She_Leiva Skrevet 24. januar 2013 #61 Skrevet 24. januar 2013 Husker at når det var feiring i barnehagen til lillesøstra mi, så ble det delt ut en liten håndfull med potetskruer til barna i hennes gruppe. Dette var veldig godt mottatt sammen med krone og bursdagssang.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #62 Skrevet 24. januar 2013 Jeg kan skjønne barnehagen - iallfall dersom det dreier seg om store avdelinger. Selv om 24 bursdager i snitt betyr 2 kakedager i måneden er det ikke slik i praksis. På vårparten kan det fort bli enkelte uker hvor man har kake nærmest annenhver dag om hvert bursdagsbarn skal ha med. I tillegg kommer andre markeringer. Jeg skjønner jo at kake på en måte hører med - men bursdagsbarnet får jo kake hjemme, samt markering i barnehagen. Jeg ville tatt med eksotisk frukt. Anonym poster: dcc3f21fc62a76ff40ad337165acd9a3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #63 Skrevet 24. januar 2013 Her er forresten en oppskrift på klementingelé. Litt mye å lage til over 20 barn kanskje, men om det er en liten avdeling kan det jo være et alternativ. Anonym poster: dcc3f21fc62a76ff40ad337165acd9a3 Anonym poster: dcc3f21fc62a76ff40ad337165acd9a3 1
Teriyaki Skrevet 24. januar 2013 #64 Skrevet 24. januar 2013 Sukkerreduserte barnehager er kjempebra! 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #65 Skrevet 24. januar 2013 Jeg er også glad for at vår barnehage både er sukkerredusert og opptatt av kosthold. Varmlunsj laget fra bunnen 2 ganger i uka, ferske grove rundstykker med skikkelig pålegg, frukt OG grønt hver dag. Kun vann og melk som drikke. Ingen kake på bursdager, heller ikke noe fokus på maten. Jeg er ikke hysterisk på karbohydrater, så har ingen problemer med grov brødmat, potet osv - med måte. Men alt dette sukkeret er en uting. Og ja, det handler om både fedme, sykdommer, blodsukker og vaner. Hos oss har man krone, bursdagsstol, sanger/sangleker. Man henger opp bilder av bursdagsbarnet og gjør stas på det uten at det knyttes til mat. Barn bør lære seg at kos ikke kun er mat og kaker! Og kakene er det forøvrig kun enkelte foreldre som savner.. Til TS: Syns frukt i en litt annen versjon enn det de får hver dag høres flott ut. F.eks på spyd, med litt pynt på, eller i forskjellige boller så de kan plukke selv. Eller kanskje grove "matmuffins" er noe, i stedet for vanlig lunsj den dagen? Finnes masse oppskrifter der ute. Anonym poster: 939f178fa9410d2e3a5d0e94eee06c29 2
sommermor Skrevet 24. januar 2013 #66 Skrevet 24. januar 2013 Jeg ville bare si hvordan sfo her gjør det,her feirer de barna en dag i måneden med is og pølser med brød. Foreldre tar med enten is eller pølser til sfo. På den måten blir sukkerinntaket redusert,synes jeg.Dette er en super sfo,forresten,som ofte baker med ungene. Da hun gikk i barnehagen,hadde jeg med kake når hun hadde bursdag.
