Gå til innhold

Stønad til hjelp mens man venter på kommunal hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster trenger hjelp til matlavning, dusjing og slikt. Hjemmesykepleien hadde ikke et fullgodt alternativ så de rådet henne om å søke BPA. Hjemmesykepleien måtte da sies opp. Jeg fikk permisjon/midlertidig gått ned i stilling så jeg kan være hos henne på morgenen og komme utpå ettermiddagen. Kommunen fortalte i dag at vi må regne med ca.6 mnd før BPA er på plass! Vi hadde forventet en måned. Det jeg lurer på er om søsteren min kan søke om en stønad så hun kan betale noen for å hjelpe henne frem til BPA er på plass? Jeg klarer ikke å få min egen økonomi til å gå rundt om jeg skal jobbe så lite i 6 måneder. Det vi nå tenker er å leie inn en privatperson til morgenstellet, også får hun være alene frem til jeg kan komme etter vanlig arbeidsstid.

Anonym poster: 6a902c645d32ba3a379107e82fe8a505

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tilfelle noen andre lurer på det samme så oppdaterer jeg.

NAV har ingen mulighet til å hjelpe og ber oss kontakte kommunen.

Kommunen sier det motsatte.

Skrevet

Det eneste hun kan få er Grunnstønad og Hjelpestønad. hun bør begynne med hjemmesykepleie igjen, da hjelpestønaden ikke dekker utgifter til de oppgavene som hjemmesykepleie utfører.

Klarer hun seg ikke hjemme og har ikke råd til å betale for hjelp privat, så kan faktisk institusjonsplass/styrket bofellesskap være den eneste løsningen frem til BPA er på plass. Hvor mange timer BPA hun kan få innvilget varierer sterkt fra kommune til kommune. Så det er ikke sikkert at hun vil kunne bo for seg selv etter at hun har fått BPA, heller.

Anonym poster: 7b98ba76c13248037fe9de9df1cd4e52

Skrevet

PS: Hjemmesykepleie skal kunne hjelpe med morgenstell, men hun får antagelig ikke dusjhjelp mer enn maks et par ganger i uken.

Middag kan hun bestille levering av gjennom kommunen.

Annen mat (brødmat, kaffe...) må dere nesten hjelpe henne med, f.eks. at du stikker innom på vei til jobb med ferdig påsmurte skiver og en termos med kaffe.

Skrevet

Hjemmesykepleien her har ikke anledning til å varme opp mat, og hvis dusjing tar mer enn de tilmålte minuttene så drar de, så nei vi går ikke tilbake til det.

Hun kan ikke bestille mat fordi hun har cøliaki og kjøkkenet kan ikke ta slike hensyn. Fordi belastningen på kommunen vil bli meget stor uten BPA er det allerede innvilget nok timer, men vi må gjennom kurs og finne riktig assistenter.

Hjelpestønad gis hvis hjelpebehovet har en varighet på to eller flere år, derfor utgår det i dette tilfellet.

Skrevet

Ja, da er det ingen hjelp å få, med unntak av institusjon, med mindre kommunen blir mer samarbeidsvillig.

• Liker 1
Skrevet

For en frustrerende situasjon.

Om hun er klar i hodet kan hun kanskje bytte tjenester? For eksempel hjelpe en elev på VGS med noe hun kan mot at eleven gjør ting som å handle cøliakibrød, vanne blomster, varmer mat og koker kaffe?

Hvis situasjonen er helt fastlåst og hun er kasteball mellom kommune og NAV kan det jo være en mulighet å ordne det litt utradisjonelt

Anonym poster: a1e5cc198817d9c0e05fb3c1d14c1eb1

Skrevet

Min søster sier hun heller vil på likhus enn institusjon. (sagt humoristisk altså) Så vi prøver å finne en veg utenom det.

Men siste AB har en god ide! VGS-lekser blir nok litt for mye, men en av naboungene som går på ungdomsskolen kan vel smøre brødskiver og prate litt med henne. Eventuelt kan jeg jo høre om det er noen eldre som vil stikke innom henne og holde henne litt med selskap. Hvis vi finner en ungdom/pensjonist til dagtid og ettermiddage så skal det nok gå!

Takk!

Skrevet

Bare hyggelig, håper dere finner noen :)

Anonym poster: a1e5cc198817d9c0e05fb3c1d14c1eb1

Skrevet

Frivillighetssentralen?

Skrevet

Kommunen er pliktig til å gi henne det hun trenger!

Anonym poster: 914598fe848cfa0e28e85d405cc4e6bd

Skrevet

Frivillighetssentralen?

Ja, men de kommer bare i ny og ne. Vi behøver faste folk til faste tider.

Og ja kommunen hjelper, de har jo innvilget BPA så de har gjort sitt og "slipper" derfor å måtte gjøre noe mer nå.

Gjest GetOverIt
Skrevet

Om dere bor i Bergen kan du sende meg en PM :)

Skrevet

Om dere har fått innvilget timer, så ta en titt på uloba's nettsider, der kan dere finne folk som er "ledig" for slike oppdrag, eventuelt legge ut en annonse selv...

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at ikke hjemmesykepleien kan hjelpe dere. Jeg jobber selv i hjemmesykepleien, der hjelper vi brukere med: morgen stell, dusjing, smøre frokost, lunsj og kveldsmat, varme middag, handle for de som ikke har noen som kan gjøre det og vaske opp.

Vi lager ikke middag, men vi varmer opp mat som brukerne selv har enten det er Fjordland, mat fra kommunens kjøkken eller hjemmelaget mat som pårørende har laget ferdig og lagt i fryser/kjøleskap. Vi bruker micro, slik at det ikke tar for lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...