Gå til innhold

Barn som ikke kan være ute i bhg/skole.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barna er for syke til å være ute i barnehagen eller skolen, skulle de ikke da ha vært hjemme?

Anonym poster: 47084e5b85200bdeb5dc2a113f340492

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men mange er i barnehage eller skole. Blir hentet før utetiden. Bedt om å bli holdt inne i friminutt og skal slippe gym. Dobbeltmoral?

Skrevet

Jo, men det må barnehagen/ skola ta opp med foreldrene.

Skrevet

Noen ganger kan man jo være for syk til å ha gym uten å være for syk til å være på skolen. Jeg har f.eks hatt UVI som gjorde at ejg ikke skuloe være ute, men kunne jo følge undervisning i andre fag selv omm jeg ikke kunne stå på skjøyter i gym timen.

Skrevet

Det er vel som å være frisk nok til å jobbe, men ikke frisk nok til å trene. Husker da at jeg fint kunne henge med i timen men frøs lett og ikke orka gym når jeg var på bedringens vei etter forkjølelser og sånt.

Anonym poster: 3bd14e08b4a41e5679780baaf504e860

• Liker 11
Skrevet (endret)

Hvis barna er for syke til å være ute i barnehagen eller skolen, skulle de ikke da ha vært hjemme?

Ikke nødvendigvis...

Jeg er astmatiker, og fikk ikke lov å være ute i kulden når gradestokken nådde en viss temperatur, men dette betyr ikke at jeg ikke var så syk at jeg ikke kunne være på skolen.

Endret av SmallTalk
  • Liker 15
Skrevet

Er enige i at barn som er for syke til å vær eut i b.hagen er for syk til å være i b.hagen i det hele tatt.

Men så mener jeg at terskelen får når barnet holdes hjemme bør øke med alderen. Og man kan fint være for syk til å ha gym uten å være for syk til å følge annen undervisning.

jeg har selv gått på skolen (ungdomsskolen) med feber i kroppen, og får å ikke gjøre ytterligere skade har jeg latt være å ha gym. Mulig jeg har en veldig høy terskel, har dratt på jobb selv om jeg våknet med 42 i feber, tok mye febernedsettende og kom meg igjennom dagen med rundt 39 i feber. (men jeg gjør nok ikke akkurat det igjen, med mindre det er en like kritisk dag)!

Anonym poster: c5e95f597685b8f191769addd31ddd2b

Skrevet

Er enige i at barn som er for syke til å vær eut i b.hagen er for syk til å være i b.hagen i det hele tatt.

Men så mener jeg at terskelen får når barnet holdes hjemme bør øke med alderen. Og man kan fint være for syk til å ha gym uten å være for syk til å følge annen undervisning.

jeg har selv gått på skolen (ungdomsskolen) med feber i kroppen, og får å ikke gjøre ytterligere skade har jeg latt være å ha gym. Mulig jeg har en veldig høy terskel, har dratt på jobb selv om jeg våknet med 42 i feber, tok mye febernedsettende og kom meg igjennom dagen med rundt 39 i feber. (men jeg gjør nok ikke akkurat det igjen, med mindre det er en like kritisk dag)!

Da får vi håpe at du har en meget enkel jobb hvor det ikke blir noen kosekvenser hvis du gjør en feil. Jeg synes det er idioti å dra på jobb når man har 42 i feber. Det er nesten sånn at jeg ikke tror deg. Hvis man har 42 i feber er man jo omtrent i koma. Hvorfor i det hele tatt vurdere å hive i seg noen paracet og dra på jobb da?
Skrevet

Da får vi håpe at du har en meget enkel jobb hvor det ikke blir noen kosekvenser hvis du gjør en feil. Jeg synes det er idioti å dra på jobb når man har 42 i feber. Det er nesten sånn at jeg ikke tror deg. Hvis man har 42 i feber er man jo omtrent i koma. Hvorfor i det hele tatt vurdere å hive i seg noen paracet og dra på jobb da?

Jeg heller fatter ikke hvordan det er mulig å dra på jobb når en har 42 i temp, selv om en klarer å få tempen ned med febernedsettende. Har du som voksen 42 i temp så er du ganske syk. Har selv hatt 42 i temp, og da ble jeg innlagt på sykehuset!

Faren min gjorde dette, han presset seg på jobb med over 41 i temp, kollapset nesten og ble kjørt på sykehuset i hui og hast....han hadde legionella!

Med så høy temp han man ingenting ute å gjøre, hverken på skole eller jobb.

• Liker 13
Skrevet

Har en sønn med astma. Han kan fint være på skolen selv om han ikke skal ut når gradestokken passerer -10.

Skrevet

Det kommer jo helt an på. Selv har jeg et barn med en kronisk sykdom, deriblant blir barnet verre ved kulde, og holdes inne i barnehagen når gradestokken kryper under -7-8. Men det betyr jo ikke at barnet ikke kan følge opplegget ellers. Sånn vil det nok være for barnet mitt i fremtiden også, men barnet kan jo fortsatt følge pedagogisk opplegg, lek og etterhvert undervisning selv om kroppen ikke tåler kulda så godt. Viktigste er at man har dialog med bhg/skole, og de andre foreldrene har i grunn ikke noe med det. Personlig har jeg valgt at bhg kan være åpen om det til andre foreldre, for skjønner spørsmål som dette kan dukke opp og virke urettferdig. F.eks at andre foreldre ber bhg holde ungen sin inne ved en forkjølelse el, og hvis bhg da sier at da får barnet blir hjemme, så kan de ikke bruke det at mitt barn får jo.

Skrevet

Jeg regnet ikke med at TS snakket om sen med kronisk sykdom, men at det dreide seg om barn med vanlige symptomer som forkjølelse eller generelt nedsatt almenntilstand.

Barnehager med kronisk syke barn er antagelig bemannet slik det lett an la seg gjøre at disse barna kan være inne uten at det går utover barna som kan være ute.

Greiest om man gjør klart hva man egentlig mener når tråder opprettes.

Gjest FiskenBlub
Skrevet

Ikke nødvendigvis...

Jeg er astmatiker, og fikk ikke lov å være ute i kulden når gradestokken nådde en viss temperatur, men dette betyr ikke at jeg ikke var så syk at jeg ikke kunne være på skolen.

Samme her. Hadde legeerklering også, men var ofte krangling med vikarer. Var en regel på skolen at alle skal ut uansett hvor kaldt det er (litt sykt da det er vanelig at det er -30 her om vinteren). Så endte opp med astmaanfall til alle lærerne/vikarierende tok det på alvor.

Skrevet

Mitt barn hadde en periode med stygg hoste før jul. Han var i helt fin form når han var inne, men friminutter ute i -13 satte i gang skikkelig fæle hostekuler.

Skal innrømme at jeg var sur på skolen som ikke kunne være litt fleksible da. De holdt strengt på sin -15 grense.

Skrevet

Mitt barn hadde en periode med stygg hoste før jul. Han var i helt fin form når han var inne, men friminutter ute i -13 satte i gang skikkelig fæle hostekuler.

Skal innrømme at jeg var sur på skolen som ikke kunne være litt fleksible da. De holdt strengt på sin -15 grense.

Det er jo fordi de ikke kan være inne uten tilsyn, og dersom en lærer skulle vært forbeholdt sønnen din så ville det bety en lærer mindre til andre oppgaver.

Mange virker å tro at ens eget barn er den eneste ene.

Skrevet

Jeg regnet ikke med at TS snakket om sen med kronisk sykdom, men at det dreide seg om barn med vanlige symptomer som forkjølelse eller generelt nedsatt almenntilstand.

Barnehager med kronisk syke barn er antagelig bemannet slik det lett an la seg gjøre at disse barna kan være inne uten at det går utover barna som kan være ute.

Greiest om man gjør klart hva man egentlig mener når tråder opprettes.

Spørsmålet er vel klart det? Snakker om "vanlige" unger, forstår selvfølgelig at det må gjøres unntak med unger med spesielle behov.

Skrevet

Spørsmålet er vel klart det? Snakker om "vanlige" unger, forstår selvfølgelig at det må gjøres unntak med unger med spesielle behov.

Tydeligvis ikke, siden så mange har svart vedr astma-plager.

Anonym poster: ebae70b5ba98cc553261967209f81555

Skrevet

burde kanskje ha tatt med at jeg tåler mye feber ekstremt godt, til tross for at min normalekroppstemp ligger under normalt. Dersom jeg får feber er det sjelden at jeg ikke kommer over 40 grader. Og det skal sies at jeg ikke var klar over at det var farlig med så høy feber, hadde jeg vært det hadde jeg nok holdt meg hjemme. Og jobben jeg gjorde utgjorde ingen helsefare verken for meg eller for noen andre.

Skrevet

burde kanskje ha tatt med at jeg tåler mye feber ekstremt godt, til tross for at min normalekroppstemp ligger under normalt. Dersom jeg får feber er det sjelden at jeg ikke kommer over 40 grader. Og det skal sies at jeg ikke var klar over at det var farlig med så høy feber, hadde jeg vært det hadde jeg nok holdt meg hjemme. Og jobben jeg gjorde utgjorde ingen helsefare verken for meg eller for noen andre.

Her ser du hva en lege skriver om så høy feber:

Feber over 42 grader er regnet som livstruende. Dersom du ser at temperaturen beveger seg i den retning og mot det nivå, bør du definitivt ha oppsøkt lege lenge før du kommer dit!

Derom ingen tvil. Du bør også ta paracet e.l. 1000 mg 3 ganger daglig ved høy / stigende feber, slik at du holder den noe nede, inntil du har blitt legeundersøkt og evt behandlet.

Når det gjelder kroppstemperatur på 44 grader, så har jeg i utgangspunktet vanskelig for å tro på at det er mulig, selv om jeg selvfølgelig ikke har noen mulighet for på "motbevise" at du har hatt det. Jeg har ihvertfall aldri hørt om det før.

Uansett så er temperaturer henimot 42 og over, akutt livstruende tilstander som man ikke bør komme borti, og som bør legebehandles umiddelbart.

Du kan rett og slett ikke ha hatt 42 i feber og vært istand til å stå oppreist.

Anonym poster: ebae70b5ba98cc553261967209f81555

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...