Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Kun barnets foreldre er økonomisk ansvarlig for barna.. Når en av disse nekter den andre delt foreldre ansvar, ville det ikke da vært på sin plass har personen alene skulle vært økonomisk ansvarlig for barnet?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Kun barnets foreldre er økonomisk ansvarlig for barna.. Når en av disse nekter den andre delt foreldre ansvar, ville det ikke da vært på sin plass har personen alene skulle vært økonomisk ansvarlig for barnet? Nei. 2
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Den ene foreldren kan ikke nekte den andre foreldreansvar, det kan man kun frasi seg selv eller fradømmes i en rettsinstans. Tror du blander foreldreansvar og daglig omsorg.
Gjest Riskjeks Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Hvis man er alene om foreldreansvaret, er man også alene om økonomisk ansvar, ja. 2
Uglen Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Kun barnets foreldre er økonomisk ansvarlig for barna.. Når en av disse nekter den andre delt foreldre ansvar, ville det ikke da vært på sin plass har personen alene skulle vært økonomisk ansvarlig for barnet? "Vært på sin plass"? Det viktigste er barnets beste. Alltid. Dette kan gjentas til det kjedsommelige, men blir ikke mindre sant. Selvfølgelig kan en forelder med lite eller sabotert samvær føle at ting er urettferdige, også rent økonomisk. Og noen barnefordelingssaker er både stygge og urettferdige, slik at man - med rette - kan si seg dårlig behandlet av både systemet og av den andre forelderen. Men det det hadde vært enda mindre rettferdig å frata et barn (den eneste parten som faktisk er helt uskyldig) retten til økonomisk støtte fra to foreldre. (Edit: forandret noen ord. Tror forøvrig at jeg overbruker kursiv-knappen i dette inlegget, men- la gå.) Endret 25. januar 2013 av Uglen 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 De fleste foreldre har foreldreansvar for barna sine, det er ikke noe den andre parten bare kan endre på uten videre, daglig omsorg er noe annet. Anonym poster: fd4aa099c108125edaed61abbc9242a0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 Jeg har aldri bodd sammen med min far, men har alikevell i 18 år hatt foreldreansvar for meg, og da selvfølgelig økonomisk ansvarlig, selvom han aldri har hatt daglig osmorg Anonym poster: fd4aa099c108125edaed61abbc9242a0
Gjest Bud Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Det viktigste er barnets ve og vel, koste hva det koste vil!
Gjest Bombe Skrevet 25. januar 2013 #10 Skrevet 25. januar 2013 "Vært på sin plass"? Det viktigste er barnets beste. Alltid. Dette kan gjentas til det kjedsommelige, men blir ikke mindre sant. Selvfølgelig kan en forelder med lite eller sabotert samvær føle at ting er urettferdige, også rent økonomisk. Og noen barnefordelingssaker er både stygge og urettferdige, slik at man - med rette - kan si seg dårlig behandlet av både systemet og av den andre forelderen. Men det det hadde vært enda mindre rettferdig å frata et barn (den eneste parten som faktisk er helt uskyldig) retten til økonomisk støtte fra to foreldre. (Edit: forandret noen ord. Tror forøvrig at jeg overbruker kursiv-knappen i dette inlegget, men- la gå.) Selvsagt. Faren skal jo alltid betale barnebidrag
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 "Vært på sin plass"? Det viktigste er barnets beste. Alltid. Dette kan gjentas til det kjedsommelige, men blir ikke mindre sant. Selvfølgelig kan en forelder med lite eller sabotert samvær føle at ting er urettferdige, også rent økonomisk. Og noen barnefordelingssaker er både stygge og urettferdige, slik at man - med rette - kan si seg dårlig behandlet av både systemet og av den andre forelderen. Men det det hadde vært enda mindre rettferdig å frata et barn (den eneste parten som faktisk er helt uskyldig) retten til økonomisk støtte fra to foreldre. (Edit: forandret noen ord. Tror forøvrig at jeg overbruker kursiv-knappen i dette inlegget, men- la gå.) " barnets beste" er noe dere som velger å gå fra hverandre bare kan drite i å snakke om.. Fordi dere aldri har reflektert over barnets beste.. Dere tenker uansett bare på deres eget beste og satte barnet i andre rekke entn i det dere lagde barnet eller i det dere gikk fra hverandre.. Deres egen lykke og drøm om ny kjærlighet var viktigere.. Er en del mødre som nekter 50/ 50 løsning kunfor økonomi,med • barnS beste" mener dere kun mors beste
Gjest Rosemor Skrevet 25. januar 2013 #12 Skrevet 25. januar 2013 Selvsagt. Faren skal jo alltid betale barnebidrag Ikke når far har hovedomsorg, da er det mor som betaler barnebidrag. 3
Nusseli Skrevet 25. januar 2013 #13 Skrevet 25. januar 2013 Det är lätt att glömma det viktigaste i en sådan här debatt, nämligen barnets bästa. Jag har fått huvudansvaret för mitt barn nu och ändå så var min första tanke på överskriften "Ja, enig". Men pengarna som den andra föräldern betalar är ju till för barnet, och bara till barnet. Barnet kan ju inte välja i ett sådan läge. MEN, jag är fortfarande lite osäker när det gäller de tillfällen där mor/far nektar att dela omsorgen med en förälder som vill. Då förlorar en förälder som vill se sitt barn, både barnet och ekonomisk frihet. FÖRSLAG: Så länge det inte finns en dom med i bilden om att den ena föräldern är oegnat som förälder så borde det kanske bli en ekonomisk uppdelning som om föräldrarna har 50/50. Dvs, föräldrarna delar 50% av de fasta utgifterna som barnehage och blöjor/kläder dit (denna summan blir satt av staten och är beroende på hur gammalt barnet är). I tillägg får den föräldern som inte har barnet betala bidrag om den tjänar mer än omsorgspersonen (detta blir också regulerat och är detsamma landet över).
