Gå til innhold

Hvor tunge vekter er passe i styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt sånn fersk i gamet.

Når man trener styrke. Hvilken tyngde er egentlig optimalt å trene med?

Her tenker jeg apparater og knebøy med vektstang.

1. Så tungt at man ikke klarer å fullføre hvert sett med 10 repetisjoner?

2. Så tungt at man klarer å fullføre første sett med 10 reps, men ikke det andre settet?

3.Så tungt at man akkurat klarer begge sett men sliter med de siste repitisjoenen?

4. Så tungt at man klarer begge settene men kjenner at man er "kjørt" etterpå?

5. Så tungt at man gjennomfører greit. Blir sliten, men ikke skjelven.

Målet er å bli sterkere, ikke stor og muskuløs. Jeg har trent på en styrke i noen uker nå, og nå synes jeg det er ganske greit, så har lagt på ekstra vekt så nå klarer jeg ikke de siste repitisjonene på sett 2. Men vet ikke om dette egentlig er riktig.

-kvinne

Anonym poster: cfc0293a79470a9bd9fcf5b6ba758a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På generelt basis er det lite hensiktsmessig å trene til failure. Det skal være tungt, men du skal kunne klare alle repetisjonene, uten å bruke livet som innsats.

Hvis målet ditt er å bli sterkere er du nødt til å gradvis øke vektene. Som nybegynner er lineær progresjon det beste, men til dette er ikke 10 reps en optimal løsning.

Jeg vil anbefale å begynne på et styrkebasert treningsprogram, f. eks. Stronglifts:

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Skrevet (endret)

Optimalt for folk på nybegynner/mellomnivå er å bruke såpass tunge vekter at man klarer ca. 3 sett med 4-6 repetisjoner. Og på nybegynnernivå er det normalt å bli sterkere såpass fort at man legger på tyngre vekter eller øker antall repetisjoner for hver økt.

Endret av Leifr
Skrevet

Jeg har hatt en PT som har laget program til meg, og oppfølging og han ba meg ta 2 sett med 10 repetisjoner. Mener dere dette er feil?

Jeg glemte selvfølgelig å spørre han om dette jeg spør om her.

Jeg blir ikke sterkere så fort som Leifr beskriver her. Er relativt utrent, og trener 2 ganger i uken bare. Har ikke mulighet til mer slik livet ser ut akkruat nå. Forhåpentligvis blir det mer fra juni og ut året.

Skrevet

Og må bare legge til. Jeg vil bli sterkere for å forebygge ryggplager blant annet. Det er for helsa jeg trener, ikke for å gå ned i vekt eller tone kroppen eller noe sånt.

Skrevet

Du kan selvfølgelig fortsette sånn som du gjør nå, men hvis målet ditt er å bli sterkere (som du skrev i åpningsinnlegget) er 2x10reps på hver øvelse ikke optimalt. Spesielt ikke hvis du kun trener 2 dager i uken.

Grovt sett kan repetisjoner deles inn slik fordelt på forskjellig mål:

1-3 reps: eksplosiv styrke

4-6 reps: generell styrke

6-12 reps: muskelvolum

over 12 reps: muskulær utholdenhet

Hvis du legger ut hele programmet ditt, vil det bli lettere å gi tilbakemelding.

Skrevet

OK. kan legge det ut i morgen. Jeg må finne det frem, for jeg aner ikke hva alle disse øvelsene heter :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...