Gå til innhold

Hva skal jeg leve av i ferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem her som jeg ikke helt greier å se en løsning på.

I min nåværende jobb har jeg jobbet siden begynnelsen av 2011. Først i en praksisstilling gjennom NAV (NAV betalte "lønnen" min), og fikk fast stilling fra 1. august 2012. Jeg har opparbeidet rundt 60.000 i feriepengegrunnlag, fikk lønns- og trekksoppgaven i dag.

Hver sommer legger vi ned driften i hele Juli, da hele bransjen vår tar ferie. Så jeg sliter litt til sommeren kan man si. Jeg er ikke sikker på når bedriften vår utbetaler feriepengene, men jeg skal prøve å få de så nært 1. august som mulig, helst litt etter hvis det lar seg gjøre. Da har jeg ca. 5-6000 å leve for (husleien er på 6000).

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Anonym poster: fec2dcc64f6413aab3e98df33a3995ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spar så mye du kan av lønna di frem til da

Anonym poster: a5745da9de9df953a0e5ed8c0cd8ee66

• Liker 5
Skrevet

Kanskje du kan få dagpenger i perioden dere har feriestengt?

Skrevet

Spar så mye du kan av lønna di frem til da

Anonym poster: a5745da9de9df953a0e5ed8c0cd8ee66

Jeg har ikke full stilling og det har ikke vært veldig mye jobb for meg i det siste, så jeg ser for meg at jeg klarer å legge meg opp maks 2000 før den tid.. Og det er hvis absolutt alt går på skinner og ingenting uforutsett dukker opp.

Kanskje du kan få dagpenger i perioden dere har feriestengt?

Det kan jeg egentlig aldri se for meg.. Men jeg skal jammen meg ta en telefon i morgen og høre, takk for tips!

Skrevet

Kan du ikke ta en sommerjobb de ukene jobben din stenger? Eventuelt en ekstrajobb fram til ferien, sånn at du får lagt av litt penger og har mulighet til å ta ferie uten å gå konkurs?

• Liker 3
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Om du forteller fakta til NAV så har vel de en mulighet for å hjelpe deg med krisepenger?

Eventuelt få mat hos Frelsesarmeén?

Skrevet

Men får du ikke feriepenger fra NAV da? For det du jobbet da de betalte lønnen din?

Anonym poster: e16d1a948ff8ead304dfbe15783bba5b

Skrevet

Jeg har et lite problem her som jeg ikke helt greier å se en løsning på.

I min nåværende jobb har jeg jobbet siden begynnelsen av 2011. Først i en praksisstilling gjennom NAV (NAV betalte "lønnen" min), og fikk fast stilling fra 1. august 2012. Jeg har opparbeidet rundt 60.000 i feriepengegrunnlag, fikk lønns- og trekksoppgaven i dag.

Hver sommer legger vi ned driften i hele Juli, da hele bransjen vår tar ferie. Så jeg sliter litt til sommeren kan man si. Jeg er ikke sikker på når bedriften vår utbetaler feriepengene, men jeg skal prøve å få de så nært 1. august som mulig, helst litt etter hvis det lar seg gjøre. Da har jeg ca. 5-6000 å leve for (husleien er på 6000).

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Mulig jeg misforstår litt men, er det slik at du klarer deg bra hvis du får utbetalt feriepengene den 1. august evt. litt uti august?

Da skjønner jeg ikke problemet, er jo bare å sette dem av det hvis du får dem utbetalt i juni.

Anonym poster: 6126f746a892e6270b3bb287e7c8beb8

Skrevet

Kan du ikke ta en sommerjobb de ukene jobben din stenger? Eventuelt en ekstrajobb fram til ferien, sånn at du får lagt av litt penger og har mulighet til å ta ferie uten å gå konkurs?

