Gå til innhold

Jobbe inn egenmelding med overtid - det kan vel ikke være lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer med diabetes våknet opp i går med 30 i blodsukker og følte seg helt elendig, derfor ringte han til jobben og egenmeldte seg. I dag dro han på jobb som vanlig, og der fikk han tilbudet om å jobbe inn gårsdagen ved å jobbe i morra. Det kan vel ikke være lov? Når man bruker egenmelding har man vel uansett krav på lønn for den dagen, uten at det må "jobbes inn". Dessuten så jobber han ikke på lørdager, så det hadde jo blitt overtid.

Anonym poster: 873370a7dbc9d52f6dd5d75fb8c5c69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke jobbe inn overtid, nei. Arbeidsgiver prøver seg bare.

Anonym poster: 71f7345219ad130074eec9eaf1fc035e

Skrevet

Du har helt rett, det er ikke sånn egenmelding funker. Han skal ha lønn for i går og slett ikke jobbe det inn. Dersom bedriften har oppgaver de trenger å få utført kan de pålegge ham å jobbe i morgen, og da skal han ha lønn for det også pluss tillegg. Jeg forutsetter at han har fastlønn og har jobbet lenge nok der til å ha rett til å bruke egenmelding.

Skrevet

Jeg jobber ofte inn fridager (og en og annen gang en sykedag) om bedriften ikke har nok folk på jobb til å dekke for meg. Men det er et tilbud jeg får eller gir og jeg får selvsagt overtidsbetalt. Kan det hende dere har misforstått?

Skrevet

Du har helt rett, det er ikke sånn egenmelding funker. Han skal ha lønn for i går og slett ikke jobbe det inn. Dersom bedriften har oppgaver de trenger å få utført kan de pålegge ham å jobbe i morgen, og da skal han ha lønn for det også pluss tillegg. Jeg forutsetter at han har fastlønn og har jobbet lenge nok der til å ha rett til å bruke egenmelding.

Det var det jeg regna med ja. Han har fastlønn og har jobbet der i 7 år, og har vel ikke brukt egenmelding de siste årene, så der er det ikke noe tull hvertfall. De kan vel heller ikke pålegge han å jobbe ekstra på en fridag, men spørre? Så lenge det ikke er snakk om liv og helse å slikt.

Jeg jobber ofte inn fridager (og en og annen gang en sykedag) om bedriften ikke har nok folk på jobb til å dekke for meg. Men det er et tilbud jeg får eller gir og jeg får selvsagt overtidsbetalt. Kan det hende dere har misforstått?

Dessverre er det nok ikke vi som har misforstått her nei. Er bare bedriften som prøver seg, og man skal da slettes ikke jobbe inn en sykedag?

Man skal ikke jobbe inn overtid, nei. Arbeidsgiver prøver seg bare.

Anonym poster: 71f7345219ad130074eec9eaf1fc035e

Var det jeg trodde også!

Skrevet

Han har, etter det jeg har forstått, fått tilbudet om enten å bruke egenmelding på gårsdagen eller å jobbe inn timene i morgen og spare egenmeldingen til senere i året. Om han har en del fravær, og føler seg frisk nå, så kan det være en god løsning for alle parter.

Anonym poster: 0bd790d08636029688c2a918e7a5969c

Skrevet

Han har, etter det jeg har forstått, fått tilbudet om enten å bruke egenmelding på gårsdagen eller å jobbe inn timene i morgen og spare egenmeldingen til senere i året. Om han har en del fravær, og føler seg frisk nå, så kan det være en god løsning for alle parter.

Ah, kanskje det er sånn det henger sammen. Det er uansett ikke aktuelt da han ikke har brukt egenmelding på flere år, og bedriften er en IA-bedrift, så det er ikke noe vits å "spare" på egenmeldingsdagene.

Skrevet

Ah, kanskje det er sånn det henger sammen. Det er uansett ikke aktuelt da han ikke har brukt egenmelding på flere år, og bedriften er en IA-bedrift, så det er ikke noe vits å "spare" på egenmeldingsdagene.

Nei, det hadde ikke jeg giddet, heller. :)

Skrevet

De kan vel heller ikke pålegge han å jobbe ekstra på en fridag

Jo, det går under arbeidsgivers styringsrett. Det koster, da...

Å spare på egenmeldingsdagen høres besynderlig ut, og i hvert fall når han ikke bruker egenmeldinger i hytt og vær. Forslaget var kanskje godt ment, men veldig rart.

Skrevet

Tenke seg til hvis jeg hadde fått det tilbudet. Mine arbeidsdager kan være 10-12 timer over tid, og hva hvis jeg en gang skulle være langtidssykemeldt en måneds tid? Skulle jeg da "jobbe inn" dette med å jobbe opp mot 24 timer i døgnet?

Nei, dette er bare tull ts.

Anonym poster: 9ee0a093842f9da1e64ba7699488d05c

Skrevet

Dessverre er det nok ikke vi som har misforstått her nei. Er bare bedriften som prøver seg, og man skal da slettes ikke jobbe inn en sykedag?

Det var bare et forslag, og jeg tror du har misforstått meg. Jeg snakket ikke om å jobbe inn timer fordi han har vært syk og bedriften ikke vil betale lønn. Jeg trodde kanskje at din samboer har arbeidsoppgaver som ikke har blitt gjort den dagen han var borte, og at de tilbydde ham å gjøre det på overtid neste arbeidsdag. Selvsagt med betaling! Jeg klarer liksom ikke tro på at det finnes bedrifter i Norge som prøver å utnytte arbeidstakere til å jobbe gratis for å dekke over sykedager (eller altså, i realiteten ikke betale lønn på dager med egenmelding). Men om det faktisk er tilfellet, er det selvsagt hårreisende og skammelig!

Det er heller ikke det jeg gjør. Jeg får selvsagt lønn om jeg må levere egenmelding. NP. Men min jobb er rutineoppgaver på faste dager som må gjøres, og om bedriften ikke ha nok folk til å dekke over jobben min den dagen jeg er borte, så må det gjøres dagen etter. Og da er det naturlig at jeg blir spurt om jeg har lyst til å jobbe det inn. Med overtidsbetaling, selvsagt. Sånn utenom at bedriften AFAIK kan påtvinge meg overtid innenfor visse regler, så har vi på min jobb en god kommunikasjon hvor jeg stort sett kan gjøre som jeg vil. Om jeg ikke kan eller vil den dagen, og ingen andre heller vil (det er alltid noen som har lyst på ekstra overtid), så ordner vi det uansett.

Og til den AB-en som prøver å sammenligne en dags egenmelding med langtidssykemelding: Kan ikke sammenlignes overhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...