Rucula Skrevet 24. januar 2013 #1 Skrevet 24. januar 2013 Jeg om min samboer er på jakt etter vårt første hus, men jeg må innrømme at jeg synes det er skikkelig vanskelig. Vi finner et hus som ser strøkent ut og er skikkelig interessant, men utleie del osv... Så finner man ALLTID noe grums i rapporten....finnes det hus uten mangler?? Vi er livredde for å kjøpe katta i sekken... Her er eksempel på rapporten til et strøkent interessant hus: . "Evt feil og mangler som fremkommer her kan ikke gjøres gjeldene som feil i ettertid og er kjøpers ansvar å evt utbedre. Det nevnes bla. det er registrert hull etter borebille og råte i etasjeskiller og stubbloft over kjeller i eldste delen, fuktig krypkjeller, terrenget har stedvis fall mot grunnmur, dårlig undertak på den eldste delen er synlig i takutstikk, bratt trapp mellom 1. og 2. etg, skjeve gulver i 2. etg. og vaskerom må rehabiliteres jfr boligsalgsrapporten. Eier nevner bl.a. i sin egnerklæring at utleiedelen ikke er godkjent og at flommen Frida har gitt vanninntregning i kjeller som er utbedret" Og etter å ha lest dette er det bare å lete videre ikke sant??
Rucula Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2013 Hvorfor ikke bygge istedet? Fordi det er svin dyrt ?
minienthe Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Hvorfor ikke bygge istedet? her i området blir det vesentlig dyrere å bygge enn å kjøpe "gammelt", ikke minst med tanke på tomtepris.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #5 Skrevet 25. januar 2013 Ville fortsatt jakten. Råte og fukt kan fort bli svindyrt. Anonym poster: 06b0062ccd6c3f7f3711eda0cb2afbee
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #6 Skrevet 25. januar 2013 Fordi det er svin dyrt ? her i området blir det vesentlig dyrere å bygge enn å kjøpe "gammelt", ikke minst med tanke på tomtepris. Vel, og hva vil ikke råte og fukt koste dere?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #7 Skrevet 25. januar 2013 Vi ville bo sentralt og hadde ikke penger til et strøkent, nytt hus. Så vi kjøpte hus fra femtitallet med alle de slitasjeproblemer som er vanlig å få i hus over tid, pluss dårlig isolasjon, som det er på husene som ble bygget da. Men vi fikk bo i det området vi ville, og vi hadde råd til det. Nå har vi bodd der i et par år, og satt av penger litt etterhvert, slik at vi nettopp har fått fikset taket, som måtte utbedres. Vi har også gått til anskaffelse av varmepumpe, da gjør det ikke så mye at det trekker noen steder. Flere småjobber er tatt, andre skal vi ordne i fremtiden, jeg synes det er fint å se at huset blir i bedre og bedre stand ettersom årene går. Og et så sentralt hus vil ikke synke i verdi. Har venninner som har kjøpt seg nybygde hus i utkantstrøk, til omtrent samme prisen som det vi ga for vårt, og ettersom jeg hører er det langt fra slik at man er garantert perfeksjonisme da. Det er mange håndverksmessige feil, og to av dem har måttet opprette klagesaker, og kan ikke ta i bruk deler av huset ennå pga det, ting som ikke ble gjort ferdig, etc. Anonym poster: 38257b9ab19aa504e925d82fa3a7f850
minienthe Skrevet 25. januar 2013 #8 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Vel, og hva vil ikke råte og fukt koste dere? nå ville ikke jeg kjøpt et råte eller vesentlig fuktskadet hus men andre ting kan stort sett tas etterhvert og ikke i en kjempeutgift som nybygg pleier å koste. i tillegg, som AB over sier så er det ikke sagt at nybygg er så utrolig mye bedre, vi bor i et nybygg fra et velkjent firma nå og det har vært uhyre mye tull med disse leilighetene etter ferdigstillelse. Endret 25. januar 2013 av minienthe
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #9 Skrevet 25. januar 2013 De feilene jeg ser der vil koste dere en del å utbedre. Så hvis dere bruker hele budsjettet på å kjøpe dette huset ville jeg gått videre. Eventuelt så blir det å ta med en egen fagmann på visning som kan fortelle dere sånn ca hvor store skadene er og hva det vil koste, eventuelt om det er ting som haster eller ting som kan vente. Jeg ville nok automatisk sett videre etter å ha lest den rapporten. Selvom jeg skal ærlig innrømme at jeg så på mange råttene hus første gang jeg kjøpte hus også. For å få et hus som er tilnærmet uten feil og mangler må man enten bygge nytt eller kjøpe et nylig renovert hus. Selv de er jo ikke garantert at er perfekte. Jeg vet ikke hvilket budsjett dere har og hvor dere skal kjøpe, men det virker litt som at innenfor deres budsjett så vil dere ikke få et hus uten feil og mangler. Da ville jeg prøvd å finne et hus hvor det er feil/mangler som tåler å vente og som dere kan leve med. Sånn at dere kan spare opp for å fikse det. Så gjelder det selvsagt å være litt handy for jo mer man kan gjøre selv jo bedre er det. Siste tipset er vel å ta i mot hjelp fra familie og venner når dere må utbedre og sett av god tid! Hvis dere har barn eller planlegger barn i nærmeste fremtid så ikke kjøp et hus med fukt og råte! En ting er hva man selv kan leve i, det er noe helt annet når det er barn i bildet. Det trenger ikke å bli rådyrt å kjøpe et hus med feil og mangler, men ting kan alltid dukke opp! Anonym poster: bb5552376c694ec5c39e800fe3672ab5
Rucula Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 25. januar 2013 Takk for svar Dette huset kostet 3 mill, så jeg synes det er litt dyrt med 3 mill for et hus med fukt skader Vi leter videre!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #11 Skrevet 25. januar 2013 AB #9 her. Det kommer selvsagt helt ann på marked og hvor dere vil kjøpe om 3mill er mye eller lite faktisk. Her jeg bor nå i leilighet er det nesten umulig å få et hus til under 3mill føles det som! Så beligenhet og marked spiller stor rolle inn på prisen. Hvis dere ikke finner rimligere hus eller alle hus i den prisklassen har en del feil og mangler så vil jeg anbefale igjen å enten finne ett hus med feil/mangler det er lettere å utbedre eller kanskje kikke litt utenfor omerådet om dere ikke er avhengig av å bo akkurat der. Sånn som jeg leste det så ville jeg ikke kjøpt det huset det er snakk om her og hvertfall ikke til 3mill!! Anonym poster: bb5552376c694ec5c39e800fe3672ab5
Rucula Skrevet 25. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 25. januar 2013 AB #9 her. Det kommer selvsagt helt ann på marked og hvor dere vil kjøpe om 3mill er mye eller lite faktisk. Her jeg bor nå i leilighet er det nesten umulig å få et hus til under 3mill føles det som! Så beligenhet og marked spiller stor rolle inn på prisen. Hvis dere ikke finner rimligere hus eller alle hus i den prisklassen har en del feil og mangler så vil jeg anbefale igjen å enten finne ett hus med feil/mangler det er lettere å utbedre eller kanskje kikke litt utenfor omerådet om dere ikke er avhengig av å bo akkurat der. Sånn som jeg leste det så ville jeg ikke kjøpt det huset det er snakk om her og hvertfall ikke til 3mill!! Anonym poster: bb5552376c694ec5c39e800fe3672ab5 Dette er ikke snakk om Oslo nei, det er midt i harry land (utenfor drammen, feil retning) Men huset ser strøkent ut. Men kjøper uansett ikke det huset nei.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 Husk at det er relativt enkelt og rimelig å pusse opp overflater (tak, vegg, gulv), og da kan skinnet bedra. Et hus som SER strøkent ut kan være kondemberbart. Vær obs på feil og mangler på det strukturelle. Etasjeskiller, drenering, tak og grunnmur er fint om er i orden. Vinduer også, det kan fort bli dyrt å skifte. Bad og det elektriske bør være i en såpass grei stand at det kan brukes frem til dere har råd til å fikse det. Anonym poster: 16f340a32e25885f31dad97b1e299e07
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #14 Skrevet 27. januar 2013 Takk for svar Dette huset kostet 3 mill, så jeg synes det er litt dyrt med 3 mill for et hus med fukt skader Vi leter videre! Kanskje kjøpe leilighet i stedet? Min og samboers leilighet er helt ny funkis, kun 5 år gammel. Den kostet "bare" litt over 2 mill, og har rom til å ha barn på også. Da slipper du "feil og mangler" iallfall Bare en tanke, men forstår at enkelte vil ha masse kvadratmeter, rom og plass.. vet ikke hvor stor familien din er heller? Anonym poster: 488e4fda1337705ef6327e1b6967ee06
Ciara Skrevet 27. januar 2013 #15 Skrevet 27. januar 2013 Vi endte opp med et oppussingsobjekt, men vi var veldig nøye på hva slags oppussing som krevdes. Dvs - det var ikke fukt i kjelleren eller andre vriene ting, men huset er fra 1970 og ser akkurat slik ut også. På sikt kommer vi til å ta hele huset, men det har ingen hast siden alt fungerer og er trygt. Nå er det vesentlig at mannen min opprinnelig er tømrer. Det var ganske interessant å observere ham på visninger. Han har så mye erfaring med hus at han gikk rett på problemområdene med en gang mens mange andre interessenter svinset rundt uten å sjekke noe som helst. Selv hadde jeg vært en katastrofe om jeg skulle kjøpt et hus alene. Vi fant for eksempel et hus jeg syntes hadde fantastisk potensiale, men så kom mannen og hadde oppdaget fukt i kjelleren, utskiftningsklar kledning på huset og et elektrisk anlegg som luktet trøbbel. Med andre ord - har dere en håndverker i bekjentskapskretsen, så gjør dere lurt i å ta han/henne med.
Rucula Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #16 Skrevet 7. februar 2013 Vi har dessverre ikke noen håndtverker i bekjentskapskretsen Nei får bare fortsette å lete, men det er ikke lett...jeg synes nesten det er noe med alle hus jeg. Vi har to hunder, og vil helst ikke ha leilighet eller hus der vi må bo oppå noen andre, vi vil også gjerne ha hage...så hundene kan kose seg i hagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå