AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #1 Skrevet 24. januar 2013 Fikk en overraskende og trist beskjed i dag: pga omstruktureringer blir min lille avdeling fratatt endel oppgaver, med det resultat at vi blir overtallige. Og pga ansiennitet er det jeg som må gå. (Har vært der i 2,5 år). Skal ha et møte med min sjef og HR over helga der vi skal "se på muligheter" ellers i bedriften, noe som vel er relativt lite aktuelt siden hele bedriften har gjennomgått en nedbemanningsprosess den siste tiden. Uansett har jeg høyere utdannelse og det er ingen andre stillinger i bedriften som er relevante for meg. Så det blir vel en samtale om at jeg skal slutte istedenfor... Så, hvordan griper jeg an dette? Jeg vil selvfølgelig helst slutte så fort som mulig og ha betalt så lenge som mulig... I nedbemanningsprosessen i resten av bedriften har det vært snakk om etterlønn for dem som måtte gå, kan jeg håpe på noe etterlønn selv om dette ikke er en del av nedbemanningsprosessen? Kan jeg evt forsøke meg på å få gå tidligere og få lønn ut oppsigelsesperioden? Evt andre ting jeg kan legge frem som ønsker? De fratar meg jo tross alt en fast jobb jeg hele veien har fått gode tilbakemeldinger på og der det ikke er min utførelse av arbeidsoppgavene som er grunnen til oppsigelsen, så de er jo kanskje litt interesserte i å gjøre meg fornøyd? Sånn som jeg føler nå orker jeg ikke tanken på å være der lenger enn høyst nødvendig, og siden 1. februar nærmer seg med stormskritt føler jeg at jeg må få klarhet i situasjonen innen den tid, slik at jeg ikke kan ende i en situasjon der jeg må jobbe fire måneder til. Samtidig vet jeg at arbeidsmarkedet er steintøft og er ikke garantert å få ny jobb med en gang, så jeg blir selvfølgelig bekymret for økonomien. Noen der ute som har noen råd til en forvirret og fortvilet jente? Anonym poster: 7eda4d9e44ec9363ac9ad07daae35d29 Anonym poster: 7eda4d9e44ec9363ac9ad07daae35d29
Rosalie Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Er du organisert? Ta i så fall en prat med tillitsvalgt. Jeg ville sjekket opp rundt hvilken etterlønn som er gitt i resten av organisasjonen. 6 måneder er ikke for mye å be om. Jeg ville også bedt om å noen timer hos profesjonell coach.
Violet Hill Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Enig med Rosalie. Moren min opplevde å bli overtallig da hun var i studiepermisjon, og da hun kom tilbake fikk hun bare høre at "vi trodde du hadde sluttet". De sendte henne hjem på dagen, og ville ikke gi henne noenting. Hun fikk hjelp av fagforeningen og resultatet ble ett års etterlønn - ganske dramatisk kontrast fra ingenting. Jeg skjønner ikke helt at det kan bli et problem i forhold til etterlønn at du er sagt opp pga overtallighet, mens bedriften for øvrig gjennomgår en nedbemanningsprosess. Jeg antar at omstrukteringen og nedbemanningen er nært tilknyttet hverandre, så da er det vel i realiteten det samme? Jeg synes uansett at du skal vente til tirsdag og høre hvordan arbeidsgiver ser for seg å gjennomføre prosessen. Men det er sikkert greit å stille forberedt, sånn i tilfelle de prøver seg på en løsning som er dårligere for deg enn du har krav på. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #4 Skrevet 27. januar 2013 Takk for svar. Er dessverre ikke organisert. Er en sånn ting jeg har tenkt på å få gjort lenge, men har ikke funnet ut helt hvor jeg passer inn med min utdannelse og den bransjen bedriften jeg jobber i. Idioti nå i ettertid, men har følt meg helt trygg der jeg har vært... Det er kun et år siden de opprettet en fast stilling til meg, etter at jeg hadde vært vikar i 14 mnd. I vår tok jeg en relativt omfattende etterutdanning etter ønske fra arbeidsgiver, som innebar en kursavgft på 50.000 fra deres side pluss syv uker fravær pga undervisning. Og jeg spurte til og med på medarbeidersamtale i oktober om avdelingen/stillingen min var utsatt grunnet nedbemanningsprosessen i konsernet, og fikk beskjed om at sjefen ikke hadde hørt noe om det og at det ikke var noe å bekymre seg for. De har vel en saklig grunn for oppsigelse, så dermed har jeg vel ikke så veldig gode kort på hånda. Hvis jeg får noe ekstra er det vel bare fordi de ønsker å være "greie"? - ts Anonym poster: 7eda4d9e44ec9363ac9ad07daae35d29
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #5 Skrevet 27. januar 2013 (endret) Takk for svar. Er dessverre ikke organisert. Er en sånn ting jeg har tenkt på å få gjort lenge, men har ikke funnet ut helt hvor jeg passer inn med min utdannelse og den bransjen bedriften jeg jobber i. Idioti nå i ettertid, men har følt meg helt trygg der jeg har vært... Det er kun et år siden de opprettet en fast stilling til meg, etter at jeg hadde vært vikar i 14 mnd. I vår tok jeg en relativt omfattende etterutdanning etter ønske fra arbeidsgiver, som innebar en kursavgft på 50.000 fra deres side pluss syv uker fravær pga undervisning. Og jeg spurte til og med på medarbeidersamtale i oktober om avdelingen/stillingen min var utsatt grunnet nedbemanningsprosessen i konsernet, og fikk beskjed om at sjefen ikke hadde hørt noe om det og at det ikke var noe å bekymre seg for. De har vel en saklig grunn for oppsigelse, så dermed har jeg vel ikke så veldig gode kort på hånda. Hvis jeg får noe ekstra er det vel bare fordi de ønsker å være "greie"? - ts Anonym poster: 7eda4d9e44ec9363ac9ad07daae35d29 Viktig å holde tunga rett i munn i en sånn prosess. Har opplevd dette 3 ganger og kommet "seirende" ut, i den forstand at jeg har fått mye mer enn det som var tilbudt. I et av tilfellene beholdt jeg jobben. Også dette med prosessen er viktig, at den går riktig for seg. Mange arbeidsgivere har ikke peiling. Send meg en mail til (mail slettet, mod), og jeg kan gi deg noen gode tips, muligens sende deg noen dokumenter du kan bruke i prosessen, ideer. Anonym poster: bbc7de4b28c50b8fc04a45a4927bbcd9 Endret 27. januar 2013 av Sulosi
Sulosi Skrevet 27. januar 2013 #6 Skrevet 27. januar 2013 Tråden er ryddet for mailadresser. Dersom det skrives under nick kan det utveksles PM. Sulosi, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #7 Skrevet 28. januar 2013 Fikk dessverre ikke med meg mailadressen over her... Har tatt en nærmere titt på arbeidsmiljøloven og på referatet fra den samtalen der jeg ble informert om at stillingen min ble overtallig. § 15-1. Drøfting før beslutning om oppsigelse Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. Både grunnlaget for oppsigelsen og eventuell utvelgelse mellom flere ansatte av hvem som skal sies opp, skal drøftes. Jeg er kalt inn til drøftingsmøte i morgen, slik de er pålagt. Men det jeg lurer på er om min sjef kan ha gått "et steg for langt" i vår personalsamtale. Hun informerte meg rett ut om at vi ble en overtallig i avdelingen, og at på grunn av ansiennitet er det jeg som må gå. I referatet skriver hun i tillegg følgende: Med bakgrunn i ovennevnte vil det bli en overtallighet i avdelingen. Etter en totalvurdering av krav til kompetanse og ansiennitet, betyr det at stillingen som xxx blir overtallig. Jeg tenker dette kanskje er bevis på at beslutningen allerede var tatt før jeg i det hele tatt ble informert om saken? Både at en stilling faktisk skal kuttes, og at det er jeg som må gå. (Min kollega har ikke blitt kalt inn til tilsvarende drøftinger) Vi gjør endel av det samme arbeidet, men har av ulike grunner to ulike titler, så selv om sjefen har brukt tittelen min og ikke navnet mitt er det klart at det er meg hun refererer til. Arbeidsoppgavene som har blitt fratatt avdelingen er tatt fra oss begge, faktisk er hoveddelen av de arbeidsoppgavene som faller bort hennes, og hun kommer til å ende opp med å overta deler av mine oppgaver og få noen nye i tillegg. Kan uttalelsene fra min sjef rett og slett tolkes dithen at det er en oppsigelse? (Om enn en ubevisst en?) For i så fall har de jo ikke fulgt formkravene til en oppsigelse med drøfting på forhånd. Krysser fingrene for at noen har peiling på dette! - ts Anonym poster: 7eda4d9e44ec9363ac9ad07daae35d29
Gjest LanaLane Skrevet 28. januar 2013 #8 Skrevet 28. januar 2013 Fikk dessverre ikke med meg mailadressen over her... Har tatt en nærmere titt på arbeidsmiljøloven og på referatet fra den samtalen der jeg ble informert om at stillingen min ble overtallig. § 15-1. Drøfting før beslutning om oppsigelse Før arbeidsgiver fatter beslutning om oppsigelse, skal spørsmålet så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. Både grunnlaget for oppsigelsen og eventuell utvelgelse mellom flere ansatte av hvem som skal sies opp, skal drøftes. Jeg er kalt inn til drøftingsmøte i morgen, slik de er pålagt. Men det jeg lurer på er om min sjef kan ha gått "et steg for langt" i vår personalsamtale. Hun informerte meg rett ut om at vi ble en overtallig i avdelingen, og at på grunn av ansiennitet er det jeg som må gå. I referatet skriver hun i tillegg følgende: Med bakgrunn i ovennevnte vil det bli en overtallighet i avdelingen. Etter en totalvurdering av krav til kompetanse og ansiennitet, betyr det at stillingen som xxx blir overtallig. Jeg tenker dette kanskje er bevis på at beslutningen allerede var tatt før jeg i det hele tatt ble informert om saken? Både at en stilling faktisk skal kuttes, og at det er jeg som må gå. (Min kollega har ikke blitt kalt inn til tilsvarende drøftinger) Vi gjør endel av det samme arbeidet, men har av ulike grunner to ulike titler, så selv om sjefen har brukt tittelen min og ikke navnet mitt er det klart at det er meg hun refererer til. Arbeidsoppgavene som har blitt fratatt avdelingen er tatt fra oss begge, faktisk er hoveddelen av de arbeidsoppgavene som faller bort hennes, og hun kommer til å ende opp med å overta deler av mine oppgaver og få noen nye i tillegg. Kan uttalelsene fra min sjef rett og slett tolkes dithen at det er en oppsigelse? (Om enn en ubevisst en?) For i så fall har de jo ikke fulgt formkravene til en oppsigelse med drøfting på forhånd. Krysser fingrene for at noen har peiling på dette! - ts Anonym poster: 7eda4d9e44ec9363ac9ad07daae35d29 Ta kontakt med Juss-Buss hvis du bor i Oslo, eller Jussformidlingen hvis du bor i Bergen. De hjelper deg gratis. Du bør kreve å ta med tillitsvalgt i møtet.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #9 Skrevet 28. januar 2013 Spiller strengt tatt ingen rolle. Så lenge du er den eneste som er aktuell å si opp, og det skal sies opp en på avdelingen, så er det helt greit det din leder har sagt. Og det er kun de som vurderes sagt opp som blir kalt inn til drøftelsesmøte. Antagelig har det allerede vært drøftelsesmøte mellom arbeidsgiver og fagforeningene, hvor de har godtatt beslutningen om oppsigelse og at ansiennitet er kriteriet. Anonym poster: c139a9f25430f55c12fb2fc33dcdf923 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #10 Skrevet 28. januar 2013 Spiller strengt tatt ingen rolle. Så lenge du er den eneste som er aktuell å si opp, og det skal sies opp en på avdelingen, så er det helt greit det din leder har sagt. Og det er kun de som vurderes sagt opp som blir kalt inn til drøftelsesmøte. Antagelig har det allerede vært drøftelsesmøte mellom arbeidsgiver og fagforeningene, hvor de har godtatt beslutningen om oppsigelse og at ansiennitet er kriteriet. Anonym poster: c139a9f25430f55c12fb2fc33dcdf923 Det er nok ingen fagforening involvert. Det kan jo ikke være det samme, når det står klart at bla. drøftelsesmøte skal holdes før beslutningen blir tatt, og det finnes klare krav til utforming av oppsigelsen? Hvis denne uttalelsen dermed kan tolkes som en oppsigelse betyr jo det at de ikke har fulgt de formkravene som stilles, og at jeg får bedre kort på hånd. Jeg kan jo heller ikke være den eneste som er aktuell å si opp når vi er to likeverdige kollegaer på avdelingen. At de har endt opp med å ville si opp meg er jo en beslutning de har tatt, men uten å drøfte med meg/oss. Jeg griper sikkert etter halmstrå her, jeg skjønner det... Anonym poster: 7eda4d9e44ec9363ac9ad07daae35d29
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #11 Skrevet 28. januar 2013 Det vil ikke ha noen praktisk betydning. Tillitsvalgte er for øvrig ikke kun fagforeninger. Og så lenge du ikke har noen fagforening i ryggen kan du bare gi opp. Slike David mot goliat-kamper taper alltid David. Goliat har nemlig arbeidsrettsadvokater i ryggen. Anonym poster: c139a9f25430f55c12fb2fc33dcdf923
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå