AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Hei! Skal prøve å være kort. For litt siden dro jeg til veterinæren med katten min, da jeg mistenkte at den ikke var helt i form. Veterinæren var usikker på hva som var galt med den, så h*n foreslo at vi skulle ta noe som heter "en helprofil blodprøve". Dvs, en blodprøve som sjekker alle verdiene i kroppen til katten min, som nyrene, lever, hjertet osv. Jeg var bortreist da jeg skulle få svar på prøvene, så jeg ringte ned til veterinæren og h*n sa at alle verdier var i orden, og det var ikke mye de kunne finne. Jeg fikk altså ikke noe form for noe spesifikt svar ang kattens verdier, hvordan det stod til osv. Prøven kostet meg 1200 kr. Jeg klarte ikke å stole på dette, og ville ha en utskrift av verdiene, fikk så det hos veterinæren og tok de med hjem. Der så jeg at det var en del forhøyede verdier på blant annet leveren og nyrene, og jeg ringte ned til vet kontoret og sa at jeg ønsket å snakke med veterinæren slik at h*n kunne fortelle meg hva de ulike verdiene betydde, altså gi meg en fullstendig analyse, noe jeg føler at jeg har krav på. Jeg syns det var rart at jeg bare skulle betale 1200 kr, uten å få noe spesifikt svar på noe som helst. Jeg sa at jeg ikke ønsket å få en time, katten skulle ikke være med, noe som dyrepleieren på telefonen sa var greit, så jeg skulle bare komme en kort tur nedom for at de skulle forklare meg hva de forskjellige verdiene betydde. Jeg ba ikke om noe mer. Jeg kom så ned, og fortalte veterinæren at jeg hadde vært hos en annen veterinær, som mente at det var en del ting det ikke var blitt tatt prøver av som kunne være greit, (denne veten hadde ikke sett verdiene fra før av). Da jeg fortalte dette ble veterinæren sur i tonen, og spurte meg om hvorfor jeg ikke hadde med meg katten, jeg hadde fortalt på tlf at jeg ikke skulle ha den med, og syns det var rart at jeg ble spurt om det, for jeg skulle jo ikke ha noe time. (Noe de på telefonen sa at var greit og at det ikke var behov for). Fikk så en ganske så ukomfortabel samtale med veterinæren da det virket som at h*n gikk i forsvarsposisjon, aner ikke hvorfor, jeg ville jo bare få vite hva de forskjellige verdiene betydde. H'n var frekk, sarkastisk, så dumt på meg, og da jeg hadde fått nok gikk jeg, og sa at jeg følte at jeg ikke trengte å være der mer. Da skulle tydeligvis veterinæren ta betalt for 1t konsultasjon, og jeg hadde jo ikke hatt time der en gang. Da jeg sa at dette ikke var avtalt og at jeg følte at jeg hadde rett på utfyllende svar ang katten min, uten at jeg skulle måtte betale, da jeg faktisk hadde gitt dem 1200 tidligere for denne blodrøven, da fikk jeg til svar at "tror du jeg sitter her og jobber gratis"? Jeg fikk også beskjed om at jeg var frekk, uhøflig, og en sur kunde?? Jeg hadde jo ikke gjort noe? Jeg ville jo bare ha svar på ting, på toppen av det hele måtte jeg betale for å få svar på prøver jeg i utgangspunktet har betalt for tidligere. Jeg husker ikke alt det stygge vedkommende sa til meg, mens syns dette rett og slett var ubehagelig, og jeg kjente at jeg var på tippen til å bli forbannet. Jeg fikk beskjed om å sjekke dyret mitt et annet sted, for "jeg stolte jo tydeligvis ikke på dem"? Er dette noe dere har opplevd tidligere? Hva hadde dere gjort med det? Syns så absolutt ikke dette er måten å behandle en kunde på... Jeg prøver jo bare å hjelpe katten min.. Anonym poster: e25f8e0a6c2cf637f28819da9b231226
Gjest Lille-pus Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Du gjør som jeg gjorde. Du biter i det sure eplet, betaler for den ene timen, med et smil ønsker fortsatt god vakt, - og bytter vetrinær. Jeg slapp riktignok å krangle med vetrinæren (vetrinærer kranger ikke med Pus når hun kjenner sin katt, har lest seg opp og rolig påpeker visse mangler og feil ) Edit: Og jeg tror denne tråden bør flytte til Kjæledyrforumet. Endret 25. januar 2013 av Lille-pus 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Hei! Skal prøve å være kort. For litt siden dro jeg til veterinæren med katten min, da jeg mistenkte at den ikke var helt i form. Veterinæren var usikker på hva som var galt med den, så h*n foreslo at vi skulle ta noe som heter "en helprofil blodprøve". Dvs, en blodprøve som sjekker alle verdiene i kroppen til katten min, som nyrene, lever, hjertet osv. Jeg var bortreist da jeg skulle få svar på prøvene, så jeg ringte ned til veterinæren og h*n sa at alle verdier var i orden, og det var ikke mye de kunne finne. Jeg fikk altså ikke noe form for noe spesifikt svar ang kattens verdier, hvordan det stod til osv. Prøven kostet meg 1200 kr. Jeg klarte ikke å stole på dette, og ville ha en utskrift av verdiene, fikk så det hos veterinæren og tok de med hjem. Der så jeg at det var en del forhøyede verdier på blant annet leveren og nyrene, og jeg ringte ned til vet kontoret og sa at jeg ønsket å snakke med veterinæren slik at h*n kunne fortelle meg hva de ulike verdiene betydde, altså gi meg en fullstendig analyse, noe jeg føler at jeg har krav på. Jeg syns det var rart at jeg bare skulle betale 1200 kr, uten å få noe spesifikt svar på noe som helst. Jeg sa at jeg ikke ønsket å få en time, katten skulle ikke være med, noe som dyrepleieren på telefonen sa var greit, så jeg skulle bare komme en kort tur nedom for at de skulle forklare meg hva de forskjellige verdiene betydde. Jeg ba ikke om noe mer. Jeg kom så ned, og fortalte veterinæren at jeg hadde vært hos en annen veterinær, som mente at det var en del ting det ikke var blitt tatt prøver av som kunne være greit, (denne veten hadde ikke sett verdiene fra før av). Da jeg fortalte dette ble veterinæren sur i tonen, og spurte meg om hvorfor jeg ikke hadde med meg katten, jeg hadde fortalt på tlf at jeg ikke skulle ha den med, og syns det var rart at jeg ble spurt om det, for jeg skulle jo ikke ha noe time. (Noe de på telefonen sa at var greit og at det ikke var behov for). Fikk så en ganske så ukomfortabel samtale med veterinæren da det virket som at h*n gikk i forsvarsposisjon, aner ikke hvorfor, jeg ville jo bare få vite hva de forskjellige verdiene betydde. H'n var frekk, sarkastisk, så dumt på meg, og da jeg hadde fått nok gikk jeg, og sa at jeg følte at jeg ikke trengte å være der mer. Da skulle tydeligvis veterinæren ta betalt for 1t konsultasjon, og jeg hadde jo ikke hatt time der en gang. Da jeg sa at dette ikke var avtalt og at jeg følte at jeg hadde rett på utfyllende svar ang katten min, uten at jeg skulle måtte betale, da jeg faktisk hadde gitt dem 1200 tidligere for denne blodrøven, da fikk jeg til svar at "tror du jeg sitter her og jobber gratis"? Jeg fikk også beskjed om at jeg var frekk, uhøflig, og en sur kunde?? Jeg hadde jo ikke gjort noe? Jeg ville jo bare ha svar på ting, på toppen av det hele måtte jeg betale for å få svar på prøver jeg i utgangspunktet har betalt for tidligere. Jeg husker ikke alt det stygge vedkommende sa til meg, mens syns dette rett og slett var ubehagelig, og jeg kjente at jeg var på tippen til å bli forbannet. Jeg fikk beskjed om å sjekke dyret mitt et annet sted, for "jeg stolte jo tydeligvis ikke på dem"? Er dette noe dere har opplevd tidligere? Hva hadde dere gjort med det? Syns så absolutt ikke dette er måten å behandle en kunde på... Jeg prøver jo bare å hjelpe katten min.. Anonym poster: e25f8e0a6c2cf637f28819da9b231226 Verdens lengste "jeg skal forsøke å være kort".. Anonym poster: 03c41305a54e90fc0830c785e45ff9ae 6
Gjest k Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Verdens lengste "jeg skal forsøke å være kort".. Anonym poster: 03c41305a54e90fc0830c785e45ff9ae "Å prøve å være kort" er et tolkningsspørsmål for den individuelle, dette er vel et kortfattet referat for han eller hun som skrev det. Hva du anser som kort, er ikke alltid noe andre anser som kort. Du derimot virker ganske kort.
Thalassos Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Jeg hadde rett og slett nektet å betale, i mange tilfeller fungerer det faktisk. Hadde nettopp en stor greie med flere inkassosaker i bildet, jeg nektet å betale fordi jeg visste at jeg hadde rett. Klagde, maste og påpekte feil annenhver dag helt til de sikkert var så drittlei at de slettet alt. Jeg hadde IKKE godtatt det. Finn klagenemnda som passer til dette og KLAG om de ikke vil gjøre noe med det. En muntlig avtale er en bindende avtale! Håper alt er bra med katten din 1
Gjest Skeptisk Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 "Jeg kom så ned, og fortalte veterinæren at jeg hadde vært hos en annen veterinær, som mente at det var en del ting det ikke var blitt tatt prøver av som kunne være greit, (denne veten hadde ikke sett verdiene fra før av)." Ehhh...dette henger ikke på greip. Hvordan kan en annen veterinær uttale seg om hva som manglet av prøver UTEN å ha sett den tidligere analysen av blodprøver? I tillegg har du, etter å ha avtalt en samtaletime med første veterinær for å få noen svar, i mellomtiden oppsøkt en annen fagperson? Jeg synes du høres ut som kunden fra Helvete - en ufaglært som overprøver en fagutdannet person. Selvsagt skal du betale for en konsultasjon, uavhengig om katten var med eller ikke når du ikke godtar at de sier at prøvene var ok. Du opptar like fullt veterinærens tid som et faktisk syk dyr hadde hatt bedre utbytte av. Hva måtte du betale hos den andre veterinæren da? Og ble det funnet noen feil med katten din? DET hadde vært interessant å få vite. Skulle jeg derimot ta feil av deg som person, og at veterinær nr. 1 faktisk viser seg å være uprofesjonell, så får du ha meg tilgitt for denne vinklingen. det er bare det at en sak har minst to sider
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 "Jeg kom så ned, og fortalte veterinæren at jeg hadde vært hos en annen veterinær, som mente at det var en del ting det ikke var blitt tatt prøver av som kunne være greit, (denne veten hadde ikke sett verdiene fra før av)." Ehhh...dette henger ikke på greip. Hvordan kan en annen veterinær uttale seg om hva som manglet av prøver UTEN å ha sett den tidligere analysen av blodprøver? I tillegg har du, etter å ha avtalt en samtaletime med første veterinær for å få noen svar, i mellomtiden oppsøkt en annen fagperson? Jeg synes du høres ut som kunden fra Helvete - en ufaglært som overprøver en fagutdannet person. Selvsagt skal du betale for en konsultasjon, uavhengig om katten var med eller ikke når du ikke godtar at de sier at prøvene var ok. Du opptar like fullt veterinærens tid som et faktisk syk dyr hadde hatt bedre utbytte av. Hva måtte du betale hos den andre veterinæren da? Og ble det funnet noen feil med katten din? DET hadde vært interessant å få vite. Skulle jeg derimot ta feil av deg som person, og at veterinær nr. 1 faktisk viser seg å være uprofesjonell, så får du ha meg tilgitt for denne vinklingen. det er bare det at en sak har minst to sider Hei du! Glemte å skrive det ned, ang prøveverdiene: Jeg fortalte den andre veterinæren om de prøvesvarene (da jeg var der