Gå til innhold

Barnehagebursdag og mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen hos oss er det fruktfat som er greia - selv om de selvsagt får frukt hver dag i barnehagen. Men ofte er det litt annen frukt når man tar med til bursdag (ananas, mango, melon etc, som ikke er hverdagskost i bhg), og gjerne servert på en "fin" måte - i melonboller, fruktsypd etc.

Ellers vet jeg flere har laget yoghurtis eller smoothie og hatt med - det har også vært stor suksess!

Anonym poster: e685ba40eb5579cbce1d736e9ca92321

Forøvrig er det flere tiltak som blir gjort den dagen som ikke handler om mat - men da er det selvsagt bhg som arrangerer. Så frukten er det vi som familie som står for.

Men barnet får jo selvsagt bursdagskrone, egen bursdagsstol barna har laget som blir tatt frem, sang for barnet, de "skyter raketter" med hendene - og alle takker bursdagsbarnet for maten når de har spist (det er bursdagsbarnet som velger varmlunsj den dagen). Så det er også her fokus på at man kan kose seg uten mat.

Anonym poster: e685ba40eb5579cbce1d736e9ca92321

Gjest Violetta
Skrevet

Små barn skal ikke ha lettprodukter.

Anonym poster: 62fec1cbda5b2160a3d75a28767976c5

Jeg tenkte egentlig ikke på lettprodukter hellet, ordla meg feil. Syltetøy med mindre sukker tenkte jeg på. Eller enda bedre, rørte bær (man får tak i frosne bær hele året).

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Aldri hørt om å være allergisk mot appelsiner, epler, kiwi osv? :sjokkert:

I barnehagen vår er det en som er veldig allergisk mot kiwi. Vi andre er bedt om å ikke ha med kiwi dit. Så det går an.

Gjest Violetta
Skrevet

Da jeg gikk i barnehagen fikk vi en banan med melkesjokolader på sidene, seigmenn oppå og seil av papir. Var stor stas, og ikke så mye snop. Men det var det bare bursdagsbarnet som fikk.

• Liker 1
Skrevet

Lettsyltetøy????

Til barnehagebarn? Jeg håper ikke denne ped.leder og Violetta er livredd for litt sukker og litt kalorier. Jeg nekter å tro barn blir feite og "klikker" hvis de får vanlig syltetøy.

Virker forresten også litt galt å nekte kake. Det finnes mange typer kake. Også uten vanlige allergifremkallende ingredienser. Ped.leder burde kanskje heller sagt f.eks.: "Ja, du kan gjerne komme med kake. Men uten egg og uten nøtter" (f.eks. hvis det er barn som er allergiske mot dette i denne barnehagen)

Jeg hadde virkelig ikke likt om foreldre tok med seg kake hver gang barna hadde bursdag. Det blir en del bursdagsfeiringer med over 25 barn... (kake kan man da spare til feiringen hjemme)

Er kjempeglad for at barnehagen vår har samme syn på det som meg.

• Liker 9
Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Lettsyltetøy????

Til barnehagebarn? Jeg håper ikke denne ped.leder og Violetta er livredd for litt sukker og litt kalorier. Jeg nekter å tro barn blir feite og "klikker" hvis de får vanlig syltetøy.

Virker forresten også litt galt å nekte kake. Det finnes mange typer kake. Også uten vanlige allergifremkallende ingredienser. Ped.leder burde kanskje heller sagt f.eks.: "Ja, du kan gjerne komme med kake. Men uten egg og uten nøtter" (f.eks. hvis det er barn som er allergiske mot dette i denne barnehagen)

Jeg er ikke redd for sukker. Hadde det vært opp til meg hadde jeg tatt med en god, gammeldags sjokoladekake med masse glasur og nonstop. Det er bursdag for meg.

Men nå har jeg bannet i kirken, så nå tør jeg ikke skrive mer. :ler:

Endret av Violetta
  • Liker 11
Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke likt om foreldre tok med seg kake hver gang barna hadde bursdag. Det blir en del bursdagsfeiringer med over 25 barn... (kake kan man da spare til feiringen hjemme)

Er kjempeglad for at barnehagen vår har samme syn på det som meg.

Nei, kjære vene! Å spise et lite kakestykke 25 dager i året er forferdelig! Tenk på alt sukkeret de får i seg! Nei, ta med noen gulrøtter de kan knaske på. Godt for synet det.

Anonym poster: 0fe6685f22da892d359f97c73ff11365

• Liker 6
Skrevet

Mange bekker små....

Kake i barnehage i tillegg til kake hjemme og i selskap er ikke nødvendig. Litt her og litt der blir veldig mye kake.

Anonym poster: 66dd4c7bdb5d53270d34412c8785a6ae

• Liker 6
Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Mange bekker små....

Kake i barnehage i tillegg til kake hjemme og i selskap er ikke nødvendig. Litt her og litt der blir veldig mye kake.

Anonym poster: 66dd4c7bdb5d53270d34412c8785a6ae

Man har ikke kake i barnehage, selskap og kake hjemme samme dagen. Kanskje to kakestykker, og det er ikke mye.

Endret av Violetta
  • Liker 2
Skrevet

Dette var en evig diskusjon på foreldremøter i barnehagen ungene mine gikk i. Men det ble aldri forbud mot å ta med kake. Hvis noen hadde med kake, lot barnehagepersonalet være å sette fram pålegg som f.eks syltetøy til lunsj, og så fikk ungene et lite kakestykke eller en muffins hver. NOen valgte å ikke ta med mat til feiring i barnehagen. Noen tok med små saftis, andre fruktspyd. Barnehagen markerte bursdagsbarnet med krone, sang og slike ting som å få bestemme eventyr som skulle leses evt gå først til bords og slikt.

Er uansett ikke snakk om at ungene får spise seg mette på kaker, de fikk et lite stykke hver.Jeg syns det er helt greit, spesielt med tanke på at ikke alle unger får feire bursdag med barneselskap heime.

Skrevet

Små barn skal ikke ha lettprodukter.

Anonym poster: 62fec1cbda5b2160a3d75a28767976c5

Hvorfor ikke? Creme fraice er sunnere i lettvarianten med mindre fett og lettsyltetøyet er bare tilsatt mindre sukker..

Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor ikke? Creme fraice er sunnere i lettvarianten med mindre fett og lettsyltetøyet er bare tilsatt mindre sukker..

Det var dette jeg mente, formulerte meg bare mye mer klønete.

Skrevet

Nei, kjære vene! Å spise et lite kakestykke 25 dager i året er forferdelig! Tenk på alt sukkeret de får i seg! Nei, ta med noen gulrøtter de kan knaske på. Godt for synet det.

Ofte er det flere barn som har bursdag samme uke, ofte flere uker i strekk etterhverandre. Det er ikke nødvendigvis slik at de 25 bursdagene er fordelt jevnt og fint over hele året vettu. Og så skal de feire det i fritiden også....

Er ikke som om mattilbudet i barnehagene er så fantastisk fra før heller.(mye brødmat blant annet) De trenger ikke ødelegge det fullstendig med ukentlige kakemåltider i tillegg...

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har vokst opp med brød, kaker og poteter. Er jammen rart jeg lever.

Ja, jeg vet det er barnslig, men måtte bare.

• Liker 7
Skrevet

Man har ikke kake i barnehage, selskap og kake hjemme samme dagen. Kanskje to kakestykker, og det er ikke mye.

Det kan det vel godt være at folk har jo. Er mange som velger å feire bursdagen på dagen...

Uansett er det ille nok å spise kake flere ganger i uken.

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Det kan det vel godt være at folk har jo. Er mange som velger å feire bursdagen på dagen...

Uansett er det ille nok å spise kake flere ganger i uken.

Det blir uansett kun en gang i barnehagen og en gang i selskap. Eller mener du at de har to selskaper?

• Liker 1
Skrevet

Her tar det av.

JA til kake i barnehagen sier nå jeg. OG JA til å lære barna måtehold! Det er ikke sånn at man dropper lunch og spiser seg stappmett på kake hvis noen feirer bursdag, de får f.eks en liten muffins etter lunch. Tror foreldre bør være litt mer obs på hvilke bekker de starter selv hjemme.

Skrevet

Det blir uansett kun en gang i barnehagen og en gang i selskap. Eller mener du at de har to selskaper?

Man har da vanligvis et barnebesøk og et familiebesøk.

Skrevet

Dere som er så redd for mye kakespising i barnehagen, er det fedme, diabetes eller hyperaktivitet dere er bekymret for?

Gjest Violetta
Skrevet

Man har da vanligvis et barnebesøk og et familiebesøk.

Ja, men ikke samme dagen.

Om man først går i barnehagen, så i barneselskap, så i voksenselskap er klokken nokså mye før dagen er over. Ser du poenget mitt nå?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...