Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har vært så utrolig heldig at jeg har fått jobbtilbud av to ulike firma (relativt like stillinger). Jeg holder fortsatt på med utdanning, så jeg vet ikke så mye om hvordan man gjør lønnsforhandlinger etc.

Jeg fikk først tilbud fra bedrift A, men sa at jeg ville vente med å svare ettersom jeg allerede var i prosesser med flere bedrifter. Dagen etter fikk jeg også jobbtilbud av bedrift B.

Bedrift B har nå spurt meg om hvilke betingelser jeg har blitt tilbudt fra bedrift A, og de spørde også etter navnet på bedriften. Ettersom jeg ikke aner om dette er noe man har lov til å si, sa jeg at jeg ville sjekke litt ut lover og regler om dette før jeg eventuelt sa navnet på bedriften. Noen som vet hvilke lover og regler som gjelder her?

Nå vet ikke bedrift A enda at jeg har fått et jobbtilbud til, bør jeg nevne det med en gang eller vente til jeg har fått tilsendt betingelsene fra bedrift B? (Svarfrist for bedrift A er på mandag)

Det er begge veldig gode jobber, men tror jeg kanskje heller mest mot bedrift A grunnet arbeidsmiljø og bekjente der. Har noen erfaringer eller tips å gi til meg om hvordan best håndtere en slik situasjon?

Anonym poster: 0262770ee5e2118a66fd1db6789732c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne vil jeg også følge med på, selv om jeg ikke er i den situasjonen ennå (om noen gang...).

Lurer også på hvordan man går frem for å forhandle om lønn hvis man er så heldig at man har fått flere jobbtilbud?

Skrevet

Denne vil jeg også følge med på, selv om jeg ikke er i den situasjonen ennå (om noen gang...).

Lurer også på hvordan man går frem for å forhandle om lønn hvis man er så heldig at man har fått flere jobbtilbud?

Dersom jeg ender opp med noen gode erfaringer/tips etter forhandlingene skal jeg prøve å huske å dele de her :)

Hilsen TS.

Skrevet

Ja, denne vil jeg også følge med på! Lurer veldig på det samme. I ditt tilfelle virker det jo som om B gjerne vil ha deg siden de spør deg ut om hvilke tilbud du allerede har fått (slik at de kan matche dette, evt forbedre...). Kanskje smart at A får vite at du har fått flere tilbud?? Meget mulig at de da vil begynne å konkurrere med hverandre uten at du trenger å kreve/gjøre så mye selv...?

Lykke til i alle fall!

Anonym poster: e84f6e15eee46ed6d31356e39f680358

Skrevet

Ja, denne vil jeg også følge med på! Lurer veldig på det samme. I ditt tilfelle virker det jo som om B gjerne vil ha deg siden de spør deg ut om hvilke tilbud du allerede har fått (slik at de kan matche dette, evt forbedre...). Kanskje smart at A får vite at du har fått flere tilbud?? Meget mulig at de da vil begynne å konkurrere med hverandre uten at du trenger å kreve/gjøre så mye selv...?

Lykke til i alle fall!

Anonym poster: e84f6e15eee46ed6d31356e39f680358

Snakket litt med en venn som selv har ansatt mange, og han sa det samme; de spurte kanskje etter informasjonen for å gi et bedre tilbud. Et annet alternativ kunne være at de ville foreslå at jeg skulle godta tilbudet fra bedrift A (det er altså et veldig godt tilbud). Men jeg vet jo ingenting mer før jeg får tilsendt betingelsene til bedrift B.

Tenkte også at det var lurt å gi beskjed til bedrift A om jobbtilbudet (om ikke for annen grunn enn å være åpen og ærlig i søkeprosessen), samtidig som jeg fikk spurt noen flere spørsmål om bedriften. Bedrift A begynte da med en gang å fortelle mer om positive ting ved bedriften og betingelsene deres, og virket generelt sett veldig ivrige, noe som jeg synes er utrolig gøy selvsagt! På den andre siden kan det være de påpekte betingelsene og slikt fordi at de har allerede gitt meg et veldig godt tilbud, og at de kanskje ikke kan gå høyere, og ville derfor belyse det de allerede har tilbudt? Spennende er det ihvertfall!

Skrevet

Lykke til! Jeg har vært i samme situasjon, og det var utrolig gøy og spennende. Jeg fikk først tilbud fra begge to, og så ringte jeg til dem med det dårligst tilbudet og fortalt om det andre, og de tilbød bedre. Så ringte jeg til det andre firmaet og fortalte hva jeg var blitt tilbudt der osv. Var så heldig at begge var ganske ivrige på meg og fikk forhandlet opp lønnen 40.000,-. Det var snakk om veldig korte frister, jeg måtte svare på tilbudene innen en time, og til slutt valgte jeg faktisk det firmaet som hadde lavest lønn av andre grunner.

Vær åpen og ærlig med begge, men ikke røp at du heller mest mot firma A.

Skrevet

Ville også sett hva slags miljø det er i firmaene og mulighet for å avensere(om du ønsker det).

Selv valgte jeg delvis arbeidsgiver ut ifra at de hadde et godt sosalt miljø(folk på samme alder som meg, fredagspils, osv). Kanskje litt teit, men om du bryr deg om slikt så sjekk det ut.

Anonym poster: 87232081d5430f9ac002f6d1e5234947

Skrevet

Lykke til! Jeg har vært i samme situasjon, og det var utrolig gøy og spennende. Jeg fikk først tilbud fra begge to, og så ringte jeg til dem med det dårligst tilbudet og fortalt om det andre, og de tilbød bedre. Så ringte jeg til det andre firmaet og fortalte hva jeg var blitt tilbudt der osv. Var så heldig at begge var ganske ivrige på meg og fikk forhandlet opp lønnen 40.000,-. Det var snakk om veldig korte frister, jeg måtte svare på tilbudene innen en time, og til slutt valgte jeg faktisk det firmaet som hadde lavest lønn av andre grunner.

Vær åpen og ærlig med begge, men ikke røp at du heller mest mot firma A.

Takk for tipsene! Forhandle opp lønnen med 40 000,- er jo helt fantastisk! Selv om begge virker veldig ivrig, så tviler jeg på jeg blir så heldig :P Er allerede snakk om et veldig godt lønnstilbud fra firma A. Har enda ikke fått betingelsene fra firma B, men for øyeblikket er jeg rimelig sikker på at dersom de kommer med bedre tilbud enn firma A, så kommer jeg til å prøve å få høyere tilbud fra firma A (vil jo tross alt ha så god startlønn som jeg kan få), men godtar tilbudet deres uansett hva de sier.

Jeg lurte på om du var nyutdannet når du havnet i denne situasjonen? Har hørt at man kan egentlig ikke forhandle så mye på lønn når man er nyutdannet, så gruer meg litt til å gjøre det.

Hilsen TS

Skrevet

Ville også sett hva slags miljø det er i firmaene og mulighet for å avensere(om du ønsker det).

Selv valgte jeg delvis arbeidsgiver ut ifra at de hadde et godt sosalt miljø(folk på samme alder som meg, fredagspils, osv). Kanskje litt teit, men om du bryr deg om slikt så sjekk det ut.

Ja, det har til slutt blitt dette jeg har konsentrert meg om da stillingene går ut på veldig det samme. Nå er jeg jo veldig heldig ettersom begge bedriftene har mange sosiale tilstelninger etc, men tror at de på bedrift A har kanskje et litt bedre miljø for meg, da det er en mindre bedrift. I tillegg har samtalene der hele tiden vært veldig behagelige.

Kan jeg spørre om du er glad for at du baserte valget ditt på det sosiale etc. i dag?

Hilsen TS

Skrevet

TS her.

Jeg tenkte jeg kunne gi en liten oppsummering av mine erfaringer fra denne situasjonen. Jeg har nå sagt ja til tilbudet fra firma A. For min del ble dette et veldig enkelt valg, da jeg synes firma B egentlig har oppført seg litt uprofesjonelt. For eksempel ved å vente med å gi meg sine betingelser helt til et par timer før søknadsfristen gikk ut hos firma A.

Det var 2 veldig like stillinger, men samtidig 2 veldig ulike typer bedrifter. Firma A var mer opptatt av god grunnlønn og ikke legge opp til mye overtid, mens firma B gav en litt lavere grunnlønn, men mye muligheter for å jobbe mye overtid istedet, og dermed ende opp med høy årslønn allikevel. Hva folk foretrekker vil jo selvsagt være veldig individuelt, for min del vil jeg heller ha en god grunnlønn.

Til slutt satt jeg igjen med et veldig godt inntrykk av firma A, som med en gang prøvde å overtale meg om at deres firma var et fantastisk sted å jobbe, mens jeg fikk et dårlig inntrykk av firma B, som bare utsatte og ikke holdt meg oppdatert på noe. Når jeg endelig fikk tilbudet, gikk de gjennom det med meg, men mest av alt var det bare mye fancy tall for å villede syns jeg.

Alt i alt har det vært en god opplevelse, da jeg nå er absolutt sikker på at jeg har endt opp på riktig sted! :)

Skrevet

Kan jeg spørre om du er glad for at du baserte valget ditt på det sosiale etc. i dag?

Hilsen TS

Et av de bedre valgene jeg har tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...