Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I klassen til jenta mi så er det 3stk jenter som dette skoleåret har blitt skikkelige minidivaer! De bruker mascara og lebestift hver dag,går i moteklær og wedges, leker og dukker er baaaaarnslig, og gutter er tingen..

Det begynner å bli et problem blant jentene i klassen, med mye intriger og rett og slett fjortisoppførsel! Jenta mi og noen til faller helt utenom, da de blir oppfattet som barnslige da de enda liker bamser, lego, tegning, barbie......og gjett om de får høre det! Men heldigvis så holder "de barnslige" litt sammen, men det er flere jenter som nå gruer seg til skoledagene pga disse tre. Læreren er klar over det, og prøver å ha jentesamtaler regelmessig for å forebygge, men til nå så har det ikke hjulpet så mye.

Er fristet til å alliere meg med noen andre av foreldrene til "de barnslige" jentene og kalle alle inn til et foreldremøte for å ta opp dette. Er det noe som er greit å gjøre, eller blir det bare dumt? Altså, jeg mener ikke å bestemme hva andre barn skal ha på seg av klær og sminke, men prøve å få en snuoperasjon på et tidlig tidspunkt. Fortsetter det sånn så ser jeg virkelig med gru på når de virkelige tenårene slår til...

(en annen ting er at jeg ante ikke at det begynte så tidlig! 9åringer! )

(jenta mi ville forsåvidt heller ikke fått gått sminket og kledd som ei jente på 16...)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt feil at foreldre blander seg inn i barnas liv på den måten du skisserer her.

Barn er forskjellige og modnes i forskjellig tempo. Slik var det da jeg og gikk på skolen.

Det skulle vært alvorlig før jeg hadde kalt inn til noe møte eller i det hele tatt blandet meg inn så til de grader i livet til barna mine.

• Liker 5
Skrevet

Men Erja;

Synes du det er riktig at 3stk styrer resten av jentene, hersk og splid, terger de fordi de fortsatt liker bamser og Barbie, og lager et veldig dårlig miljø som gjør at flere gruer seg til skoledagen? Jenta mi kom bl.a gråtende hjem idag pga en episode..og det har flere andre ofte gjort også.

Det er DET som er problemet i klassen, hva de har på seg og hva de bruker av sminke får være opp til hver enkelt foreldre.

• Liker 22
Skrevet

Syns det bør være regner mot sminke på barneskolen, jeg! Ingen 9 åring trenger slikt!

Jeg syns du gjør helt rett i å engasjere deg i denne saken.

Anonym poster: 9f517095e51239a656d21196fb0c4474

• Liker 15
Skrevet

var ikke mening å være anonym i den posten der..

Anonym poster: 9f517095e51239a656d21196fb0c4474

Skrevet

Jeg synes det er helt feil at foreldre blander seg inn i barnas liv på den måten du skisserer her.

Barn er forskjellige og modnes i forskjellig tempo. Slik var det da jeg og gikk på skolen.

Det skulle vært alvorlig før jeg hadde kalt inn til noe møte eller i det hele tatt blandet meg inn så til de grader i livet til barna mine.

Hva har mobbing og terging med modning å gjøre?

Anonym poster: 73c7e220f29a58394dead7447808403c

• Liker 7
Skrevet

Som sagt; sminke er ikke noe jeg skal legge meg oppi, men det er den bedritne oppførselen som ødelegger miljøet og for de andre jentene som er problemet.

Om det er voksne eller barn disse jentene snakker til er likegyldig. F.eks så spurte den ene jenta meg engang jeg var på skolen for å hente jenta mi hva klokken var. Jeg sa som sant at jeg var ikke helt sikker, pga jeg hadde ikke klokke på meg, men at den var nok litt over to. Fikk slengt tilbake; "herregud, vet du ikke hva klokka er, det må du jo vite, Kjerring!!". For å si det sånn; jeg fikk litt bakoversveis!

• Liker 5
Skrevet

Er enig med AB = bambam! :)

Når det går utover andre i klassen så er det viktig å ta det opp. Alle skal ha det bra på skolen, og når ungene begynner å grue seg til å gå på skolen må noe gjøres..

Jeg ville tatt det opp med læreren så h*n kunne sette opp et foreldremøte ang. dette.

Husker forresten at jeg ble innkallet til møte med gjeldene elever og lærere når jeg gikk på barneskolen for å ordne opp. Dette hjalp veldig da det var flaut å ha et slikt møte og vi alle da forstod alvoret i dette.

• Liker 6
Skrevet

herregud? Jeg vet faktisk ikke hva du kan gjøre. Tror ikke holdningen til disse jentene vil forandres hvis du har ett foreldremøte. Hva med å passe på at de "barnslige" har det fint? Inviter dem på en jentekveld eller lignende? Oppmuntre dem til å ikke vokse opp for fort.

• Liker 2
Skrevet

Er enig med AB = bambam! :)

Når det går utover andre i klassen så er det viktig å ta det opp. Alle skal ha det bra på skolen, og når ungene begynner å grue seg til å gå på skolen må noe gjøres..

Jeg ville tatt det opp med læreren så h*n kunne sette opp et foreldremøte ang. dette.

Husker forresten at jeg ble innkallet til møte med gjeldene elever og lærere når jeg gikk på barneskolen for å ordne opp. Dette hjalp veldig da det var flaut å ha et slikt møte og vi alle da forstod alvoret i dette.

Det var noe sånt jeg tenkte på. Ikke for å henge ut disse jentene, men generelt; hva skal vi gjøre for å bedre klassemiljøet. Eller; det er jo jentene det gjelder her, guttene er det ikke noe problemer med, de er i mindretall og lar seg duppere av jentene...spiller fotball i friminuttene og er fornøyde med det:)

• Liker 1
Skrevet

Det trengs tydeligvis å jobbes aktivt med miljøet i klassen. Snakk med kontaktlærer om dette og fortell hva som er problemet, så de kan sette det psykososiale miljøet på dagsordenen.

Skrevet

herregud? Jeg vet faktisk ikke hva du kan gjøre. Tror ikke holdningen til disse jentene vil forandres hvis du har ett foreldremøte. Hva med å passe på at de "barnslige" har det fint? Inviter dem på en jentekveld eller lignende? Oppmuntre dem til å ikke vokse opp for fort.

Det går ikke an å utelukke 3 stk jenter..

• Liker 1
Skrevet

Det var noe sånt jeg tenkte på. Ikke for å henge ut disse jentene, men generelt; hva skal vi gjøre for å bedre klassemiljøet. Eller; det er jo jentene det gjelder her, guttene er det ikke noe problemer med, de er i mindretall og lar seg duppere av jentene...spiller fotball i friminuttene og er fornøyde med det:)

Jeg meldet litt med læreren idag etter den episoden som var, og hun skulle ta en ny jentetime i morgen. Men tror foreldrene må komme på banen og.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det går ikke an å utelukke 3 stk jenter..

Nei det blir jo feil så lenge det bare er tre stykker som er problemet.

Men samtidig så er det kanskje rett alder for å lære dem samfunnet spilleregler? Om du ikke oppfører deg, så går du glipp av mye...

Endret av bambam
  • Liker 1
Skrevet

Men Erja;

Synes du det er riktig at 3stk styrer resten av jentene, hersk og splid, terger de fordi de fortsatt liker bamser og Barbie, og lager et veldig dårlig miljø som gjør at flere gruer seg til skoledagen? Jenta mi kom bl.a gråtende hjem idag pga en episode..og det har flere andre ofte gjort også.

Det er DET som er problemet i klassen, hva de har på seg og hva de bruker av sminke får være opp til hver enkelt foreldre.

Du sier at læreren er klar over det og har jevnlige samtaler med jentene. Jeg kan ikke se hva godt det skal gjøre din datter om du innkaller foreldrene til resten av de barnslige slik du skrev over. Mest sannsynlig vil du gjøre ting verre for din datter.

Jeg hadde og men jenter i klassen som var mye tøffere enn oss andre. Allerede på barneskolen startet de med BH og bomull inni disse samt sminke mens jeg og mine venninner levde og åndet for hester.

Mobbing er noe annet det bør tas tak i, selvsagt.

Skrevet

Du sier at læreren er klar over det og har jevnlige samtaler med jentene. Jeg kan ikke se hva godt det skal gjøre din datter om du innkaller foreldrene til resten av de barnslige slik du skrev over. Mest sannsynlig vil du gjøre ting verre for din datter.

Jeg hadde og men jenter i klassen som var mye tøffere enn oss andre. Allerede på barneskolen startet de med BH og bomull inni disse samt sminke mens jeg og mine venninner levde og åndet for hester.

Mobbing er noe annet det bør tas tak i, selvsagt.

Les en gang til; det gjelder ikke bare min datter, men flere jenter i klassen. Og nok en gang; det er ikke hva de har på seg som er så viktig, men oppførselen deres og at de får andre jenter til å gråte.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville vært rasendeom dette var mitt barn. Jeg har ikke skolebarn, ennå. Lykke til!

! p.s om noen hadde svart meg, i en sånn situasjon, som erja gjør så haddejeg eksplodert. Du er flink til å beherske deg, T.S.

Anonym poster: 4bbec1121bf1e171e82db12497874ef3

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vært rasendeom dette var mitt barn. Jeg har ikke skolebarn, ennå. Lykke til!

! p.s om noen hadde svart meg, i en sånn situasjon, som erja gjør så haddejeg eksplodert. Du er flink til å beherske deg, T.S.

Anonym poster: 4bbec1121bf1e171e82db12497874ef3

Bare litt irriterende at det blir fokusert på at det er bare min datter og at jeg kommer til å gjøre ting verre, når jeg gjentatte ganger skriver at dette gjelder flere jenter i klassen......ikke bare min datter.

Hun har heldigvis et sosialt liv utenfor skolen, med to fritidsaktiviteter der det ikke er et sånt miljø, og hun har et par venninner som hun har jevn kontakt med utenom skoletid fra klassen, pluss venninner i gata:)

Men skoledagene er jo en viktig del av livet, likedan trivsel på skolen. Jeg hadde vondt av henne da hun skulle feire 9-årsdagen sin og raidet rommet for barnslige ting (dvs barbie, bamser, lego-friends) og puttet det i en kasse som ble gjemt unna på et annet rom, i redsel for hva de "kule" jentene kom til å si..

Svarte, det er blitt en helt annen verden enn da jeg var 9 år! Da lekte alle jentene i klassen med barbie, og var barn enda.

• Liker 2
Skrevet

Men Erja;

Dette er (dessverre) helt vanlig. Det er alltid noen som er 'de kule' og noen som er 'taperne' - det husker du vel selv fra da du gikk på skolen? Og hva forventer du egentlig at skolen skal gjøre, helt konkret? Det er ikke skolens oppgave å oppdra folks barn - dette må tas opp med de foreldrene det gjelder dersom det skal skje noe, og ikke heller da er du garantert å få gjennomslag. Mange har en overveldende 'mitt barn er verdens sentrum og en eeeeengel som aldri gjør noe galt uansett hva andre måtte si'-holdning, og det er ganske typisk at de som oppfører seg jævligst også er de som har helgenstatus hjemme, og derfor er det også ekstra vanskelig å få noen endring med slike individer og deres foreldre.

Alle jentene i min klasse måtte delta på plenty med slike 'jentemøter' da jeg gikk på barneskolen, og de sier til dags dato at vi er den jævligste klassen de har hatt i skolens historie. Jeg kan fortelle deg med én gang at slike jentemøter og foreldre som blander seg på 'utskuddenes' vegne ikke er til nevneverdig hjelp for dem, men i verste fall gjør saken enda verre. Da blir det 'ååå, måtte du få mammaen din til å komme å passe på deg du a, tør du ikke si noe til oss ellers eller, hahahaha', og så blir saken verre enn den allerede var, og så blir jenta 'mammadalt' og 'sladrehank' også. Det er absolutt en risiko du løper og må være klar over dersom du har tenkt å blande deg inn, spesielt dersom datteren din og hennes venner ikke er i stand til/tør å ta igjen med disse jentene.

Dersom det bare er snakk om tre jenter, og din datter ikke er alene i sin situasjon, men har en trygg vennegjeng i klassen, så er det også grenser for hvor langt mobbingen får gått fra de ekle jentenes side. Det er ikke så lett å hakke på en gjeng som det er å hakke på et enkelt menneske som står helt alene. Jeg må også si at det er ganske naivt å forvente at alle skal være perlevenner og at krangler, utfrysning og ymse 'slemheter' ikke kommer til å oppstå. Jeg kan imidlertid ikke fatte hvorfor disse jentene ble invitert i bursdag - ville datteren din virkelig ha disse jentene der? Det har jeg vondt for å tro.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...