Gå til innhold

Spiser jeg nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) jeg er en jente på 16 år som sliter litt med mat og kosthold. Jeg trener aktiv hard trening på trenigsenter 3-5 ganger i uken. Det jeg lurer på er om jeg spiser nok? Jeg veier 47 kg og er 160 cm.

Frokost: 1 knekkebrød med hønsepålegg

lunsj: 2 knekkebrød med hønsepålegg + en frukt

mellommåltid: frukt+ melk

middag: 1-2 porsjoner helt vanelig mat. Eks 1 potet med 2 fiskekaker og grønnsaker.

mellommåltid: 1-2 frukt

kvelds: 2 skiver med leverpostei eller hønsepålegg

Av og til så spiser jeg altfor mye, dager jeg er deppa eller det har skjedd noe spessielt, enten negativt eller posetivt. Da kan det være det samme frem til kvelds, men til kvelds kan jeg spise opptil 7 skiver, mye frukt + en til porsjon med middag! Er dette normalt? Hvis jeg spiser helt feil kan noen si hvordan og hva jeg burde spise?

Anonym poster: f9fb8b66275cf892e43ebed09a7ee1c7

Anonym poster: f9fb8b66275cf892e43ebed09a7ee1c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får i deg alt for lite mat frem til middag. Når du er 16 år og trener hardt som du sier, så må du spise mer.

Spis minst 2 skiver med ost, leverpostei eller annet til frokost. Eller en porsjon havregrøt.

Ha med deg minst 2 skiver på skolen og gjerne en frukt.

Er det lenge til middag etter skoletid, så ta deg et knekkebrød eller to med ost el lign.

Spis en normal porsjon middag, du kommer ikke til å orke noe mer hvis du spiser mer normalt før middag.

Blir du sulten til kvelden, ville jeg spist enten et par brødskiver eller knekkebrød.

Trenger du to porsjoner med middag, så har du spist for lite i løpet av dagen.

Anonym poster: 25d7cd414c512d20f020eca560416fbf

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Enig med AB over, du får i deg altfor lite mat frem mot lunsj, bytt ut knekkebrød med brødskiver! Du er en aktiv jente som trener mye, da trenger du å få i deg nok næring. Bortsett fra det spiser du sunt, kanskje bytte ut noen av frukt måltidene med grønnsaker/ salat

Skrevet

Jeg ville spist mer grønnsaker og brød/korn/grøt hvis jeg var deg. Så ung og aktiv som du er, trenger du mer mat.

(Du spiser mindre før middag enn det folk på lavkalorikur gjør...)

Det er sikkert lurt at du har en bra porsjon middag også. Mye grønnsaker og nok proteiner og karbohydrater. To fiskekaker og en potet er det samme som treåringen min spiser, så det er litt lite for en som trener mye slik som deg.

• Liker 2
Skrevet

Hva tenker TS om svarene da?

Hvis to fiskekaker og en potet var middag, så er det også for lite. Barnebarnet mitt på snart tre spiser mer enn det til middag.

Lurer litt på om du sliter litt med å være redd for å legge på deg jeg? På meg virker det dessverre sånn.

Skrevet

Altfor lite mat! Sleng inn havregryn, cottage cheese, kylling, laks, ytrefilet, villris, søtpoteter, brokkoli så snakker vi :) Dropp de knekkebrødene/skivene.

Skrevet

Et knekkebrød til frokost og to til lunsj er altfor lite for ei ung jente som trener. Det er utrolig lite mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...