Gå til innhold

Hvorfor blir han helt rebelsk etter luftetur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går en times tur med hunden hver dag i raskt tempo.

Når vi kommer hjem fra tur oppfører han seg som en idiot. Dvs - han springer omtrent opp og ned veggen og er helt gira.

Vi har riktignok en valp som venter her hjemme når han går inn døra. Allikevel... Hva skjer?? :klo:

Anonym poster: dfcc0922d0e9226cfc58403acd3cefa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn blir min og, flakser rundt som bare rakkern. Men i vårt tilfelle er det bare fordi han blir så oppkvikket og gira av den friske luften og alt det gøye så han tar det med inn også. Så lenge den roer seg og klarer å stresse seg selv ned på en ordentlig måte er det ingen fare. Jeg får også masse energi når jeg har vært ute på tur.

Anonym poster: 1504e163c7cd46f0c608d697b716bb28

Skrevet

Sånn blir min og, flakser rundt som bare rakkern. Men i vårt tilfelle er det bare fordi han blir så oppkvikket og gira av den friske luften og alt det gøye så han tar det med inn også. Så lenge den roer seg og klarer å stresse seg selv ned på en ordentlig måte er det ingen fare. Jeg får også masse energi når jeg har vært ute på tur.

Anonym poster: 1504e163c7cd46f0c608d697b716bb28

Ja, han roer seg jo ned etterhvert. Påfallende også at det har vært mye ablegøyer etter tur nå i sprengkulda.

Kanskje han fryser og "varmer seg opp"? :vetikke:

Skrevet

Noen hunder klarer ikke roe seg ned selv med en gang etter mye aktivitet. Jeg vil anbefale å holde ham i ro når dere kommer hjem så han får roet seg ned med en gang. Det holder som regel å holde hundene i ro i rundt et minutt før de er helt avslappet.

• Liker 1
Gjest Kaninpus
Skrevet

Går en times tur med hunden hver dag i raskt tempo.

Når vi kommer hjem fra tur oppfører han seg som en idiot. Dvs - han springer omtrent opp og ned veggen og er helt gira.

Vi har riktignok en valp som venter her hjemme når han går inn døra. Allikevel... Hva skjer?? :klo:

Hunden min som er border collie og lett for å bli gira, var sånn da ho var valp. Nå er ho snart 2 år, og tasser rolig vekk og legger seg for å sove etter tur. Er hunden gira etter tur, er det enten litt for lang tur, eller for mange inntrykk på turen. Mitt råd er roligtrening. Ignorer fullstendig at hunden er rape gal når dere kommer hjem. Når den roer seg, kos med den, gi den noen godbiter og skryt masse. Jeg måtte trene MYE med min hund for å få den rolig inne, men jeg skal love deg treninga virker om en er konsekvent!:)

Skrevet

Har merket det samme både med hester og hunder i kulda. Med en gang det blir litt kaldt, er energien på topp! Bare tulling og vasing. Jeg har hatt en hund og to hester som ikke taklet varmen så godt, de ble daffere jo varmere det ble, og piggere jo kaldere det ble.

Skrevet

Vår hund er også gira når han kommer hjem, kort eller lang tur. Han ønsker så godt som alltid å gå ut i hundegården for å springe mer etter å ha vært på tur. Jeg tror verken han er over- eller understimulert.

Skrevet

hva med å avslutte turen på en rolig måte.Gjerne bruk 5 min. på hjernetrim på turen.Så rolig "tempo" hjem,ikke noe tull eller leking.

Inne får du ha på lenka til du har kledd av deg og bikkja har fått ned pulsen. ;)

Gjest Kaninpus
Skrevet

Bikkja mi kan bli litt klin kokos om det blåser mye ute hahaha

Skrevet

Noe som kan funke er å ta det veldig rolig den siste strekningen av turen, slik at pulsen går ned, og han ikke er like giret. Hvis hunden får løpe mye rett før dere går inn, så vil jo han ikke roe seg ned med en gang.

Skrevet

Dere er litt heldige sammenlignet med min hund :P Hun er en propell ute og etter feks 45 minutters tur (som regel) så skal vi inn igjen, så blir hun så skuffa eller bare vil ikke inn.Da går hun sakte som mulig inn og står og stirrer på meg rett ved døra,så jg såvidt kommer meg inn.

Blir litt irritert på hu da. Hunder tenker ikke som oss, det vet jeg, men det føltes som hun ikke er takknemlig for den morsomme og frie turen hun fikk. Hun går aldri i bånd og løper og herjer hele tiden i løpet av de 45 minuttene.

Men etter noen minutter slår hun seg til ro med at det er greit å være inne igjen og leker med lekene sine eller går å legger seg. ;)

Anonym poster: cf6573a40f1a8b2f1d3edd3e9196555e

Skrevet

Forventer du at hunden skal være takknemlig? Øh..

Min liker heller ikke å gå inn,ikke rart.Ute er det snø! Han elsker snø og vil helst være ute.Skjønner bikkja godt jeg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...