Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har allmenn studiekompetanse, men har ikke gått helse og sosial. Jeg har lyst til å bli helsefagarbeider. Må jeg da begynne igjen på vgs for å ha helse og sosial, eller er det mulig å begynne rett på læretid?

Noen som vet om jeg har noen alternative muligheter? Virker utrolig kjipt å måtte begynne på VGS igjen når eg har både allmenn studiekompetanse og ganske gode karakterer...

Må jeg virkelig ta alt dette på nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal gå rett i jobb, så må du nok søke deg inn som assistent, jobbe i 5år(? mener jeg) alikevel må du nok avlegge en tverfagelig prøve i helsefagene, før du avlegger fagprøven. men den tverfagelige eksamen kan gjøres som prevantist.

Jeg tror ikke det er mulig å søke seg inn som lærling uten å ha noen av helsefagene i grunn.

Men hvis du har gode karakterer fra almenn, vil du ikke heller søke deg inn på sykepleien da?

Skrevet

Hvis du skal gå rett i jobb, så må du nok søke deg inn som assistent, jobbe i 5år(? mener jeg) alikevel må du nok avlegge en tverfagelig prøve i helsefagene, før du avlegger fagprøven. men den tverfagelige eksamen kan gjøres som prevantist.

Jeg tror ikke det er mulig å søke seg inn som lærling uten å ha noen av helsefagene i grunn.

Men hvis du har gode karakterer fra almenn, vil du ikke heller søke deg inn på sykepleien da?

Hva pokker er "prevantist"??? :fnise:

Anonym poster: 657f32202e885c34dd92ce9fba62acc6

• Liker 3
Gjest annemor30
Skrevet

Anbefaler heller sykepleien jeg da det er svært lite jobber som helsefagarbeider. Bare et tips,muligheten er også stor for at du ønsker mer av utdanningen din og det er ikke så mange muligheter som hfa;)

Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å jobbe med psykiatri, men er ikke i stand til å begynne på en spl utdannelse, da jeg er for syk til et så krevende studium. Har dessuten bare lyst til å jobbe med psykiatri, og da føles det litt meningsløst å ta spl utdannelse...

Endret av altflyter
Gjest annemor30
Skrevet

Du vil få svært lite stillinger og velge i som hfa. Dessuten er hfa 4 års utdannelse hvis du ikke har nok erfaring fra helsevesenet..

Skrevet

Lite stillinger i psykiatrien for helsefagarbeidere.

Anonym poster: 4b4cc021cd0986d8846cacbe232c6d56

Skrevet

Hva med å ta vernepleierutdanning på deltid?

Skrevet

Tips:

Arbeidsplassen min (kommune) har avtale med videregående skole og tilbyr alle assistenter som enten er fast ansatt eller jobber i vikariater utdannelse. Flere av mine kollegaer har utdannet seg til helsefagarbeidere. De har da en dag i uka på skole (betalt), en fast kontaktperson/veileder på arb.plassen som følger de opp og gir til tilbakemelding/veiledning og løfte om vaktene de trenger for å kunne gå opp til fagprøva. Kommunen tjener på dette med høyere kompetanse og takknemlige arbeidstakere.

Kanskje kommunen din har et lignende tilbud? Ingen garanterer jobb etterpå, men en unik måte å få "foten innafor"...

Anonym poster: c6e7020123cf66050d97ee8c4f857b1b

Skrevet

Er nok best om du tar vgs ja. De som søker etter folk kommer nok til å ta de som har helse og sosial som førstevalg. Det hadde iallefall jeg gjort.

Anonym poster: e9069693fa4327c577c9102298073e9c

Skrevet

Synes det står stadig vekk i avisene at det er ledige plasser på helsefag for voksne... Det blir jo anderledes enn å gå på videregående.

Når det er sagt så kan du ikke forvente å få jobb i psykiatrien med en slik utdanning (med mindre du er fornøyd med en helgestilling).

Stillingene som man kvalifiserer til som fagarbeider innenfor helse og sosialfag er ofte deltid/helgestillingen. En den sykehjem har kanskje forsatt noen få heltidsstillinger, men psykiatrien kan du glemme.

Prøv deg heller på en bachelorgrad som retter seg inn mot arbeid med mennesker (det må ikke være hverken vernepleie eller sykpleie) Da kan du kvalifisere til miljøterapeut stillinger.

Anonym poster: b10b8f84f867a28c0d38621009f99a93

Skrevet

Skjønner ikke at det er så få stillinger som hfa. Jeg er autorisert omsorgsarbeider og kan om jeg vil søke om å bli hfa og få autorisasjon som det da hjelpepleier og omsorgsarbeider ikke er mer, men hfa er den nye utdannelsen.

Jeg har aldri hatt noe trøbbel med å få jobb eller mått jobbe mindre enn jeg har trengt. Det er ikke lett å få faste stillinger, men for et behov for faglært personell det er i kommunene feks.

Har flere ganger bare stikki innom for å høre om det trengs folk, de har sjekke referanser og papirene jeg har hatt med og opplæringsvakter er blitt avtalt.

Mulig det er få stillinger i psyk på sykehus. SiV ønsker ikke omsorgsarbeidere, kun hjelpepleiere og hfa når de lyser ut stillinger så det vet jeg ikke, men kommuner har også tilbud innenfor psykatrien og her i Vestfold tar de inn sånne som meg :)

Ta kontakt med din fylkeskommune så har de oversikt over voksenopplæring i ditt fylke og hva slags alternativer de har.

Gjest annemor30
Skrevet

Ganske uforutsigbart med kun ekstra vakter bil jeg påstå

• Liker 2
Skrevet

Aldri hatt trøbbel med å jobbe for lite.

Men flere ganger startet med ekstravakter og gått over på vikariat da, hatt flere faste stillinger også. Fordelen med å komme seg innafor er jo fortrinnet når stillinger lyses ut og noen går jo også bare internt og da er man med på de også.

Skrevet

Aldri hatt trøbbel med å jobbe for lite.

Men flere ganger startet med ekstravakter og gått over på vikariat da, hatt flere faste stillinger også. Fordelen med å komme seg innafor er jo fortrinnet når stillinger lyses ut og noen går jo også bare internt og da er man med på de også.

Det er nok forskjellig.

Hos oss (sykhjem) så er det så mange assistenter og hjelpepleier/helsefagarbeidere som nærmest sloss om de ledige vaktene, så det blir ikke mange vaktene på hver. Jeg tror vi har en hjelpepleier i 100% stilling, resten har fra 40-80%. Ufrivillig.

Anonym poster: 43f00b786d56d6db6581e81243e09b74

Skrevet

Det sies jo at hver tredje 15åring bør velge helsefag for at vi skal dekke behovet som kommer, så jeg kan ikke se for meg st jobb blir noe problem.

• Liker 1
Skrevet

Du må nok ha fagene fra helse og sosialfag, deretter kan du eventuelt videreutdanne deg innen psykisk helsearbeid hvis du har lyst til å jobbe innen psykiatrien.

Reagerer litt på at du er for syk til å ta spl. utdannelse men likevel vil inn i en så krevende jobb som innen psykiatrien?

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Det sies jo at hver tredje 15åring bør velge helsefag for at vi skal dekke behovet som kommer, så jeg kan ikke se for meg st jobb blir noe problem.

Behovet er ikke helsefagarbeidere,behovet er sykepleiere. Det er større krav til at mennesker skal få bo hjemme så lenge det er medisinsk forsvarlig og som kommune plikter helsevesenet og legge til rette for at mennesker skal få dø hjemme. Da trengs det sykepleiere for det er mye HFA ikke kan gjøre i forhold til smertelindring bla. Jobb er og blir et problem hvis du ikke tar til takke med 11% stilling da,men det tror jeg ikke du gjør ETTER at du har stiftet familie. Du går glipp av mange rettigheter med å ha under 50%stilling.
Skrevet

Hvis du vil inn i psykriatrien TS bør du ta vernepleien.

Men hvis du er for syk til å studere sykepleie/verne pleier, så er nok ikke helsevesenet den rette plassen for deg, spesielt ikke psykriatrien. Det er en plass som krever høy kunnskap, og både psykisk og fysisk styrke. du må kunne takle det meste fra folk du ikke kjenner. og hvis du er for syk i dag. da kommer ikke du til å ha et langt yrkes liv innenfor psykriatrien.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er ikke at det ikke trengs hfa, problemet er at det ikke er penger til å sette inn nok stillinger.

Det trengs hender, men det finnes ikke penger.

Derfor får man ofte små stillinger, ofte vikariater. Helt håpløst. Det er mye lettere å få jobb som sykepleier eller vernepleier. Og de får også større stillinger.

Anonym poster: 43f00b786d56d6db6581e81243e09b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...