Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ganske sjenert person, og for meg er det fullstendig unaturlig å ringe og spørre hvordan det går i ansettelsesprossessen. Men tenkte jeg skulle prøve noe nytt og faktisk ringe potensiell arbeidsgiver denne gangen, siden mange sier at det faktisk fungerer.

I morgen er det 2 uker siden jeg sendte inn søknad. Det er ikke oppgitt noen søknadsfrist.

Hva skal jeg egentlig si når jeg ringer? Hei, det er Kari Nordmann her, jeg har søkt på jobben som XXX i XXX, blablabla? Det eneste jeg kommer på å spørre om er hvor mange som har søkt og om de nærmer seg en avgjørelse.

Hva mer kan jeg spørre om, og hvordan bør jeg formulere meg? Er så redd for at det blir en pinlig stille telefonsamtale. Ser for meg at jeg får tilbake "10 har søkt, og vi vet hvem vi ansetter om en uke". Da har ikke jeg mer å komme med ;)

Anonym poster: 702ff38d947cdfe15aacb0a6856204aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en ganske sjenert person, og for meg er det fullstendig unaturlig å ringe og spørre hvordan det går i ansettelsesprossessen. Men tenkte jeg skulle prøve noe nytt og faktisk ringe potensiell arbeidsgiver denne gangen, siden mange sier at det faktisk fungerer.

I morgen er det 2 uker siden jeg sendte inn søknad. Det er ikke oppgitt noen søknadsfrist.

Hva skal jeg egentlig si når jeg ringer? Hei, det er Kari Nordmann her, jeg har søkt på jobben som XXX i XXX, blablabla? Det eneste jeg kommer på å spørre om er hvor mange som har søkt og om de nærmer seg en avgjørelse.

Hva mer kan jeg spørre om, og hvordan bør jeg formulere meg? Er så redd for at det blir en pinlig stille telefonsamtale. Ser for meg at jeg får tilbake "10 har søkt, og vi vet hvem vi ansetter om en uke". Da har ikke jeg mer å komme med ;)

Anonym poster: 702ff38d947cdfe15aacb0a6856204aa

Skal si deg en ting.

Det er UHYRE viktig å ringe på en jobb du har søkt på. Jeg var trolig den med aller minst jobberfaring, men kom til intervju som en av 70 stk, når over 350 hadde søkt. Fikk selvsagt ikke jobben, men det sier liksom hvor mye personen har lyst på jobben hvis man ringer på den.

Hva du skal si når du ringer? Det du skriver selv i innlegget ditt er helt fint. Bare ta det på sparket, det viktigste er at du ringer og viser interesse.

Skrevet (endret)

Regel nummer en når du snakker med fremmede mennesker: Uansett hvor kleint det er, SÅ ER DET FAKTISK IKKE KLEINT. Kleint er noe som skjer oppe i hodet ditt, på samme måte som at du kan synes noe er ekkelt å se\ta på.

Det jeg prøver å si er, ikke stress deg opp over det, en telefonsamtale er ingen big deal (selv om resultatet kan bli veldig positivt :) ), så gjør du også et bedre inntrykk. Og ikke vær redd for å formulere deg som du gjør i dagliglivet; du scorer mye høyere på å vise personlighe enn å opptre "korrekt".

Lykke til! :-)

Endret av Konfidensiell
Skrevet

Du: "Hei! Det er Kari Normann som ringer her. Du, jeg søkte på en jobb hos dere for ett par uker siden. Jeg lurer på om den er ansatt?"

Arbeidsgiver: "Nei, den som blir ansatt blir nok ringt opp til uken" / "Ja, hun ble nok ansatt forrige uke dessverre"

Du: "Okey, takk for svar! Ville bare sjekke om jeg enda hadde sjangs :) Takk for hjelpa, ha det bra!"

Husk at de du snakker med ser ikke hvem du er, heller gjør ikke du med dem. Altså, det er 100% ufarlig å drite seg ut ;)

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...