Teriyaki Skrevet 25. januar 2013 #67 Skrevet 25. januar 2013 I sønnen min sin barnehage feirer de også kun en gang i måneden. I går for eksempel, da hadde de fått pølse med brød til lunsj :-)
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2013 #68 Skrevet 25. januar 2013 I vår barnehage er det vanlig å ta med kake. Men det er en bhg som ikke er aldersinndelt, dvs det er 13 barn fra 1-6 år på hver avdeling. Så da blir det bare en bursdag per mnd, i gjennomsnittet. Det er en som er allergisk på avdelinga, han har en egen kake liggende i fryseren som han får et stykke av når det er feiringer. Dette fungerer helt fint, han er vant til det og har også egen melk i kjøleskapet, for eksempel. Anonym poster: 67a0fd07030280d24d341135dd165f9a
charactouy Skrevet 25. januar 2013 #69 Skrevet 25. januar 2013 Vårt barn går i en MER-barnehage, noe som innebærer fokus på kosthold og redusert sukkerbruk. Jeg synes det er helt topp, fordi jeg da kan bestemme når mitt barn får kake/søtsaker - og ikke barnehagen/andre foreldre. Vi har altså ikke med kake til bursdager, og barnehagen har heller ikke ekstraservering på bursdager - kun masse oppmerksomhet med sang, valg av bok/sang til samlingen, krone osv. På slutten av hver mnd har de fruktfest for barna som har hatt bursdag den mnd. Da serverer de i tillegg til de trauste eplene og bananene også jordbær, kiwi, melon, ananas og en hel haug annen frukt jeg knapt vet navnet på. Så hva med å lage et fruktfest-fat med masse spennende frukt og så sende med papptallerkener med tema etter bursdagsbarnets ønske? 1
estrella Skrevet 25. januar 2013 #70 Skrevet 25. januar 2013 (endret) I min lillebror sin barnehage har ikke foreldrene med noe når barna fyller år. Men barnet får sitte på kongestolen (de har en stole som er kongestolen, som brukes når barn fyller år). Får krone og så er det laget smoothie eller lignende. Så får de krone og bursdagssang. De trenger ikke noe mer, egentlig. Selvsagt liker barna kaker og slike ting, men det er ikke nødvendig for at de skal få føle at de blir feiret i barnehagen. De får oppmerksomhet, mye bedre enn kaker 1 gang i mnd har de samling for alle barna som har fylt året den måneden, da lages det noe ekstra. Jeg skjønner godt hvorfor barnehager og en del foreldre ikke ønsker at det skal serveres kake, is, gele o.l hver gang et barn har bursdag..det blir fryktelig mye til slutt. Dessuten er det greit å lære at kos ikke er synonymt med mat. Man kan vel kose seg selv om man ikke spiser kake o.l. Det betyr ikke at man er hysterisk. Edit: Jeg støtter frukspyd-forslagene! Hadde to av mine småsøsken på besøk ei tid tilbake, da fikk de litt penger hver til lørdagsgodt. De brukte pengene på frukt, sånn vi kunne lage fruktfat og smoothie. Med en gang det er kuttet opp og gjort noe med det, så foretrekker de fleste det. Du kan bruke kakeformer til å stikke ut stjerne og hjerter f.eks. Endret 25. januar 2013 av estrella 1
Gjest Conservationista Skrevet 25. januar 2013 #71 Skrevet 25. januar 2013 Jøss,fire sider på dette! Ikke verst. Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg går for spennende frukt og bær.i morsomme former og kanskje på spyd. Det blir nok suksess! kanskje jeg baker matmuffins også.. 1
Gjest lisha Skrevet 25. januar 2013 #72 Skrevet 25. januar 2013 Når noen har bursdag, så varmer barnehagen alltid pølser til alle, som de spiser til lunsj. Så har vi med kake, gele eller is. Frukt har de i barnehagen hver dag.. avdelingen til jenta mi, har litt allergier, men det går jo fint å unngå akkurat gluten eller egg. vet barnehagen alltid har liggende "allergimat" liggende,som foreldrene til allergiker-barna har laget (f.eks glutenfri vafler) - i tilfelle..
Rararara Skrevet 25. januar 2013 #73 Skrevet 25. januar 2013 (endret) Jeg lagde noe slikt til fireårsdagen til jenta mi. http://caroheartgarden.blogspot.no/2011/08/det-er-et-dyr-pa-bordet.html Riktignok for å ha hjemme, så vet ikke hvordan man enklest frakter slikt Vi sender ikke med noe i barnehagen. Der er fokuset mer på at bursdagsbarnet skal på sitte på en trone, velge bursdagssang selv, hjelpe å skjære frukt og tre på spyd og evt velge varmmat Endret 25. januar 2013 av Rararara 1
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2013 #74 Skrevet 26. januar 2013 Dere som er så redd for mye kakespising i barnehagen, er det fedme, diabetes eller hyperaktivitet dere er bekymret for? Anonym poster: 0fe6685f22da892d359f97c73ff11365 Det også ja, men også sure barn, hodepine, stress, mageknip, utslett, kløe, konsentrasjonsvansker og stress (kunne ikke dy meg.) Forøvrig mener jeg faktisk at det får heller være foreldres privilegium å glede barna med snop, kake og brus utenom barnehagetida. Jeg vet også at mange foreldre ikke ønsker at barna deres skal få for mye usunn mat i barnehagen. Unyttig mat som tar opp plassen for sunn mat senere den dagen er ikke alltid så lurt nei.
Gjest Riskjeks Skrevet 26. januar 2013 #75 Skrevet 26. januar 2013 Jeg synes det høres veldig, veldig rart ut at foreldre skal være ansvarlige for mat til alle barnehagens unger når barnet har bursdag! Bare jeg som reagerer på dette? Det er da ikke alle som har tid/råd/kunnskap/mulighet til å gjøre dette? Merkelig praksis! I barnehagen til mine unger har de feiring, men uten noe spesiell mat, bare krone, bursdagssang, bursdagsbarnet får bestemme litt under samling osv. Synes det er helt greit, men hadde ikke hatt problemer med kake heller. Jeg synes bare det er feil å forvente at forelder/foreldre skal sørge for mat til hele avdelinga hver gang ungen har bursdag. 2
Ragg Skrevet 26. januar 2013 #76 Skrevet 26. januar 2013 Jøss,fire sider på dette! Ikke verst. Takk for svar alle sammen! Jeg tror jeg går for spennende frukt og bær.i morsomme former og kanskje på spyd. Det blir nok suksess! kanskje jeg baker matmuffins også..
Ragg Skrevet 26. januar 2013 #77 Skrevet 26. januar 2013 Så kan du stikke spydene inn i en halv melon, så ser det ut som et fruktpinnsvin
Timseh Skrevet 26. januar 2013 #78 Skrevet 26. januar 2013 Dere som er så redd for mye kakespising i barnehagen, er det fedme, diabetes eller hyperaktivitet dere er bekymret for? Anonym poster: 0fe6685f22da892d359f97c73ff11365 fedme og blodsukkeret. Var selv en liten pike på 110 kg (har nå slanket meg 40 kg), så her har vi ikke snop i hus. Fisk minst 3 ganger i uken, aldri brus og kake i bursdagsbesøk, 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #79 Skrevet 26. januar 2013 fedme og blodsukkeret. Var selv en liten pike på 110 kg (har nå slanket meg 40 kg), så her har vi ikke snop i hus. Fisk minst 3 ganger i uken, aldri brus og kake i bursdagsbesøk, Det er vel ikke et lite kakestykke i ny og ne som er årsaken til overvekt. Da er det nok heller kostholdet som bør gjøres noe med. Anonym poster: 17def689602b8bbccb46466dfca187fa 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #80 Skrevet 27. januar 2013 Det er vel ikke et lite kakestykke i ny og ne som er årsaken til overvekt. Da er det nok heller kostholdet som bør gjøres noe med. Anonym poster: 17def689602b8bbccb46466dfca187fa Poenget er at det sjelden er bare et lite kakestykke i ny og ne. Det blir kake® i alle bursdager, både i barnehage, vennebursdager og i familieselskap (familiemedlemmer har også bursdag), lørdagsgodt hver uke (og rester på søndag), kake eller noe godt på besøk (for man må jo kose seg), en sjokolade midt i uken "bare fordi", is "hele" sommeren, saft og noe godt på tur, farsdag, morsdag, godis i julekalender hele desember, kos hele julen og påsken osv. ALT man skal feire eller som er spesielt skal inneholde mat eller kaker og godteri. Trist.. For min del syns jeg det er utelukkende positivt om man droppe noe av det. Og kaker og snop allerede i barnehagen er helt unødvendig, småttisene koser seg minst like mye med litt ekstra oppmerksomhet på dagen, om de ikke vennes til at det "skal" være masse kake og godt. Anonym poster: 939f178fa9410d2e3a5d0e94eee06c29 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå