Gå til innhold

Hjemmeside!

MissiS

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst på egen hjemmeside! Hvordan gjør jeg dette? Er det veeeeldig vanskelig?

Noen som kan hjelpe ei datakløne...? *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Bruk internett å søk litt! Sikkert mange gode "HowTo'er" ute på nettet, i mange formater og språk.

Prøv f.eks. "Hvordan sette opp en hjemmeside" på Google, kanskje

Nullet

PS.Glem ikke at dere har internett folkens!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kunne følgende ting for å lage en hjemmeside:

- HTML-kode

- bruk av FTP-program

- bruk av tegneprogram (Photoshop eller Paint Shop Pro)

- bruk av WYSIWIG-editor

- CSS (stylesheets)

WYSIWIG betyr "What You See Is What You Get", dvs du bruker editoren omtrent som Word, og slipper å bry deg om selve HTML-koden. Men du BØR lære deg HTML-kode, for å kunne editere koden i ettertid. Særlig MS FrontPage slenger med UTROLIG mye skitkode som du ikke trenger. HTML er enkelt og logisk oppbygd. Lærer du deg de 20 enkelste tag'ene, så kommer du faktisk veldig langt!

Du må kunne bruke FTP for å få flyttet filene dine fra din lokale maskin og til der du lagrer filene på internett. Internettleverandøren din har sikkert litt dokumentasjon på dette på sine websider! Avhengig av operativsystemet ditt, kan du faktisk gjøre dette gjennom vanlig filbehandling. Dvs hvis du har Win2000 eller WinXP, kan du bruke Windows Explorer/Utforsker til å logge deg på en del FTP-servere. Vet ikke hvordan det er med WIN98/95. Og noen FTP-servere trenger annen innlogging enn det WinExplorer gir. Så det er ikke sikkert det funker.

Tegneprogram bruker du til å lage grafikk. Prøv å gjøre "pynte"-grafikk så liten som mulig. Bilder kan være større. "Pynte"-grafikk er f.eks. bakgrunnsbilder og border. Med liten mener jeg så liten filstørrelse som mulig, ikke at størrelsen på bildet skal være liten, nødvendigvis. Filtypen GIF passer best til tegninger, mens JPG er det beste til fotografier. Grafikk på nettet er noe du bør sette deg inn i. Skal se om jeg finner noen bra linker på dette!

Stylesheets / CSS er filer som setter opp utseendet på html-koden din. Du legge dette direkte i html-koden, eller sette det med editoren for hver side, men det er mye lettere å oppdatere siden hvis du legger alt utseende i en fil. Her beskriver du hva slags skrifttype du vil ha, størrelse på skrift, farge på bakgrunn etc.

Søk på nettet etter "Html tutorial". Da bør du få opp en del om "Hvordan lage hjemmeside". Det finnes sikkert norske sider på det også, kan se om jeg finner noen bra. Du har i hvertfall www.w3c.com, som er nettsted for standarisering av HTML-kode. Her er alle tags forklart i hvertfall.

Spør gjerne hvis noe av det jeg har skrevet er uklart eller for nerdete. icon_wink.gif

Catzy12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tipper at du her så lyst til å ha en hjemmeside at du ikke har tid til å lære deg html osv.

Det finnes heldigvis løsninger for sånne som oss... Prøv å opprette et community på MSN. Der trenger du ikke å kunne noe for å få det til. Bare prøv deg frem.

Det finnes også andre gratis hjemmesidegeneratorer, men disse har jeg ikke erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys! Du tregner IKKE å kunne HTML eller noen annen form for programmering for å lage en enkel hjemmeside til eget bruk. F.eks Dreamweaver er et greit program å bruke til hjemmesiden. Samle deg noen bilder osv. du vil ha med, og skriv det du vil mellom dem! Jeg skal være enig i at det er litt greit å lære seg et tegneprogram som Photoshop, for å lage kule overskrifter, knapper osv. selv. Ikke bli skremt av alt "nerde-snakket" over, bare sett i gang og ha det gøy! Blir du virkelig hekta, kan du begynne å lære deg mer avanserte ting som over.

Silje icon_razz.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Juli2003 den 2002-03-14 10:31 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...