AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #1 Skrevet 24. januar 2013 Jeg har ikke råd til valpekurs ettersom jeg har litt begrensa økonomi. Jobber deltid og studerer deltid, så det er ikke "barebare" å melde oss på et valpekurs. Jeg tar også kjøretimer og da setter jeg av det jeg klarer til det. Derfor trenger jeg litt råd om hvordan jeg best mulig kan sosialsere valpen min. Hun er snart 12 uker nå. Jeg har en hund fra før, og de er blitt kjempe gode venner. Hadde det vært litt varmere ute, så hadde det vært mye lettere å ta med valpen rundt omkring, det har jeg erfart med min første hund. Jeg fikk henne i oktober og da var det ca. høst og hun elsket å leke ute og frøs ikke. Passet jo på å ikke mosjonere for mye, da hun bare var valp, men det var ikke noe problem for meg å ta med henne overalt og sosialisere henne godt. Men nå er det vanskeligere. Valpen min fryser så lett, selv om jeg tar på henne genser og sokker (sokkene faller av hele tiden og hun hater å ha på de) Så som regel har hun bare på seg en varm ullgenser/dekken når vi går ut. Hun liker å snuse og løpe litt rundt etter storesøster (den andre hunden min) men etter 6-7 minutter begynner hun å riste litt, løfte på labbene og vil opp på fanget mitt. Dermed er det vanskelig å ta henne med til en park eller der hvor det finnes mennesker med hunder for eksempel. Hun får jo ikke så mye hundekontakt rett utenfor hagen her. I stad hilste hun på nabohunden for første gang og da var hun litt nervøs, hadde halen mellom beina og gjemte seg bak beina mine. Men etter hvert så prøvde hun seg fram litt. Nabohunden er en fantastisk rolig hund og viste stor respekt. Men herr er spm mine som jeg håper jeg kan få gode svar på: - Kan jeg ta med valpen min i buss og være i en park nå som det er et par minusgrader? Kan jeg evt. ta henne i transportbagen og slippe henne ut/inn akkurat når hun vil mens vi er på parken feks? - Når jeg møter på andre hunder, skal jeg rose henne masse da? Sånn som "Så flink jente!" og sånne ting mens hun prøver å hilse på fremmedhund? Hun er jo litt redd og nervøs i starten, av de få hundene jeg har klart å møte sammen med valpen. (Er ikke så mange hunder å gå rundt her når jeg er ute med valpen i et øyeblikk) - Hva andre ting er lurt å få med seg når jeg tar med valpen ut? Vil ikke at det skal bli for mye for henne, men samtidig er det sunt for henne og bli kjent med det ukjente. Biler, buss, andre mennesker og dyr osv osv. - Når begynner hun å bli gammel nok til å kunne gå lengre turer, sånn som 20 minutter osv? (Vet jeg kan finne noen av disse svarene på nett, men jeg vil gjerne spørre dere også.Spesielt erfarne hundeeiere ) PSS! Hun er ganske liten, veier rundt 2,5 kg og rasen er Jack Russell, hvis det skulle være nødvendig å vite. Anonym poster: 410ce075f724e2ce2722ba2f58ab952a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #2 Skrevet 24. januar 2013 Jeg glemte at jeg allerede hadde laga et innlegg om dette. Men jeg vil gjerne fortsatt få noen svar på spørsmålene mine Jeg tar imot ALLE SVAR! Jeg er opptatt av at valpen skal bli en trygg og god hund. Jeg vil at den skal kunne hilse på andre hunder uten å bjeffe, være redd eller bli aggressiv, fordi jeg vet hvor slitsomt det er. Min første hund slet med dette en stund da hun var ett år, fordi hun ble angrepet av en rottweiler, og det satte spor i seg. Hun er MYE bedre den dag i dag og hilser som regel pent på andre hunder og leker med de, men noen ganger, spesielt på store hunder, så blir hun redd og bjeffer. Det er nok litt flahsbacks eller noe. Så derfor er det viktig for meg at begge hundene mine er trygge hunder som ikke er redde for andre hunder (og mennesker). Anonym poster: 410ce075f724e2ce2722ba2f58ab952a
Tippy Skrevet 24. januar 2013 #3 Skrevet 24. januar 2013 Det er mange fine hundebøker du kan låne på biblioteket. Vårt bibliotek har iallefall veldig mange bøker om trening av hunden og dens språk. Beste av alt det er gratis!!!
Skywise Skrevet 24. januar 2013 #4 Skrevet 24. januar 2013 (endret) - Kan jeg ta med valpen min i buss og være i en park nå som det er et par minusgrader? Kan jeg evt. ta henne i transportbagen og slippe henne ut/inn akkurat når hun vil mens vi er på parken feks? Ja, ikke noe problem der. Men jeg vil tro at det kanskje kan være en idé å investere i ett vann- og vindtett, foret dekken i stedet for å bruke ullgensere, eventuelt bruk ullgensere under et slikt dekken. - Når jeg møter på andre hunder, skal jeg rose henne masse da? Sånn som "Så flink jente!" og sånne ting mens hun prøver å hilse på fremmedhund? Hun er jo litt redd og nervøs i starten, av de få hundene jeg har klart å møte sammen med valpen. (Er ikke så mange hunder å gå rundt her når jeg er ute med valpen i et øyeblikk) Ja, gjerne gi henne godbiter også etter at hun har hilst på hunden. Det er en del hundeaggresjon på rasen så det er veldig viktig å forebygge så mye som mulig. Men med tanke på at den eldre hunden din er litt engstelig for noen fremmede hunder ville jeg prøvd å sosialisert valpen så mye som mulig uten den eldre hunden, da slik atferd som utagering har lett for å påvirke de yngre hundene. Dette gjelder også andre ting som den eldre hunden er engstelig for. - Hva andre ting er lurt å få med seg når jeg tar med valpen ut? Vil ikke at det skal bli for mye for henne, men samtidig er det sunt for henne og bli kjent med det ukjente. Biler, buss, andre mennesker og dyr osv osv. Jeg sosialiserer mine på alt som det kan tenkes at de må takle en del ganger gjennom livet sitt. Jeg har sosialisert mine valper i byen, på messer, ved bråkete barnehager og skoler, på plastposer/presenninger som blåser i vinden, på planker/broer med store mellomrom, ting som lager lyd, ved skytebanen hvor det avfyres skudd, barnevogner, sykler, rullatorer, motorsykler, bråkete folk, bilkjøring osv. Lag deg en liste over hva en hund må takle i ditt liv. Det jeg trenger at mine hunder takler trenger ikke være nødvendig for deg. - Når begynner hun å bli gammel nok til å kunne gå lengre turer, sånn som 20 minutter osv? Jeg pleier å være ute i over 20 minutter noen dager med mine valper fra de er små, det som gjelder er å la dem få tumle rundt i eget tempo. Ikke gå ut med målet om å gå så og så langt, men ta det sakte og rolig og la valpen få styre farten selv og undersøke. Men for å svare på det egentlige spørsmålet, så begynte jeg vel å gå litt mer målrettet i rundt 20 minutter et par ganger i uka da hundene var 5 - 6 måneder gamle. Her er det nok like mange svar som det er hundeeiere, så dette er nok noe du må ta stilling til selv. Endret 24. januar 2013 av Skywise
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå