lege visste var da en pasient kom inn og sa at han/hun hadde vondt i magen, for årsaken kunne være så mangt. Mine symptomer begynte da jeg ble frisk fra en mangeårig anoreksi. Hele fordøyelsessystemet mitt var rett og slett kaputt og plutselig skulle kroppen min tilpasse seg et normalt kostold. Jeg ble testet for alle typer matintoleranser, men ingenting ble påvist. Som en følge av spiseforstyrrelsen ble jeg svært overvektig da jeg begynte på en "normalt" kosthold og ville begynne med noe lavkarbo-aktig for å gå ned i vekt. Det var da ting rett og slett gikk til helvete med meg. All form for fiber, uansett grad, fett og sukker gjør at jeg får en merkelig form for diare som kan sammenlignes med urinveisinfeksjon: jeg kjenner at jeg må på do, men det kommer lite eller ingenting. Vanigvis varer disse "tulltakene" i et par dager og i denne tiden får jeg ikek sove, jeg kan ikke sitte, jeg klarer ikke spise, jeg bæsjer til endetarmen sprekker og jeg blør osv. Dette gjør meg nærmest ubrukelig i det daglige og i dag har jeg en fast meny som jeg holdermeg til, fordi jeg vet jeg ikke får vondt av den. Den er overhodet ikke variert og inneholder så godt som ingen form for fiber. Likevel, til legens vantro og høylytte protest, har jeg omsider normal avføring. Men til en pris: jeg mangler viktige næringsstoffer, vitaminer og blir trøtt, tynn i håret og har totalt stagnert i vekt. Det er ikke morsomt når man i en alder av 22 år har stomi som sitt største ønske.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 Hvilke symptomer hadde/har du? Tenker veldig spesifikt på eventuelle smerter, hvor de kom fra og hvordan de føltes. Det er vel en diagnose som egentlig er en mangel på diagnose? Altså at legen ikke gidder lete lengre, og stempler saken med samlebetegnelsen "irritabel tarm" som kan bety (så vidt jeg forstår) hva som helst merkelig ang. tarm/fordøyelse. Jeg har det selv. Tåler ikke å spise: -animalsk fett (inkludert fiskefett) -grovt korn av standardtypene (havre, hvete etc) -Rå grønnsaker -For mye frukt -Kylling Derimot tåler jeg: fett i hvete (bakverk) men ikke til poteter/ris Fin hvete (ingen leger aner hvorfor) Melk, men jeg får mageknip av melkesyre og surmelk Det er en hårfin balansegang, men alt blir en vane. Om jeg bryter selvpålagt diett er det rett på toalettet og dårlig/irritabel fordøyelse i uker eller måneder.. Anonym poster: 7fce96136137206eb4da9a6220aedb06
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå