Gå til innhold

Streptokokker og mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har skikkelig halsbetennelse (Streptokokker) og går på Penicillin (Apocillin).

Har veldig vanskelig for å spise, og alt svir eller gjør vondt. Særlig etter et måltid (da svir all mat), mens hvis maten er for "skarp", hard, godt krydret, sterk smak eller syrlig så sliter jeg med å spise maten. Det svir.

Forslag til hva slags mat jeg kan forsøke å spise? greide å spise fiskeboller i dag (men fikk ikke i meg poteter). Har forsøkt Toros "Rett i koppen" med potetmos, men den ble litt for heftig for halsen. Banan gjør også vondt og gir slimete hals. Melkeprodukter gjør halsen slimete det også.

Jeg begynner å bli litt desperat ettersom jeg sulter. Penicillinen gjør meg litt uvel i magen, derfor er det ekstra viktig at jeg får i meg noe å spise.

Anonym poster: 997276ae3960a8a671e673e8f19ca87e

Skrevet

Det gir seg jo rimelig kjapt når man har begynt på penicillin, så jeg hadde ikke giddet stresse med mat. Jeg spiser nesten aldri når jeg har halsbetennelser, men står han av.

• Liker 1
Skrevet

Begynner på 3. dagen med penicillin i morgen :-/ Er ganske sulten

Skrevet

Hvis det gjør så vondt at du ikke får i deg mat må du ta smertestillende - du kan ikke sulte heller, stakkar. Apocillin-tablettene pleier å være ganske store, så når du får ned dem burde det gå greit å få ned en ibux eller to også. Fruktsmoothie (uten yoghurt/melk eller banan i), mild suppe uten krydder, fiskegrateng, pannekaker og grøt er relativt lett å svelge, og om du får ned fiskeboller er kanskje fiskepudding eller fiskekaker greit også, evt karbonader/kjøttkaker :) Iskrem/sorbet pleier å lindre bra!

Vil uansett tro at du merker bedring enten i morra eller på lørdag, penicillin pleier å virke kjapt.

God bedring :klem:

Anonym poster: e1c673ca56a2a982a3b9b5499ad23707

Skrevet

Yoghurt? Mose frukt?

Ellers så virker medisinen fort så ville passet på at jeg fikk i meg drikke også spise når halsen er bra for det.

Ja, man blir sulten, men noen dager uten mat dør man ikke av, spesielt ikke hvis du får i deg drikke også har du fått i deg litt mat fra før.

Skrevet

Havrevelling og bløtkokt egg pleier jeg å spise når jeg har halsbetennelse. Det er næringsrikt.

Skrevet

Det viktigste er at du får i deg nok væske. Jeg orker ikke spise fast føde de første dagene når jeg har streptokokker, men sverger i all hovedsak til flytende føde - mye vann. Jeg har heller ikke noe til overs for meieriprodukter når jeg har luftveisinfeksjoner, så jeg benytter meg da av havremelk, soyamelk eller liknende. Noe buljong eller te med honning. Utenom det, så kan det være en idé når matlysten tiltar å få i seg jevne supper eller smoothies. Lag det gjerne fra bunn av ettersom du da har kontroll over hva slags krydder som er i og så videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...