med katten til bestemoren min, som skulle få vaksine), og jeg fortalte hvilke verdier det var, samt resultatene. Det var da flere viktige prøver som ikke var tatt med. Ufaglært veterinær sier du? Vel, tror ikke at den personen var det nei. Så du er tilgitt. Ang betaling du, så har jeg betalt 1200 kr for en blodprøve jeg ikke har fått noe konkret svar på fra veterinæren. Ville det ikke da være "profesjonelt" av den veterinæren å formidle disse prøvesvarene på en profesjonell og etisk riktig måte? Isteden for å komme med stygge bemerkninger om sin kunde som kun vil sin katt det beste? Dette var IKKE en TIME/KONSULTASJON, dette ble bekreftet på forhånd av de som sitter i skranken at dette var helt greit, og det skulle IKKE betales for! Anonym poster: e25f8e0a6c2cf637f28819da9b231226 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 "Å prøve å være kort" er et tolkningsspørsmål for den individuelle, dette er vel et kortfattet referat for han eller hun som skrev det. Hva du anser som kort, er ikke alltid noe andre anser som kort. Du derimot virker ganske kort. Det er ment humoristisk. Anonym poster: 1c9cae1f588dac28e22179d66089cf82 1
Miss moneypenny Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Hvordan vet du at verdiene på nyrene og hjertet var forhøyet? 1
Miss moneypenny Skrevet 25. januar 2013 #10 Skrevet 25. januar 2013 Unnskyld, mente leveren og nyrene som du skrev
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 Unnskyld, mente leveren og nyrene som du skrev Skal prøve å svare så godt jeg kan: På det arket jeg fikk, som viste verdiene, stod det oppført tall som viste hva som var "det normale", for eksempel 0-200, da det gjaldt lever hadde min katt 270... Og det stemte at de verdiene var for høye, mulig at veterinæren som var ansvarlig for prøvetakingen følte seg angrepet av en ufaglært (meg) da jeg så at hun ikke hadde kommet med denne informasjonen og en annen veterinær hadde påpekt at dersom det var det veridene var, måtte dette gjøres rede for.. Jeg var ikke der for "å angripe veteronæren", heller for å få et tydligere svar, for noe er jo galt, og da blir man redd, ihvertfall når katten er "barnet" ditt. Så jeg ble skuffet over at denne veterinæren var så frekk, nedlatende og mer eller mindre ba meg pelle meg ut derifra. Mener det da er rett å få tydelige svar, jeg gikk jo trossalt til en faglært for å få svar på ting! Da forventer jeg også at de klarer å gjøre jobben sin, men ydmykhet var tydeligvis noe som ikke lå naturlig for denne veterinæren. Anonym poster: e25f8e0a6c2cf637f28819da9b231226
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #12 Skrevet 25. januar 2013 En klage er ihvertfall på vei, og de har nå mistet meg som kunde. Ts Anonym poster: e25f8e0a6c2cf637f28819da9b231226 2
Miss moneypenny Skrevet 25. januar 2013 #13 Skrevet 25. januar 2013 Ja men da er det jo klart at du skulle ha fått en forklaring, man blir selvfølgelig bekymra. 1
Gjest Skrevet 25. januar 2013 #14 Skrevet 25. januar 2013 1300 var jo ikke så alt for gærent. Samboer betalte vel 2700, men det var dog med bedøvelse! Men heldigvis er det ikke verre enn å bytte dyrlege!
Tippy Skrevet 26. januar 2013 #15 Skrevet 26. januar 2013 Hvor i landet bor du? Lurer på hvilken dyrlege det er, kan du sende meg PM på det? Siden du ikke hadde fått skikkelig svar på resultatene så ville jeg sett på det som at du hadde betalt for den samtalen når du betalte de 1200kr. Man må da få vite resultatene enten over telefon eller at man kommer innom dyrlegen, har aldri hørt at noen dyrleger tar penger for å gi ut svaret. Dersom du føler deg krenket av denne dyrlegen så ville jeg anmeldt han til veterinærforeningen, så er de obs på hans behandling av kunder 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #16 Skrevet 26. januar 2013 Det var nok yrkesstolthet, som en annen her sier at du overprøver svarene som ufaglært, og blander inn en annen veterinær. Dette er mer enn nok til å gjøre han/hun sur. Jeg skjønner veterinæren litt for å være helt ærlig. Siden du allerede hadde vært i kontakt med en annen vet. hvorfor gikk du tilbake til den første for å klage? Da kunne du like gjerne gå til den nye vet. som du hadde fått en "second opinion" av, og som du tydeligvis var mer enig i svaret til for å behandle dyret.. Anonym poster: 6763c337eda5482a0619ef5eb12d45e4 1
ninuska_ Skrevet 26. januar 2013 #17 Skrevet 26. januar 2013 (endret) Man kan da holde seg til en fast veterinær selv om man spør en annen om deres mening. Jeg hadde forventet å få informasjon om resultatene inkludert i prisen - det trodde jeg var vanlig. Ser ikke hvordan du er vanskelig eller kravstor for det. Man leverer da ikke ut noen resultater uten å lytte til eieren og deres behov. Du er en bekymret matmor og som vetrinær bør man vite at det ofte er viktigere å berolige og snakke med menneskene enn å kun behandle dyret. Det er faktisk lov å ikke stole på alt en dyrlege sier blindt uten at man blir angrepet. Jeg har selv spurt min faste om han er helt sikker et par ganger, og han har aldri rynker på. Man vil jo bare det beste får dyret, og hvis man føler noe ikke stemmer, da syns jeg man skal ha muligheten til å dra tilbake og få informasjon. Konklusjonen er: bytt dyrlege. Endret 26. januar 2013 av ninuska_ 2
Lexandra Skrevet 26. januar 2013 #18 Skrevet 26. januar 2013 Mener å ha lært at det er et såkalt konfidensintervall når det gjelder verdier på blodprøver og at en liten gruppe av individer vil ligge utenfor normalkurven. Når det gjelder "forhøyede" verdier så må de på enkelte verdier være kraftig forhøyet om det regnes som forhøyet.. Dette er noe av det din vet har tatt stilling til.. 1200 er ikke dyrt.., 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. januar 2013 #19 Skrevet 26. januar 2013 Den veterinæren var ikke grei nei. Helt feil behandling av deg som kunde og bekymret dyreeier. Klart du skulle få forklaring på prøvesvarene. Det er jo derfor de ble tatt. Fikk selv kjip behandling av en veterinær som bare overhøvla meg når jeg fortalte om mitt dyr. Jeg bytta sporenstrek og fikk god hjelp av den neste. 1
Aurora M. Skrevet 26. januar 2013 #20 Skrevet 26. januar 2013 Det lønner seg alltid når en har dyr å tillegne seg noe kunnskap om dyrets anatomi, sykdommer som kan ramme o.s.v, på samme måte som vi vet noe om hvordan vår egen kropp fungerer. Veterinæren burde jo egentlig være glad for at du engasjerte deg og ønsket å forstå. Og det er det jo mulig at hun hadde vært og, dersom du ikke kom med at du hadde vært hos en annen veterinær og denne hadde sagt dette og hint om hennes jobb (slik hun sikkert oppfattet det)... Akkurat den tror jeg ikke det er så mange som hadde tålt for å si det sånn. Jeg sier ikke at jeg synes behandlingen du fikk er ok, for det synes jeg ikke. At reaksjonen på sett og vis er forståelig, gjør det ikke mer greit, men det kan kanskje være greit å vite for deg, slik at du ikke går rundt og tror det er deg som har gjort/sagt noe galt (hvis du skulle finne på det). Det hele handler om såret yrkesstolthet hos henne, og dessverre er det noen som 'tar det ut' på denne måten.. Håper hun er ung, for da er det stort potensiale for forbedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå