Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og er ferdig med bachelor graden min om 4 måneder. Jeg har 400 000 kr og er 21 år. Har en inntekt på ca. 6000 kroner. Er det noen mulighet til å få lån nå? Har ikke fått noe jobb etter studie, så har ingen sikkerhet der, men det skal ikke være noe problem å få jobb innen det jeg utdanner meg til.

Tror dere banken vil gi meg noe lån før jeg får jobb? Og evt. hvor mye?

Anonym poster: 37f4f1f2643a795d6fa770c0b0e5a510

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS: Er det ikke noe sånn med at man kan slippe og betale renter eller avdrag en viss periode?

Skrevet

Tror dere banken vil gi meg noe lån før jeg får jobb? Og evt. hvor mye?

Spør folka i forskjellige banker (gjerne på nett). De får betalt for å svare på slike spørsmål og de vet hva de snakker om.

Skrevet

Du må nesten skaffe deg en jobb først så du vet hva du har i fast inntekt!

Skrevet

Du må nesten skaffe deg en jobb først så du vet hva du har i fast inntekt!

TS:

Så det holder ikke med 6000 i inntekt?

Skrevet

TS:

Du har andre utgifter, har du ikke? 6k dekker vel knapt SIFO sitt budsjett for normalt forbruk for en person over 20 år som ikke inkluderer boutgifter. Hvordan har du tenkt å underholde lånet ditt frem til du får jobb?

Uansett. 400k er jo en fin startkapital. Fortsett å bo der du bor nå til du får jobb og skaff deg et lån på gode betingelser da. Alternativt, gjør som jeg sa og ta kontakt med bankene.

Om du har foreldre med god økonomi kan du eventuelt be dem kjøpe et hus i sitt navn og la deg betale lånet frem til du har lønn nok til å overta lånet selv.

Skrevet

TS:

Saken er det at du får andre utgifter i tillegg til boliglån. Fellesutgifter, mat, klær, telefon, transport, m.m.

Bankene tar også høyde for en dobling av dagens rente til 7,5-8 %.

La oss si du får låne 500.000. Bare rentenutgiftene til dette ved 8 % rente er 4.000 kroner i måneden. Med 6.000 i inntekt blir det lite igjen til mat, m.m, for ikke å snakke om avdrag på selve lånet.

Skrevet

Jeg har de 6000 pluss at om jeg flytter så får jeg 4000 i stipend i tillegg. Blir jo lite, ser det. Men har hørt noe om at man kan slippe og betale renter eller avdrag på lånet det første året?

Skrevet

Men banken må vite at du kan betjene ett lån utifra den inntekten du har pr i dag. 10 000 er ikke nok for å spise, leve og betale ett lån. Pluss at hvis du flytter til et boretslag, så er det ofte husleie også. Hvis du er ferdig med skolen om 4 måneder, så er det nok likegreit å vente til du har fått deg en stabil jobb :) Men det skader jo ikke å høre i bankene. Min rådgiver i DNB sa at de som er studenter innen helsefag, ofte kan få lån i studietiden pga jobbutsiktene senere.

Skrevet

Jeg har de 6000 pluss at om jeg flytter så får jeg 4000 i stipend i tillegg. Blir jo lite, ser det. Men har hørt noe om at man kan slippe og betale renter eller avdrag på lånet det første året?

Det kan man, men det letter neppe på krav om inntekt.

Skrevet

Men det skader jo ikke å høre i bankene.

Som jeg og nevnte tidligere i tråden.

Skjønner ikke hvorfor TS tar opp dette på et forum når bankene betaler personer som har økonomisk utdanning samt sitter på regelboka og normboka for sin bank til å svare på slike spørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Som jeg og nevnte tidligere i tråden.

Skjønner ikke hvorfor TS tar opp dette på et forum når bankene betaler personer som har økonomisk utdanning samt sitter på regelboka og normboka for sin bank til å svare på slike spørsmål.

Av samme grunn som folk spør om vi kan stille medisinske diagnoser for dem her på KG, tror jeg?

Skrevet

Av samme grunn som folk spør om vi kan stille medisinske diagnoser for dem her på KG, tror jeg?

Lurer på det og jeg, egentlig. Hva er grunnen?

Skrevet

Lurer på det og jeg, egentlig. Hva er grunnen?

Beats me... Eksponeringbehov?

Skrevet

Men banken må vite at du kan betjene ett lån utifra den inntekten du har pr i dag. 10 000 er ikke nok for å spise, leve og betale ett lån. Pluss at hvis du flytter til et boretslag, så er det ofte husleie også. Hvis du er ferdig med skolen om 4 måneder, så er det nok likegreit å vente til du har fått deg en stabil jobb :) Men det skader jo ikke å høre i bankene. Min rådgiver i DNB sa at de som er studenter innen helsefag, ofte kan få lån i studietiden pga jobbutsiktene senere.

Det var jo positivt å høre :) Utdanner meg innen helsefag så da er det kanskje håp da! Tusen takk for godt svar :)

Skrevet

Hvorfor jeg spør? Fordi det er lettere og her er det sikkert noen som har vært borti og tatt opp lån før vil jeg tro. En annen ting er at jeg ikke er ledig på dagtid til å dra i noen bank. Ikke sjekka om det er oppe på kvelden men. Har også hørt at det kan ta litt tid før man får svar fra bank. Her tok det jo ikke lange tida før jeg ble mye smartere :)

Skrevet

Hvorfor jeg spør? Fordi det er lettere og her er det sikkert noen som har vært borti og tatt opp lån før vil jeg tro. En annen ting er at jeg ikke er ledig på dagtid til å dra i noen bank. Ikke sjekka om det er oppe på kvelden men. Har også hørt at det kan ta litt tid før man får svar fra bank. Her tok det jo ikke lange tida før jeg ble mye smartere.

DNB har f.eks. telefon som er døgnåpen. Ganske sikker på at webchatten deres og er døgnåpen. Nå er jo dette bare en enkelt bank, men du vil i alle fall kunne få et svar som gir deg en pekepinn på hvor du står. Ellers er min erfaring at banker svarer veldig fort på mail. Og du kan sende ut samme mailen til samtlige banker du finner e-mailaddresse til, noe som sparer deg for tid og gjør at selv om ikke alle svarer med en gang så vil du garantert få nok å lese de neste dagene.

Ellers, siden du etterspør folk som har tatt opp lån kan jeg gi deg min egen historie. Jeg tjener ikke veldig bra, men har fast jobb som gir meg over 300k i året. Jeg hadde og allerede avtalt med en leieboer at han skulle låne soverom nummer to i min nye bolig, og kunne fremvise kontrakt på dette. Dette, pluss faste tillegg i lønna (som og er kontraktsfestet), fører til at jeg beviselig kunne vise til en inntekt på nesten 400k. I tillegg hadde jeg over 600k tilgjengelig som egenandel. Av andre lån har jeg ca 120k i studielån og ca 50k i billån (som jeg hadde råd til å innfri om nødvendig og fortsatt ha 600k i egenkapital).

Boligen jeg skulle kjøpe lå i et relativt attraktivt strøk i Bergen som var ventet å ha høy prisutvikling. Nå, 3 år etter, kan det f.eks. nevnes at naboleiligheten ble solgt for 2,4 millioner. En annen leilighet i bygget ble og nettopp solgt, uten at jeg har fått med meg prisen på den enda. Men prisantydningen var på over 2 millioner, og denne lå ikke i toppetasjen noe de to andre enhetene jeg har nevnt gjør (utsikt, ingen naboer over enhetene).

Jeg ba om å låne 1,2 millioner for å kjøpe boligen med verdi på ca 1.8 millioner, men fikk avslag i flere banker med mindre jeg kunne stille med garantist. DNB ville vel knapt la meg låne 600k, fordi de ikke godtok at kontrakten min inneholdt en lav grunnlønn men faste tillegg forhandlet frem av fagforeningen (det kommer klart frem av kontrakten hva den egentlige lønnen min er, etter tilleggene). De godtok heller ikke leieboer som inntekt de ville regne lånet på. Ansiennitet med påfølgende økning i inntekt ble heller ikke tatt med i vurderingen. Det endte med at jeg fikk en slektning til å kjøpe boligen og at jeg betalte lånet i litt over ett år før jeg søkte på ny og fikk godkjent lån i en bank hvor jeg hadde skaffet meg kontakter. Dette var og før kravet om 15% egenkapital (og jeg kunne jo stille med 33%).

Nå er det selvsagt mulig at du utdanner deg til å bli lege, og således har veldig gode forutsetninger for å tjene bra og at banker i slike tilfeller, i alle fall noen banker og spesielt om du eller din familie har kontakter i de bankene, vil la deg låne basert på en meget sannsynlig fremtidig høy lønn. Men de vil nok antakeligvis uansett be om at noen kan garantere for lånet. Alternativt at du har en samboer som kan dele lånet med deg (og som og har en eller annen form for inntekt). Jeg vil tro du uansett vil få mye bedre lånevilkår (dvs høyere lånemulighet) når du faktisk er i jobb, og at det således vil være smartere av deg å vente med å anskaffe bolig til du faktisk har en jobb. Dette vil jo i tillegg gi deg større fleksibilitet til å ta jobber andre steder enn der du har kjøpt bolig.

Anonym poster: f7922dd08336123971287291b0459610

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for et ordentlig godt og utfyllende svar :) skal sende de en mail nå og høre :)

Skrevet

NP. Har du lyst å si hvorfor du må kjøpe bolig nå, og ikke kan vente til du har jobb? Jeg lurer nemlig veldig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...