Gjest Bombe Skrevet 25. januar 2013 #14 Skrevet 25. januar 2013 Ikke når far har hovedomsorg, da er det mor som betaler barnebidrag. Er vel moren som vanligvis får hovedomsorgen.. Med mindre moren har en sykdom som gjør henne lite egnet til å ha omsorgen alene.
Gjest Rosemor Skrevet 26. januar 2013 #15 Skrevet 26. januar 2013 Er vel moren som vanligvis får hovedomsorgen.. Med mindre moren har en sykdom som gjør henne lite egnet til å ha omsorgen alene. Det stemmer kanskje statistisk sett, men siden det finnes lite statistikk som viser utfall av barnefordelingssaker, må jeg ta utgangspunkt i egen opplevelse, og min opplevelse er at dette er i endring. Personlig kjenner jeg til like mange menn som har hovedomsorgen for ett eller flere av sine barn, som jeg kjenner kvinner som har det samme.
makkapakka Skrevet 26. januar 2013 #16 Skrevet 26. januar 2013 Hevn, hevn, hevn kalles det......... og det skal selvsagt være på eksen, men det er barna det går utover!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2013 #17 Skrevet 26. januar 2013 Hevn, hevn, hevn kalles det......... og det skal selvsagt være på eksen, men det er barna det går utover! Nei, et hvert voksent menneske kan redusere sitt månetlige forbruk med noen tusen uten å forsømme barnet... Må bare kutte ned på eget forbruk.. Dette må jo samværsforedren alltid gjøre, til tross for at også denne personen trenger eget hjem, mat strøm og et liv.. Å snakke om barnets beste etter at de har valgt å kjøre et egoistisk løp (brudd , frarøving av den andre foreldren osv ) er latterligt..
Gjest Riskjeks Skrevet 26. januar 2013 #18 Skrevet 26. januar 2013 Tror mange ikke vet forskjellen på foreldreansvar og foreldreomsorg her...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #19 Skrevet 26. januar 2013 Har alltid hatt delt foreldreansvar.. -men far har ikke betalt barnebidrag eller villet hatt kontakt med barna av den grunn... Bare vært en idiot når de trengte pass, bank kort etc. .. hvor det da kreves underskrift av begge med foreldre ansvar..Da har han brukt retten sin til å drenere saken.... Anonym poster: c1ced46d2d2febaf1c1c991feb2bdc9c
Uglen Skrevet 27. januar 2013 #20 Skrevet 27. januar 2013 (endret) " barnets beste" er noe dere som velger å gå fra hverandre bare kan drite i å snakke om.. Fordi dere aldri har reflektert over barnets beste.. Dere tenker uansett bare på deres eget beste og satte barnet i andre rekke entn i det dere lagde barnet eller i det dere gikk fra hverandre.. Deres egen lykke og drøm om ny kjærlighet var viktigere.. Er en del mødre som nekter 50/ 50 løsning kunfor økonomi,med • barnS beste" mener dere kun mors beste Dette var skrevet som et svar på min post, så jeg svarer her: For det første, "dere som velger å gå fra hverandre" osv... Jeg har faktisk ikke barn, hvis det var meg den var myntet på. Videre: "Er en del mødre som nekter 50/ 50 løsning kun for økonomi" . Vel, jeg har aldri påstått at alle mødre har uklanderlige motiver når de forhandler om foreldrerett m.m. Jeg har selv hørt en (eks-...) venninne klage over barnefar som ville ha delt omsorg, fordi han da var "egoistisk" og "tok hennes penger". Så, ja, det finnes noen mødre som bruker barna for egen økonomisk fordel eller som hevnmiddel. Og det er selvfølgelig ikke greit. Men igjen, noe annet har jeg heller aldri påstått. Videre, "med • barnS beste" mener dere kun mors beste". Nei. Jeg kan likevel skjønne din frustrasjon, ettersom barnets beste ofte kan se ut til å sammenfalle med mors beste (økonomisk), Ettersom mor som oftest sitter med hovedomsorgen. Og jeg skjønner at dette er bittert for den "tapende" part etter et samlivsbrudd. Heck, som jeg nevnte tidligere - i noen tilfeller kan det være direkte urettferdig. Men, dette til tross, mener jeg altså at det ikke vil hjelpe barnet å løse den ène forelderen fra et økonomisk ansvar. Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er mest rettferdig for de(n) foresatte. Men jeg tror, tross alt, at dette er mest rettferdig for barnet. Og det er det viktigste. Endret 27. januar 2013 av Uglen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå