Gå til innhold

Hund har endret oppførsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden har den siste måneden endret oppførsel når det kommer noen på døra.

Han har begynt å bjeffe noe helt utrolig, og gir seg ikke når folk kommer bort for å hilse.

Han står å hopper på gulvet og bjeffer mot dem, mens han hilser.

Jeg må snakke til han mange ganger før han roer seg ned.

Han har også begynt å yppe seg overfor større hunder, den lille, underdanige valpen er ikke fullt så liten og uskyldig lenger.

Han er fortsatt ganske flink til å underkaste seg, men han har begynt å knurre mot dem. Han traff en ganske bestemt tispe i helgen, som pleier å være ganske skarp hvis ikke andre hunder underkaster seg. Han starter med å knurre vilt mot henne. Da hadde han truffet henne en gang før, og første gang la han seg på rygg med en gang, uten antydning til å knurre, men andre gang var tonen en helt annen. Hun er ti år gammel, og korrigerte han litt, men det var tydelig at hun var en klok eldre dame, for hun var snill med han, hun skjønte antakelig at dette var en umoden tenåring, og ikke en trussel.

Han er snart 1 år gammel, så jeg lurer på om dette er aldersbetinget, eller hva jeg skal gjøre?

Han oppfører seg enda verre borte om det kommer flere inn i huset han ikke har hilst på, enn han gjør hjemme. Hjemme gir han seg så fort han får hilst, men borte tar det mye lenger tid før han roer seg ned.

Jeg har lest om at det er lurt å sette hunden i et annet rom når det kommer gjester, så hunden ikke skal føle at den må ta noe ansvar for å ta i mot gjestene.

Det er ok, for det kan vi gjøre, men hva når det plutselig står noen i rommet som ikke har banket på?

Da rekker vi ikke å forberede oss.

Hvordan er det riktig av meg å reagere når det kommer noen, når han reagerer med denne ville bjeffingen som ikke vil gi seg?

Bør vel legge til at han ellers er godt sosialisert, og er veldig glad i både mennesker og dyr, så dette er nytt.

Jeg har ikke hatt hund før, så jeg lurer på hvor lenge man må regne med aldersrelatert oppførsel?

Han har jo vært i spøkelsesalderen en stund, det har avtatt noe, men det hender fortsatt han tror han er en ulv, og står å uler på noe bare han ser.

Anonym poster: 3dc3d29b5b4bc2030fb6a30383c22c04

Anonym poster: af80249d6e5f3480f4f5dac883aea7f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siste kjønnsmoding. Ala tenåringsramp. Unngå andre hunder og tren mye på det hunden din alt kan.Repiter.Bruk hjernetrim mye,samt fysisk trening. Kun møt rolige stabile voksne hunder.

Ang.besøk, der ville jeg satt lapp på utsiden av døra " Ignorer hunden "

Ingen skal hilse på hunden når de kommer inn. Ignorer.Du som eier kan ta hunden bort til plassen sin og be han bli der. La han kun hilse når han er rolig. Så fort han girer seg opp,ta han tilbake til plassen sin.

En kong er fin, som avledning .Putt gobiter ,leverpostei eller smøreost. f.eks inn i kongen.Gi den når dere får besøk.Da om han følger oppskrifta,vil tenke Besøk= godbit på plassen min.

Du får sikkert andre og kanskje bedre råd her inne. Forsøk også på Canis.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...