Gå til innhold

Hva bruker dere "startstipendet" på?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er egentlig bare noe jeg kom til å lure på. Sparer dere og fordeler det utover månedene så dere får mer hver mnd, bruker dere det på skolesaker alt sammen, setter dere det på sparekonto, eller brukes det på annet??

Mener det stipendet man får i starten av hvert semester ved høyere utdanning, er vel rundt 17.000?

Om dere skal fordele det ut over månedene, hvordan gjør dere det da?

(Og dere som orker kan godt fortelle meg hva dere har utbetalt hver mnd, av stipend/lån/begge deler!)

:)

Endret av LovelyMonroe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter av 10.000 av startstipendet, også "henter" jeg litt derfra om det trengs videre utover i året. Enkelt og greit :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sparer pengene og betaler/setter av til større utgifter. F.eks betalte jeg linsensen nå med de pengene, i tillegg hadde jeg en større tannlegeregning jeg brukte pengene på (passer på å gå til tannlegen rundt de tider jeg får dette lånet).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Kjøper bøker og andre nødvendige skolesaker. Resten spares og brukes utover året om nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter av 10.000 av startstipendet, også "henter" jeg litt derfra om det trengs videre utover i året. Enkelt og greit :)

meg også:) har ikke ordentlig regnskap. men bruker ikke så sykt mye penger heller, så det går greit å gjøre det sånn her:)

Skrevet

Dere som har studert tre eller flere år, har dere klart å spare mye bare med startstipendet da? Tror jeg skal spare det jeg også. Enten det, eller fordele det utover mnd.

Anonym poster: 0b621e1b75e15d0bb29b7df8ae7ee131

Skrevet

skulle ikke være anonym :)

Skrevet

Får rundt 18.000 hver januar og august, og nesten 7000 hver mnd.

Jeg burde vært flink til å spare, men det er jeg ikke noe flink til, og nå brukte jeg rett og slett litt penger på å bestille meg tur til Helsinki! :)

Trenger å komme meg unna litt.. Også blir det konsert!

Men utenom det, går vel stipend til mat og div. ting jeg trenger, + medlemskap på treningssenter..

Pluss at litt har gått til konsert/festivalbilletter, så noe kommer til å gå til tog da jeg skal på konsert i Oslo slutten av februar og midten av mars ^^

Musikk og mat blir prioritert nå :fnise:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Jeg setter alt inn på sparekonto, og så fordeler jeg det utover månedene. Som regel overføres det mellom 500-1500 pr mnd, litt avhengig av utgifter. Går hovedsaklig til mat. Hvis jeg sitter igjen med ekstra penger når jeg får nytt startstipend, så flytter jeg det gamle stipendet til "kosekonto", hvor jeg sparer til ferier og dyre ting som pc/kamerautstyr.

Jeg har inntrykk av at mange bruker disse pengene på pensumslitteratur, men jeg gjør ikke det. Jeg bruker ferien mellom semesterene til å låne pensumslitteraturen på biblioteket, og da låner jeg de fleste og fornyer ved behov. I viktige fag tar jeg også kopier av de viktige kapitlene med kopimaskin, og så betaler jeg de skarve kronene det koster hvis kopiene ikke er gratis :) Finnes jo mange steder med gratis kopimaskin også, f.eks på universitet osv. Sparer en god del penger på det.

Edit: var et par skrivefeil her!

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg pleier å jobbe ekstra i juleferien, slik at jeg i januar får både storstipendet samt rundt 15.000 utbetalt i lønn. Av disse satt jeg inn fullt på BSU tidlig i januar (den er nå full, så det gjelder ikke lenger). Deretter har jeg en tendens til å kjøpe noe jeg har ønsket meg (ny veske i år), betaler årets ferieturer (festivalbillett + en annen tur) og så står resten på brukskonto og forsvinner utover månedene.

Endret av Glynis
Skrevet

Jeg satt over 7000 på BSU, kjøpt bussbilett og tannlegeregning, og litt på reise til Roma :)

Skrevet

Er ikke student lenger, men da jeg var det, satte jeg de inn på en konto, og fikk overført 1/5 av dette til brukskonto hver måned.

Ekstrautgifter ifm. semesterstart, som bok- og utstyrskjøp, tok jeg av pengene jeg hadde tjent i sommerferien til.

Siden jeg kun jobbet om somrene ved siden av studiet, hadde jeg ikke mange kronene på sparekonto da jeg var ferdig med studiene (mesteparten av disse pengene gikk jo med til husleie i sommermånedene, samt bok- og utstyrskjøp ved semesterstart).

Anonym poster: e7b405b22dbe333cfdea00504134303a

Skrevet

PS: Ferie brukte jeg ingen penger på som student. Eneste ferien, utenom hjem til foreldre, i løpet av studietiden, var en langhelg på Lillehammer sammen med foreldrene mine, hvor de spanderte.

Anonym poster: e7b405b22dbe333cfdea00504134303a

Skrevet

Jeg har alltid kjøpt bøker (nye bøker, har alltid endt opp med pensumbytte i mine år...) og gjerne spandert på meg ting jeg trenger men som er for dyrt til hverdags (treningsutstyr, telefon osv). Det lille som blir til overs har blitt spart til depositum og studieturer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...