Jeg har lenge søkt etter både ekstrajobb og sommerjobb, men de ekstrajobbene jeg har fått napp på har kræsjet med jobben jeg allerede har, og sommerjobbene har ikke vært mulige i det tidsrommet jeg har til rådighet. Forhåpentligvis løser det seg..

Om du forteller fakta til NAV så har vel de en mulighet for å hjelpe deg med krisepenger?

Eventuelt få mat hos Frelsesarmeén?

Mat skal jeg nå alltids klare å få i meg, det er verre med regningene. Får høre hva de eventuelt kan hjelpe med i morgen.

Men får du ikke feriepenger fra NAV da? For det du jobbet da de betalte lønnen din?

Anonym poster: e16d1a948ff8ead304dfbe15783bba5b

De "feriepengene" jeg fikk fra NAV kom i form av halv skatt i juli (gikk på AAP), altså har jeg ikke opparbeidet meg noen penger derfra.

Mulig jeg misforstår litt men, er det slik at du klarer deg bra hvis du får utbetalt feriepengene den 1. august evt. litt uti august?

Da skjønner jeg ikke problemet, er jo bare å sette dem av det hvis du får dem utbetalt i juni.

Anonym poster: 6126f746a892e6270b3bb287e7c8beb8

Nei, du har nok misforstått litt. Uansett når jeg får de utbetalt (jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg nevnte det med utbetalingsdato, det er jo ikke relevant her), skal de gå til utgifter i august. Og de pengene jeg får utbetalt er vesentlig mindre enn det jeg trenger for å få det til å gå rundt.

Skrevet

Ser ikke mange løsninger her, men er vel nevnt allerede og er ganske opplagt.

1. Få fulltidsstilling så du tjener nok ift levekostnader og du kan spare opp en buffer.

2. Få en ekstrajobb som passer.

3. NAV? :P

4. Spørre familie om penger.

Lykke til

Skrevet

Sommerjobb. Meld deg hos et vikarbyrå. Det er ikke slik at du i januar kan finne akkurat en perfekt sommerjobb for 4 uker i juli, men etter min erfaring dukker det alltids opp noe. Har du en gammel sommerjobb du kan ta et par vakter på, bare for å få betalt regninger?

Søk også etter private jobber, hva med å servere i noen bryllup, sitte barnevakt for noen som ikke får ferien til å gå opp eller noe slikt? Aner ikke hva du har av kontakter eller evner, men jeg hadde faktisk heller prøvd å finne noen jeg kunne vaske huset svart for enn å gå en måned på dagpenger.

Anonym poster: 1d6287393b3d319f138ed63b387a03ad

• Liker 1
Skrevet

Begynn å søke andre jobber, da fortrinnsvis full stilling.

Det er tydelig at du tjener for lite eller bruker for mye slik du gjør tingene i dag.

Hva kan du gjøre for å kutte ned på utgiftene dine?

Du trenger å rydde opp i økonomien, begynne å spare penger så du har for kriser, og tenke litt langsiktig framover.

En buffer som skal være til uforutsette kriser (bør egentlig være på minst 2-3 månedslønner) og en sparekonto for ferie og gøy. Kutte ting som du ikke trenger som det går penger på. Finne billigere alternativer. Og få inn mer penger.

Lykke til.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke full stilling og det har ikke vært veldig mye jobb for meg i det siste, så jeg ser for meg at jeg klarer å legge meg opp maks 2000 før den tid..

Hvis du fra august til juli kun kan spare 2000 er du nødt til å søke aktivt etter en ny fulltidsjobb.

Skrevet

Begynn å søke andre jobber, da fortrinnsvis full stilling.

Det er tydelig at du tjener for lite eller bruker for mye slik du gjør tingene i dag.

Hva kan du gjøre for å kutte ned på utgiftene dine?

Du trenger å rydde opp i økonomien, begynne å spare penger så du har for kriser, og tenke litt langsiktig framover.

En buffer som skal være til uforutsette kriser (bør egentlig være på minst 2-3 månedslønner) og en sparekonto for ferie og gøy. Kutte ting som du ikke trenger som det går penger på. Finne billigere alternativer. Og få inn mer penger.

Lykke til.

Jeg tjener alt for lite/for uforutsigbart. I den jobben jeg har nå (som egentlig er drømmejobben, men som har utviklet seg til å bli et mareritt) er det umulig å vite hvor mye jeg har å gjøre neste dag, og i perioder har jeg blitt stående uten noe å gjøre i det hele tatt. Meningen var, da jeg begynte, at jeg i praksis skulle jobbe 100%, men det siste halvåret har jeg hatt under 50% stilling. Jeg har blitt gående og håpe på å få vakter, og holdt timeplanen åpen i tilfelle rottefelle. Innså for en stund siden at det ikke nytter, jeg kan jo ikke gå konkurs fordi jeg vil være en tilgjengelig ressurs for arbeidsplassen min.

Så jeg har søkt etter andre jobber en stund. Men, og det er enda et men her, vi flytter til en ny by mot slutten av 2013.. Og jeg vil mye heller jobbe i nåværende jobb frem til da enn å begynne et nytt sted bare for en liten stund. Da jobber jeg heller 50% her og 50% et annet sted.

I mange år nå har jeg ikke hatt noen buffer. Økonomien min har ikke blitt noe romsligere enn da jeg gikk på AAP, og det skal omtrent 1000 kroner til for å "velte lasset" hos oss. Vi er snart 30 og har studentøkonomi.

Så tro du meg når jeg sier at jeg søker som en gal. Og jeg kommer til å fortsette å søke til jeg har 100% fast stilling ett eller annet sted, selv om det kommer til å ta litt tid da CV'en min har et stort, avskrekkende sort hull midt på. Det ordner seg nok. Det må det jo!

Tusen takk for motivasjon Themis, og dere andre også! Bare det å ha noen å kaste ballen litt frem og tilbake med gjør at jeg ser litt flere løsninger :)

Hvis du fra august til juli kun kan spare 2000 er du nødt til å søke aktivt etter en ny fulltidsjobb.

Fra august til juli får jeg nok spart litt mer, jeg tenkte på fra januar til juli.

Og jo, jeg er klar over at det er alt for lite og at jeg må ha en full jobb, fortere enn svint. Du har vel ikke tilfeldigvis en liggende? :P

Skrevet

Hei. Vet ikke om det kommer til nytte her, men hvis du kun har opptjent feriepenger de siste fire månedene av 2012 så kan de ikke tvinge deg til å ta ut full ferie. Hvordan det fungerer når driften stenger vet jeg ikke. Mulig du kan permitteres og få penger av NAV på den måten. Sjekk med arbeidsgiver og NAV før du får panikk :)

Skrevet

Hei. Vet ikke om det kommer til nytte her, men hvis du kun har opptjent feriepenger de siste fire månedene av 2012 så kan de ikke tvinge deg til å ta ut full ferie. Hvordan det fungerer når driften stenger vet jeg ikke. Mulig du kan permitteres og få penger av NAV på den måten. Sjekk med arbeidsgiver og NAV før du får panikk :)

Når bedriften stenger pålegges man allikevel å ta ut ferie. Har man ikke spart opp midler til å dekke denne perioden eller får seg sommerjobb, kan man få hjelp på Sosialkontoret.

Fra Ferieloven:

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Skrevet

Fra august til juli får jeg nok spart litt mer, jeg tenkte på fra januar til juli.

Og jo, jeg er klar over at det er alt for lite og at jeg må ha en full jobb, fortere enn svint. Du har vel ikke tilfeldigvis en liggende? :P

Mente fra da du begynte i jobben, som var august i fjor, til juli i år. Et år i en jobb uten å klare å spare opp et par tusenlapper = skift jobb. Det er jo studenter som klarer å spare opp mer enn det på å jobbe annenhver helg på bensinstasjon.

Hvor bor du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...