AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Slik jeg forstår det er det tre måter å gifte seg på i utlandet. Sjømannskirken, ved en norsk utenriksstasjon eller for utenlandsk myndighet. Er det noen her som har giftet seg for utenlandsk myndighet? Hvor giftet du deg? Hvor mye måtte dere betale for vielse og saksbehandling der? (Ikke bryllupet totalt) Og viktigst av alt: Hvor lett var det å få ekteskapet anerkjent i Norge etterpå? Anonym poster: c1447733195616a6e70170d85ec24ffd
Dolce Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 De jeg kjenner som har giftet seg i utlandet, har ordnet det formelle i Norge på forhånd. Slik at de var formelt gift før seremonien i utlandet. Ellers vil jeg tro prisene varierer voldsomt fra land til land. "Utlandet" er et ganske vidt begrep.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Ellers vil jeg tro prisene varierer voldsomt fra land til land. "Utlandet" er et ganske vidt begrep. Det har du rett i at det er. Derfor vil jeg gjerne høre hvor mye folk har betalt og hvordan de opplevde prosessen hvor, for å få en viss pekepinn på hvor mye penger og hvor mye tålmodighet som kreves. Frem og tilbake med papirer og oversettelser kan jeg tenke meg kan være en utfordring mange steder. Jeg tenker på et par som begge er norske statsborgere og ikke har noen tilknytning til landet de skal gifte seg i. Om noen vurderte å gifte seg i utlandet, men droppet det til fordel for å ordne alt det formelle i Norge, så er jeg også interessert i å høre hvorfor Anonym poster: c1447733195616a6e70170d85ec24ffd
skravlus Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Vi skal gifte oss i Barcelona, og det er ikke noe mer jobb med utfylling av papirer der enn det er når man gifter seg i Norge. Men det koster litt mer (kr 8500,-) for vi leier en kirke i byen og må betale for å få presten fra Sjømannskirken på Mallorca til å komme til Barcelona. Vi trenger ingen form for borgerlig ekteskapsinngåelse i forkant av den kirkelige vielsen vår. Den er som en 'hvilken som helst' annen norsk vielse Men jeg vet det er mer styr med papirer i enkelte andre land, men jeg kjenner ikke nok til dette at jeg kan gi deg noe konkret info.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Vi skal gifte oss i Barcelona, og det er ikke noe mer jobb med utfylling av papirer der enn det er når man gifter seg i Norge. Men det koster litt mer (kr 8500,-) for vi leier en kirke i byen og må betale for å få presten fra Sjømannskirken på Mallorca til å komme til Barcelona. Vi trenger ingen form for borgerlig ekteskapsinngåelse i forkant av den kirkelige vielsen vår. Den er som en 'hvilken som helst' annen norsk vielse Men jeg vet det er mer styr med papirer i enkelte andre land, men jeg kjenner ikke nok til dette at jeg kan gi deg noe konkret info. Takk for svar Dere gifter dere gjennom Sjømannskirken, som er norsk og ikke en utenlandsk myndighet, så da er ting veldig mye enklere. I mitt tilfelle er Sjømannskirken uaktuelt, både fordi de ikke finnes på stedene som er aktuelle og fordi vi ikke vil ha noen religiøs seremoni. Anonym poster: c1447733195616a6e70170d85ec24ffd
skravlus Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 Takk for svar Dere gifter dere gjennom Sjømannskirken, som er norsk og ikke en utenlandsk myndighet, så da er ting veldig mye enklere. I mitt tilfelle er Sjømannskirken uaktuelt, både fordi de ikke finnes på stedene som er aktuelle og fordi vi ikke vil ha noen religiøs seremoni. Anonym poster: c1447733195616a6e70170d85ec24ffd Ja, da forstår jeg. Var jeg som ikke fulgte med godt nok da jeg leste. Lykke til!
marihihia Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 Vi skal gifte oss i utlandet. Men der vi skal gifte oss, er ikke et kirkelig bryllup gyldig uten at du register borgerlig først. Alle gifter seg borgerlig det først. Vi gifter oss derfor i Norge først, og så har seremonien det
Portvinpiken Skrevet 26. januar 2013 #8 Skrevet 26. januar 2013 Vi har nylig giftet oss i Østerrike for utenlandsk rett og vi er begge norske statsborgere. Det var null problem; kostet 150 Euro til tingretten i Østerrike (vi valgte dog å gifte oss i et annet lokale enn tingretten, og det koster litt i tillegg til den faste avgiften på 150 Euro). Sendte inn papirene fra folkeregisteret som uansett er utstedt på ulike språk, så derfor trengte vi heller ingen oversettelse av disse. Papirene ble sendt til Østerrike og da vi kom hjem leverte vi vigselsattesten på folkeregisteret i Norge som registrerte den i løpet av et par uker. Ikke noe stress for vår del ihvertfall. Hvor enkelt det er å få ekteskap anerkjent i Norge kommer helt an på fra hvilket land det er, så derfor kan dette variere. Innen EU er det ihvertfall få problemer.
Solbærpiken Skrevet 26. januar 2013 #9 Skrevet 26. januar 2013 Vi giftet oss på en norsk ambasade. Det var jo ikke det du spurte om, men det var gratis...
angelou Skrevet 28. januar 2013 #10 Skrevet 28. januar 2013 Vi skal gifte oss borgerlig i Danmark, så jeg lurer også litt på det samme...
Portvinpiken Skrevet 28. januar 2013 #11 Skrevet 28. januar 2013 Vi skal gifte oss borgerlig i Danmark, så jeg lurer også litt på det samme... Om du ser svaret mitt over så var det overhode ikke noe problem :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå