Lemming Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 Hei alle sammen! Dette er jobb-relatert, men jeg tror dette er den beste plassen for denne tråden likevel. Jeg jobber på en småskole. Vi har en liten jente her som har falt litt utenfor sosialt. Hun er 9 år. Hun har aspergers syndrom, fikk diagnosen for bare noen måneder siden. Dette medfører blant annet at uorganisert tid (derunder friminuttene) er vanskelig for henne. Som et tiltak satser vi nå på at de voksne som er ute i friminuttene skal mer aktivt inn og lede lekeaktiviteter ute med ungene. Vi håper dette både vil øke hennes trivsel her på skolen og hjelpe henne med å stifte vennskap. Kanskje noen har tips til leker vi kan sette igang ute? Jeg tenker ikke på aking eller bygge snøhule, men mer av typen "siste par ut", haien kommer, dunk boks.... Særlig fint med leker som ikke trenger et bestemt antall deltakere, og leker som kan gjennomføres på ca 10 minutter. Kanskje dere mødre der ute kan mange morsomme leker som ikke vi har tenkt på?
Silfen Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Hos oss, 2.klasse, har de lekegrupper. Altså at i gitte friminutt deles barna i grupper og leker med hverandre. Da er det kanskje lettere å ha egnet lek. Ellers går det mye i å disse, sykle, klatre og slik aktiv lek. Nå nærmer det seg vår og da er paradis, hoppetau og sånt greit.
Lemming Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2013 Ja, det var jo noe å tenke på. Skal foreslå dette med lekegrupper neste team-møte. Takk for forslaget! Bare kom med flere, vi vil gjerne ha noen flere leker i ide-banken vår!
Kjetil E Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Ja, det var jo noe å tenke på. Skal foreslå dette med lekegrupper neste team-møte. Takk for forslaget! Bare kom med flere, vi vil gjerne ha noen flere leker i ide-banken vår! Da jeg gikk på barneskolen for over 30 år siden så hadde vi en lek. Husker ikke om den har et annet navn elelr om navnet er Fy som det lukter råttent egg. Barna stiller seg i en ring. En tar med seg en ting være seg en vott, lue eller lignende og løper rundt ringen. H*n skal så legge tingen bak en vilkårlig person og fortsette og løpe. Har han løpt helt rundt uten at personen han har lagt tingen bak har merket det. Roper alle fy som det lukter råtent egg. Og vedkommende må da gå inn i midten av ringen og stå der til neste gang en blir råttent egg. Hvis derimot den andre personen oppdager at det er bak han tingen er blitt lagt skal han ta den opp og løpe etter vedkommende og prøve å kaste tingen på han. Treffer han er det den som blir truffet som man roper råttent egg til og vedkommende må inn i midten av ringen. 1
Lemming Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2013 Takk Kjetil, den hørtes morsom ut! Jeg skriver inn noen jeg og, til tilfelle flere enn meg vil ha noe tips til vinteraktiviteter! Tråkkesisten: Tråkk opp en labyrint i snøen. Vi pleier å tråkke opp en sirkel inni en sirkel inni en sirkel, med noen utganger mellom sirklene, hvis dere skjønner hva jeg mener. Så leker man sisten inni der. Da er det kun lov å følge gangene som er tråkket opp, ikke lov å hoppe over til en ytre sirkel el.l. Siste par ut Leken gjennomføres på en stor lekeplass eller på deler av en fotballbane. Banen deles inn i en liten og en stor rute, ved å slå en strek tvers over parallelt med kortsiden på banene. En person skal være fanger og bevege seg ute i det store området. De andre går sammen to og to og stiller seg parvis på ei rekke bak streken. Når fangeren roper ”Siste par ut” slipper siste par i rekken hverandres hender og løper ut i det store området. Det skal løpe rundt fangeren og nå hverandre igjen før de passerer streken og stiller seg først i rekka. Hvis fangeren tar den ene av dem, bli de et nytt par og stiller først i rekka. Fangeren (den samme eller den nye) roper ”Siste par ut” og slik går leken videre. Skotthyll: Still opp 3 eller 5 vedkubber på høykant som i bowling. Bruk 3 mindre vedkubber til å kaste med. Det gjelder å få flest mulig av kubbene over ende. Bli enige om poengskala, for eksempel 10 poeng for de ytterste og 50 for den i midten. Tilpass vanskegrad til alderen. Jo eldre deltakere, jo større avstand fram til kubbene. Jo kraftigere vedkubber man bruker, jo vanskeligere er det å rive dem over ende. Da må man ikke bare sikte riktig, men legge kraft i kastet.
Leanne Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 Å lage til en stafett hvor man deler inn i 2-3 lag, løpe 1. Runde, hinke 2. Runde, gå baklengs 3. runde, hoppe 4. runde..
Kjetil E Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 Hei alle sammen! Dette er jobb-relatert, men jeg tror dette er den beste plassen for denne tråden likevel. Jeg jobber på en småskole. Vi har en liten jente her som har falt litt utenfor sosialt. Hun er 9 år. Hun har aspergers syndrom, fikk diagnosen for bare noen måneder siden. Dette medfører blant annet at uorganisert tid (derunder friminuttene) er vanskelig for henne. Som et tiltak satser vi nå på at de voksne som er ute i friminuttene skal mer aktivt inn og lede lekeaktiviteter ute med ungene. Vi håper dette både vil øke hennes trivsel her på skolen og hjelpe henne med å stifte vennskap. Kanskje noen har tips til leker vi kan sette igang ute? Jeg tenker ikke på aking eller bygge snøhule, men mer av typen "siste par ut", haien kommer, dunk boks.... Særlig fint med leker som ikke trenger et bestemt antall deltakere, og leker som kan gjennomføres på ca 10 minutter. Kanskje dere mødre der ute kan mange morsomme leker som ikke vi har tenkt på? Så kan dere leke Boksen går en morsom variant av å leke gjemsel. Hvor den som står/leter må stå og telle ved en blikkboks. Og når h*n har sett en av de som gjemmer seg må h*n løpe til boksen og si (vedkommendes navn) på boks. Og dette gjøres da frem til alle er funnet. Men de som ennå ikke er funnet kan frigjøre de som er tatt ved at de løper frem og sparker til boksen og roper boksen går. Ellers er leken lik som vanlig gjemsel.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Har dere spesialpedagog med kunnskap om Asperger's? Ofte er det beste om hun kan få være inne og lese en bok eller lignende om hun ønsker dette. En hel skoledag kan være veldig utmattende sosialt, å sette opp organiserte aktiviteter i friminuttene vil da gjøre ting vondt værre for denne jenta. Endret 25. januar 2013 av Yellow Taxi 1
Gjest WendyClear Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 Jeg forstår at en som lærer synes det er vanskelig å se at enkelte elever holder seg utenfor. Og det er jo også viktig at denne jenta får litt drahjelp dersom hun har vanskelig for å ta kontakt med andre elever. MEN jeg må si meg enig med Yellow Taxi, det er viktig å gi en person med aspergers muligheten til å hvile. Det var da jeg var rundt 9 år at mine symptomer på aspergers kom til syne, og jeg begynte å trekke meg mer unna.. jeg syntes det var fryktelig slitsomt at jeg hele tiden skulle på "jentegrupper" og andre aktiviteter for å "komme ut av skallet". Jeg måtte faktisk sove 2 timer på sofaen hver eneste dag etter skolen fordi jeg var helt utslitt. Da fikk jeg jo heller ikke tid til å være med venner på fritiden. Nå tror jeg ikke at alle jenter med aspergers er som meg, det kan jo tenkes at jeg har et svakere behov for sosial omgang enn andre. Jeg velger alikevel å tro at det finnes mange likheter da vi tross alt har samme diagnose.
Lemming Skrevet 5. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 5. februar 2013 Hei igjen! Skjønner godt hva dere mener, men denne jenta vil veldig gjerne være sammen med de andre. Hun ønsker selv å ha noen å leke med, men faller utenfor i situasjoner som er uorganisert slik friminutter er. Derfor ønsker vi å ha noen friminutt der vi legger opp til organiserte leker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå