Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kunne tenke meg å jobbe som hjelpepleier på et aldershjem, vet at en venninne (har dessverre ingen kontakt med henne lengre så kan ikke spørre henne) gjorde dette en sommer da hun var 18år og hørt om flere som har hatt denne jobben uten utdanning innen helse. Har letet på NAV og FINN, men finner ingen stillinger ledige. Må jo være behov for dette tenker jeg.. Noen som vet hvordan jeg kan gå fram og finne en slik jobb? Takk for svar :)

HJELPEPLEIER skulle det stå i tittelen! Min første tråd og jeg har blitt dysleksisk :)

Endret av fitness_
Skrevet (endret)

Det er bare å gå innom med søknaden din. Det er uansett bedre at de får hilst på deg slik at de får et inntrykk av deg.

Men et lite tips: Ikke skriv at du søker jobb som hjelpepleier. ;) Dette er en beskyttet tittel akkurat som sykepleier. Altså noe man må ha utdanning for å kunne kalle seg. Du vil få stilling som "omsorgsarbeider" når du ikke har utdannelse.

Jobber selv på sykehjem, men pga jeg er sykepleierstudent så får jeg bedre betalt enn vanlig "omsorgsarbeider-lønn". Er likevell det som står på kontrakten min at jeg jobber som, siden jeg enda ikke har noen autorisasjon.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Skrevet

Det er bare å gå innom med søknaden din. Det er uansett bedre at de får hilst på deg slik at de får et inntrykk av deg.

Men et lite tips: Ikke skriv at du søker jobb som hjelpepleier. ;) Dette er en beskyttet tittel akkurat som sykepleier. Altså noe man må ha utdanning for å kunne kalle seg. Du vil få stilling som "omsorgsarbeider" når du ikke har utdannelse.

Jobber selv på sykehjem, men pga jeg er sykepleierstudent så får jeg bedre betalt enn vanlig "omsorgsarbeider-lønn". Er likevell det som står på kontrakten min at jeg jobber som, siden jeg enda ikke har noen autorisasjon.

Omsorgsarbeider! Ja, det er sant det! Takk for tips! :)

Skrevet (endret)

Både hjelpepleier/helsefagarbeider, og omsorgsarbeider er yrkestitler som krever utdannelse (Fagbrev) og autorisasjon.

Jobber man i helsevesenet uten utdanning, er man pleieassistent. :)

Spl-studenter pleier å ha lønn som hjelpepleier/omsorgsarbeider, ikke som assistent.

Endret av Sorbits!
  • Liker 4
Skrevet

Både hjelpepleier/helsefagarbeider, og omsorgsarbeider er yrkestitler som krever utdannelse (Fagbrev) og autorisasjon.

Jobber man i helsevesenet uten utdanning, er man pleieassistent. :)

Spl-studenter pleier å ha lønn som hjelpepleier/omsorgsarbeider, ikke som assistent.

Åja kanskje det er sånn det er ja :-) visste ikke at omsorgsarbeider krevet utdannelse? Har ikke møtt noen enda i alle fall :-) bare helsefagarbeider og hjelpepleier.

Hva slags utdanning har en omsorgsarbeider?

Skrevet

Det er vel sånn at omsorgsarbeider og hjelpepleier har blitt slått sammen til helsefagarbeider?

Du må søke assistent jobber ts

Anonym poster: 31bbca66d67459fe2a6eaaad79d13ef6

Skrevet

Du kan ikke bare jobbe som hjelpepleier uten utdannelse! De jeg kjenner som er hjelpepleiere har gått skole og er autoriserte hjelpepleiere. Mulig det nå heter omsorgsarbeidere, men du må iallefall gå skole.

Har du ingen utdannelse og vil jobbe innen omsorgsyrke så blir det å gå som assistent. Nav tror jeg tilbyr et pleieassistentkurs.

Skrevet (endret)

Åja kanskje det er sånn det er ja :-) visste ikke at omsorgsarbeider krevet utdannelse? Har ikke møtt noen enda i alle fall :-) bare helsefagarbeider og hjelpepleier.

Tidligere Hjelpepleierlinje var 2-årig

Endret av maya76
Skrevet (endret)

Her er en omsorgsarbeider. En av de få... :)

Utdannelsen kom under reform 94. 2 år på skole og 2 år i lære, altstå samme utdanningsforløp som helsefagarbeiderne har i dag.

Hjelpepleierne hadde mer sykdomslære bla, vi hadde mer bomiljøfag, eldre og funksjonshemmede da vi var mer tenkt i boliger og sånt.

Hjelpepleien var 3 år på skole den gange med grunnkurs helse og sosialfag da som vi hadde felles som første året.

Så ble utdannelsene slått sammen og ble hfa. Jeg kan søke ny autorisasjon å bli hfa, men har jo fagbrev med omsorgsarbeider og det er jo litt morsomt å være en av de også :)

Ufaglært på sykehjem er assistent/pleieassistent/pleiemedarbeider/ og sikkert andre ting. Stikk innom å prat med en avdelingsleder så ordner det seg sikkert med jobb.

Endret av Oliven
Skrevet

Hjelpepleien er nå 3 år, men de har byttet navnet til Helsefagarbeider. Man er fagarbeider og får høyere lønn enn assistenter.

Anonym poster: 5d4f24e57aad23492764d2ecf0fe2e2d

Skrevet

Hjelpepleien er nå 3 år, men de har byttet navnet til Helsefagarbeider. Man er fagarbeider og får høyere lønn enn assistenter.

Anonym poster: 5d4f24e57aad23492764d2ecf0fe2e2d

Det er ikke samme innholdet, og det er 2 år på skole og 2 år som lærling.

Anonym poster: 1287860032c12e0973ab60e715474ece

Skrevet

Det utdannes ikke lenger hjelpepleiere og omsorgsarbeidere, nå heter det Helsefagarbeider:)

Skrevet

Holder på med helsefagarbeider utdannelse nå. Og sånn som jeg har utdannelsen min så er det 2 år på vgs, så to år i lære. Etter dette er jeg en utdannet Helsefagarbeider :)

Skrevet

Er jo fint med en oppklaring. Jeg har alltid blandet alle disse titlene jeg. Helsefagarbeider, hjelpepleier, omsorgsarbeider...Har ikke helt visst forskjellen, eller kanskje blitt forvirret. ;) Men har i alle fall fått med meg at helsefagarbeider har mer utdannelse enn de som har tittelen hjelpepleier. Men det tok sin tid før jeg fikk det med meg. ;)

Skrevet

Er jo fint med en oppklaring. Jeg har alltid blandet alle disse titlene jeg. Helsefagarbeider, hjelpepleier, omsorgsarbeider...Har ikke helt visst forskjellen, eller kanskje blitt forvirret. ;) Men har i alle fall fått med meg at helsefagarbeider har mer utdannelse enn de som har tittelen hjelpepleier. Men det tok sin tid før jeg fikk det med meg. ;)

De har ikke det, de har bare to år med teori, istedenfor tre. Men så har de to års lærling, men jeg vet ikke hvor mye læring det er i det bestandig. Ofte så blir de satt i full jobb med en gang. Lite eller ingen veiledning og må gå mye alene. Sett med egne øyne gang på gang.

Utdanningen som helsefagarbeider har fått mye kritikk for å være dårligere enn hjelpepleierutdanningen var.

Anonym poster: 5429afa10ea7aaab78852a2ec4819a3d

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

HFA utdanningen virker ikke så godt planlagt.. Mange sitter igjen med ikke godkjent praksis(dette gjelder voksne) og må jobbe i 5 år for å få autorisasjon og det er ganske så surt og få vite etter 2 års skolegang. Ønsker du å jobbe ved sykehjem kontakter du bare sykehjemmet. På heimen der jeg jobber får ikke ufaglærte jobbe heretter,de ønsker kun faglærte etter samhandlingsreformen kom og de som kom på heimen var terminale stort sett alle mann.

Skrevet (endret)

HFA utdanningen virker ikke så godt planlagt.. Mange sitter igjen med ikke godkjent praksis(dette gjelder voksne) og må jobbe i 5 år for å få autorisasjon og det er ganske så surt og få vite etter 2 års skolegang. Ønsker du å jobbe ved sykehjem kontakter du bare sykehjemmet. På heimen der jeg jobber får ikke ufaglærte jobbe heretter,de ønsker kun faglærte etter samhandlingsreformen kom og de som kom på heimen var terminale stort sett alle mann.

Man må jo søke seg inn som lærling for å kunne gå to år i lære. Man kan ikke bare begynne og jobbe. Søkte gjennom kommunen. Går knirkefritt her i gården.

Endret av Miren
Gjest annemor30
Skrevet

det som er medvoksenopplæringen som jeg har erfaring med er de ikke vet om de får godkjent prksis fra arbeidslivet;-)ungdommen som er lærlinger har jeg ikke opplevd har problemer;-)

• Liker 1
Skrevet

Åja :)

Det var jeg ikke klar over.. Kan jo være det er forskjeller fra kommune til kommune da kanskje? Jeg vet virkelig ikke :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...