Gå til innhold

Min nye livsstil, tanker og hjelp ønskes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så ble det min tur til å be KG-panelet om hjelp :nigo:

Lang historie kort: Jeg er en jente på 24 år, 167 cm høy og ca 53 kg. Jeg har et par-5 år bak meg med div. slankeforsøk av ymse slag, opp og ned som en jojo grunnet en spiseforstyrrelse. Jeg var rett og slett avhengig av å spise - helst søtsaker men i værste fall det som fantes i skapet (mest usunt..) Men for å holde meg slank overspiste jeg over en periode, deretter gikk jeg på en "crash diet" også begynte jeg å overspise igjen. Slik gikk det for seg. Ikke spesiellt sunt kan man si. Nå har jeg bestemt meg for at nok er nok og jeg er nødt for å slutte. Jeg sluttet med røyk for noen mnd. siden og det går kjempefint, og nå siden nyttår har jeg vært flinkere med maten min. Jeg har også begynt å trene. Siden jeg ikke har noen erfaringer med sunt kosthold og trening ber jeg om dere kan ta en titt på min nye livsstil og se hvordan det ser ut for dere som har litt mer kunnskap enn meg selv:

Jeg jogger ca. 40 km i uken, fordelt på 5-6 dager. Dette kan høres mye ut for en nybegynner, men jeg elsker det og må holde meg selv i tøylene de 1-2 dagene i uken jeg trenger fri. Det er så befriende å løpe og jeg er av natur ganske "atletisk" av meg, så jeg har ingen problemer med å jogge en mil på litt over en time. Jeg har også de siste to ukene byttet ut en av disse øktene med en times øvelser hjemme i stuen (utfall, sit up, push up, jumping jacks. osv osv. øvelsene har jeg funnet på you tube) men dette synes jeg dog er kjedelig, hehe. Jeg trenger mer action!

Jeg spiser:

Frokost: 2 Knekkebrød med leverpostei/skinke/egg og avokado/makrell i tomat eller havregrynsgrøt kokt på vann med noe frukt i.

Mellom: Yogurt eller frukt, noen ganger begge deler.

(Trening!)

Lunsj: 2 knekkebrød til, eller en salat med kylling/tunfisk, ost og dressing.

Middag: Kylling/kjøttdeig/fisk, ris/søtpotet og masse grønsaker/salat. Er ikke veldig streng, og lager ofte retter tilsatt litt matyogurt til saus, litt ost osv. men pasta, poteter og pizza er kun tillatt på lørdag.

Kvelds: Frukt eller bær med yogurt som regel, noen ganger et knekkebrød.

Jeg dropper sukker og bruker Stevia eller honning i stedet. Velger alltid grove typer knekkebrød, styrer unna for mye kunstinge tilsetningsstoffer og søtning og er ganske bevisst på valgene mine sånn sett. Mye av kunnskapen jeg har rundt akkurat dette har jeg lest meg til gjennom årene mine med jojo-slanking, så jeg antar det var godt for noe, hehe. Jeg drikker aldri juice eller melk, kun vann, grønn te, noen glass lettbrus og et par glass rødvin i uken.

Føler selv jeg er ganske flink til å spise variert, da jeg har som innstilling at det er bedre at jeg spiser "for mye" sunn mat, enn at jeg spiser dritt slik jeg har gjort tidligere. Dermed er spekteret for hva som er lov mye større enn det har vært før, og jeg har lyst på alt som er sunt, fargerikt og godt :D Lørdag går som vanlig, men til middag lager jeg det jeg har mest lyst på, som pizza, lasagne, curry etc. men alt hjemmelaget så det er likevel sunnere enn fast food versjonene. Kjøper også en skål med 300-400 gram smågodt som jeg koser meg med, og tar kanskje en neve potetgull fra sambo. Har også et par søndager spist restemiddag på Søndag.

Til sist vil jeg si at målet mitt er å bli sunn! En bonus ville vært å stramme opp litt her og der (under midjen), siden mitt tidligere kosthold har etterlatt meg ganske tynn, men veldig slapp og usexy. Er jeg helt nødt til å trene mer styrke da? Kan ikke fordra det, hehe, mens løping er noe jeg virkelig har sansen for!

På forhånd hjertelig tusen takk for alle kommentarer, tanker og evt. hjelp dere skulle måtte ha å tilby meg :) Vær ærlige! For mye, for lite, hvaenn det skulle være setter jeg pris på å høre det. jeg er ikke en av de som bare vil høre positive tilbakemeldinger. Jeg ønsker oppriktig å høre om min nye livsstil høres sunn ut! :)

Anonym poster: 9ca48cb1e3e258a2d02b19f98a9d8080

Anonym poster: a1854475247ccf543f789739e570a7e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke sikkert omgivelsene ser deg slik du ser deg selv, din tilstandsrapport stemmer således ikke nødvendigvis med virkligheten. Rart med det, men avmagrede anorektikere i skinn og ben ser en elefant i speilet - mens noen av de mest muskuløse kroppsbyggerne ser en pingle i speilet.

Sier ikke at du kan sammenlignes med slike eksempler, men at du er missfornøyd med deg selv skinner gjennom. Vell, du kan trøste deg med at du er i selskap med de fleste her på denne jord, det er ikke mange som er fullstendig fornøyd med seg selv. Uten at det er noen trøst vil jeg tro, du går jo rundt med din misnøye som du bærer. Jeg vil bare minne deg på det, du kunne sikkert sakt det samme selv til en annen person.

Din høyde og vekt tilsier at slanking er ikke hva jeg tenker på for din del, dog er det uansett godt at du er opptatt av helse og sunnhet, det burde alle være uansett vekt og alder samt høyde. At du har stumpet røyken og er aktiv med trening er således bra av deg.

Skjønner at kostholdet er din utfordring forran noe, bra at du der spiser mer jevnt nå - din største utfordring var og er nemlig på og av fasene dine med underernering og overspising om enn annen, å etterstrebe en jevn vekt er det du må se mot og ha som hovedmål, da det vitner om gode og faste rutiner mens jojo vekten vitner om manglende kontroll og svingninger som kan føre deg ut i noe farlig. Dessuten har ikke kroppen godt av jojo kjøring med vekten i ett sett, noe som gjelder alle, normalvektige, fete og underernærte.

Jeg så ditt kosthold, å kommentere det kan hverken jeg eller andre her da det bare omfatter en dag. Du kan jo ikke spise slik hver dag, i så fall ville det vært ganske ensformig og slik usunt - et normalt kosthold inneholder så store forskjeller fra dag til dag, ved enhver måltid og spesielt middagene. Du spiser sikkert sjokolade etc innimellom, det er mye som spiller inn. Man må ha et større bilde av en prrsons kosthold over tid for å kunne si noe om kostholdet.

Å vite noe om hva kroppen går gjennom av forandringer er også nødvendig, og sees ikke fra en dag til en annen eller ved en øyeblikkelig statusrapport. Som eksempel kan noen sette opp et kosthold, om man ikke vet om personens mål og om kostholdet for vddkommende fører til opp eller nedgang etc er det farlig å uttale seg på godt og vont.

Derfor vet ingen nok til å trekke konklusjoner med deg lille man vet om din situasjon.

Skrevet

Jeg er 160 cm høy, og veier 57 kg. Alle klager over at jeg er så tynn, og mener jeg burde spise mer. Noen spør om jeg er syk.,,

Vet ikke helt..

Spiser sunt, men trykker i meg masse potetgull hver helg. (flere poser)

Trener ikke....

Og er igrunn fornøyd...

Så jeg tror det handler om tankene dine, om deg selv, hvordan du føler deg.

Anonym poster: ca0e9a1c72f277c3bacc9ba16d2c51a8

Skrevet

Oi, det var et realt slag i den nylig anskaffede selvtilliten "made4u". Men jeg tar meg ikke nær, jeg er bedre enn som så. Jeg har aldri hatt anoreksia og vil aldri få det, hvorenn hardt jeg hadde prøvd. Som jeg skrev i mitt innlegg er målet å bli sunn, ikke å slanke meg, så jeg vet ikke hvor du tok det fra? Skinner det igjennom at jeg er missfornøyd? Ja, det er jo det jeg prøver å gjøre noe med da. Jeg var missfornøyd med kostholdet mitt, og det gjør jeg noe med nå. Det var bare eksempler på måltider jeg ramset opp. Men så ba jeg jo om hjelp og "input" så hvis du synes jeg mangler noe kunne du jo komme med forslag? Det hadde jeg satt pris på.

Jeg skulle tydeligvis ikke nevnt høyde og vekt her, for nå blir jeg visst ikke tatt seriøst :( Dette er min stabile normalvekt, og jeg har verken planer om å prøve på å gå opp eller ned. Jeg vil bare bli sunnere jeg....

AB: Takk for svar, men jeg vil trene og ikke spise potetgull. Det er fordi jeg vil ta vare på kroppen min. Jeg vil ikke slanke meg eller noe. Jeg bryr meg heller ikke hva folk synes eller tror om meg, så lenge jeg har det bra med meg selv. Du burde heller ikke bry deg.

TS

• Liker 1
Skrevet

Heisann :)

Så bra at du har tatt tak i spiseforstyrrelsen din og heller fokuserer på en sunn og sterk kropp fremfor en tynn og mager kropp :blomst: Jeg tipper at sikkert har litt lite muskler siden du har drevet med jojoslanking hovesaklig kun med diett, ikke med trening.

Jogging er supert for å brenne fettet og gir veldig fine definerte bein, men det gjør ikke så mye for armer, rumpe/bakside lår. Så vil sterkt anbefale deg å trene noe styrke så du får litt mer muskelmasse i tillegg.

Jeg har 3 økter i uka der jeg fokusere på styrke på mage, rygg og bein og så prøver jeg å bokse et par ganger i uka, noe som er superbra for armer og overkroppen.

Kostholdet ser bra ut :) Gjerne få inn litt mandler og valnøtter, gode kilder til en sterk og sunn kropp(ikke mer enn 6 mandler og et 2 valnøtter per dag). Og egg er også supert! Jeg løper 3-5 mil i uka og spiser 3 egg om dagen :danse:

Skrevet

Heisann :)

Så bra at du har tatt tak i spiseforstyrrelsen din og heller fokuserer på en sunn og sterk kropp fremfor en tynn og mager kropp :blomst: Jeg tipper at sikkert har litt lite muskler siden du har drevet med jojoslanking hovesaklig kun med diett, ikke med trening.

Jogging er supert for å brenne fettet og gir veldig fine definerte bein, men det gjør ikke så mye for armer, rumpe/bakside lår. Så vil sterkt anbefale deg å trene noe styrke så du får litt mer muskelmasse i tillegg.

Jeg har 3 økter i uka der jeg fokusere på styrke på mage, rygg og bein og så prøver jeg å bokse et par ganger i uka, noe som er superbra for armer og overkroppen.

Kostholdet ser bra ut :) Gjerne få inn litt mandler og valnøtter, gode kilder til en sterk og sunn kropp(ikke mer enn 6 mandler og et 2 valnøtter per dag). Og egg er også supert! Jeg løper 3-5 mil i uka og spiser 3 egg om dagen :danse:

Tuuusen hjertelig takk, Maja! Er desverre allergisk mot nøtter, dette kan jeg ikke spise desverre. Egg glemte jeg kanskje å nevne, men det har jeg ofte til frokost på knekkebrød eller i salaten til lunsj. Om du har noen forslag til gode øvelser for rumpe og lår hadde jeg vært veldig takknemmelig! Overkroppen min er jeg veldig fornøyd med, og kan godt gjøre noen øvelser for den også, men rumpe og lår er der jeg helst ønsker å se mer "toned" ut. Har ikke lyst å ta meg råd til treningssenter, da jeg synes dette er dyrt og kjedelig, så alt som kan gjøres uten apparater kan jeg få til hjemme.

Igjen, tusen takk for et saklig og flott svar! Det setter jeg veldig stor pris på, siden jeg ser litt opp til deg (har lest mye fra deg her inne tidligere)

TS

Skrevet

Tuuusen hjertelig takk, Maja! Er desverre allergisk mot nøtter, dette kan jeg ikke spise desverre. Egg glemte jeg kanskje å nevne, men det har jeg ofte til frokost på knekkebrød eller i salaten til lunsj. Om du har noen forslag til gode øvelser for rumpe og lår hadde jeg vært veldig takknemmelig! Overkroppen min er jeg veldig fornøyd med, og kan godt gjøre noen øvelser for den også, men rumpe og lår er der jeg helst ønsker å se mer "toned" ut. Har ikke lyst å ta meg råd til treningssenter, da jeg synes dette er dyrt og kjedelig, så alt som kan gjøres uten apparater kan jeg få til hjemme.

Igjen, tusen takk for et saklig og flott svar! Det setter jeg veldig stor pris på, siden jeg ser litt opp til deg (har lest mye fra deg her inne tidligere)

TS

Bare hyggelig :)

Da holder du deg unna nøtter :fnise:

Jeg bruker en del av disse øvelsene(3*15 hvert bein)

I tillegg er hip thrust med et bein og utfall supert. Jeg har ankelvekter på 1,5 kg per bein som også gjør beinøvelsene ekstra effektive for hjemmetrening :bolledeig:

Skrevet

Jeg har en veldig fornuftig venninne som har en god filosofi:

Jeg gir kroppen det den trenger av sunn mat og passe mosjon, og så få den bli som den blir.

Jeg klarer ikke å leve opp til den, men jeg skulle ønske jeg gjorde det.

Det er lurt å spise bra og mosjonere litt + være aktiv i hverdagen, og så kaste badevekten.

Lykke til med ny livsstil (bare husk på å ikke ta det så nøye innimellom, ellers kan livet bli veldig ensporet og litt slitsomt.)

Gjest Darthoven
Skrevet

Min erfaring er at utseende for det meste sitter i hodet. Jeg har både vært slank og atletisk, og kroppsbyggerstor, men det eneste jeg egentlig har vært fornøyd med er slik jeg er nå, normal. Jeg er riktignok godt trent og sterk, men det er fordi jeg trives med å trene og være i aktivitet, og da blir jo et sunt utseende bare en positiv "bivirkning". Da jeg var atletisk var jeg aldri atletisk nok, og da jeg var stor ble jeg aldri stor nok, selv om folk påpekte at herregud dette tar av. Nå spiser jeg det jeg har lyst på, riktignok naturlig mat, men bryr meg ikke om mengde smør eller mengde karbohydrater, så lenge det smaker godt, og jeg holder jevnt over samme form året rundt. Jeg gjør akuratt det jeg har lyst til, og både trening og kosthold er 100% lystbetont. Jeg får ikke lenger panikk om jeg ikke har trent en uke eller to, for jeg vet hvor lite det har å si. Jeg får ikke panikk om jeg ikke spiser riktig på ferie, for jeg vet hvor lite det har å si i det lange løp.

Fra å ha veid meg etter hvert måltid nærmest, til å ikke ha veid meg på flere år..da det ikke er så viktig om jeg veier over eller under 100kg. Nå veier jeg et sted mellom 85 og 90 og jeg merker ikke så mye til om vekta går opp eller ned. Legger egentlig ikke merke til det lenger engang.

Så nå er jeg i minst like god form både på innsiden og utsiden som før, riktignok litt mindre muskulløs og litt mindre atletisk enn da jeg var 20, men at jeg har fullstendig ro i hodet gjør livet så uendelig mye lettere og mindre bekymringsfullt. Skjønner egentlig ikke at jeg hadde TID til å bekymre meg over noe så uvesentlig som vekta.

Jeg tenker at du, ts, og mange med deg, ikke burde bekymre dere så mye om dere veier 60 eller 70kg. Det spiller egentlig ingen rolle, så lenge du trener, er aktiv og er glad i bra mat. Det er min mening :)

Skrevet

Tusn takk for videoene, Maja :) De har allerede kommet til nytte!

Darthoven: Herlig at du er fornøyd, det er det jeg også vil bli. Som sagt i første innlegg bryr jeg meg ikke om vekten lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...