AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #1 Del Skrevet 24. januar 2013 Har funnet en fin bolig som jeg har kjempelyst å kjøpe nå. Den ligger litt utenfor allfarvei, og har derfor mulighet til å kjøpe denne som førstegangsbolig, foreløbig ikke kommet inn noen bud. Egentlig hadde jeg tenkt å vente, for får spart maks i BSU om 2-3 år, om jeg skal kjøpe nå, må jeg sprette BSU kontoen. Er så mange som sier man ikke må finne på å sprette den før den er full, men det er eneste muligheten jeg har (har litt sparepenger utenom som også går med til innskuddet) for å få kjøpt denne boligen. Er det virkelig så dumt å sprette den? Burde jeg heller vente til jeg har fått spart opp maksbeløpet? Anonym poster: ed70a2101b94898788ba41520b01b612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 24. januar 2013 #2 Del Skrevet 24. januar 2013 Er vel heller det at om fu spretter den kan du ikke spare noe mer på den:) Men hvorfor må du sprette den? Hvis det teller som en del av egenandelen så trenger du vel ikke å sprette den? Hvis jeg har forstått det rett kan du da spare mer på den og etter hvert bruke den som nebetaling av lånet. Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #3 Del Skrevet 24. januar 2013 Er vel heller det at om fu spretter den kan du ikke spare noe mer på den:) Men hvorfor må du sprette den? Hvis det teller som en del av egenandelen så trenger du vel ikke å sprette den? Hvis jeg har forstått det rett kan du da spare mer på den og etter hvert bruke den som nebetaling av lånet. Eller tar jeg feil? Ja, er det jeg tenkte, at om jeg bruker den, mister jeg jo sjansen til å spare mer i BSU, og jeg har jo ikke spart maks enda. Men for at jeg skal få råd til 15% egenkapital, som banken krever, er jeg nødt til å sprette den, gjør jeg ikke det, er alternativet å ikke kjøpe bolig. Har ikke mulighet til hjelp fra foreldre eller noe sånt. Så da lurer jeg på om det er veldig dumt å sprette den før den er full, om jeg heller burde vente noen år med å kjøpe, sånn at jeg får utnyttet BSUen til fulle. Anonym poster: ed70a2101b94898788ba41520b01b612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 24. januar 2013 #4 Del Skrevet 24. januar 2013 Har du lyst til å bo der og tror du vil få det fint der? I så fall, sprett BSUen og kjøp. Tenk på at du skal ha det bra og bo slik du liker, ikke bare på økonomien i å kjøpe. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 24. januar 2013 #5 Del Skrevet 24. januar 2013 Ja, er det jeg tenkte, at om jeg bruker den, mister jeg jo sjansen til å spare mer i BSU, og jeg har jo ikke spart maks enda. Men for at jeg skal få råd til 15% egenkapital, som banken krever, er jeg nødt til å sprette den, gjør jeg ikke det, er alternativet å ikke kjøpe bolig. Har ikke mulighet til hjelp fra foreldre eller noe sånt. Så da lurer jeg på om det er veldig dumt å sprette den før den er full, om jeg heller burde vente noen år med å kjøpe, sånn at jeg får utnyttet BSUen til fulle. Anonym poster: ed70a2101b94898788ba41520b01b612 Snakk med banken din, om du ikke har gjort det:) har du lokalbank? De er ofte veldig forståelsesfulle og er flinke å se etter løsinger. Er de litt fleksible vil de nok se betydningen av å fortsette å spare på bsu, og evt gi deg litt ekstra lån eller lignende:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #6 Del Skrevet 24. januar 2013 Vi måtte knerte BSU-kontoen til samboeren før den var full, tror han kunne spart i ett eller to år til. For vår del var det å kunne kjøpe bolig mer verdifullt enn de tusenlappene man får i skattefradrag. Når det er sagt er jeg enig med de andre, hør med banken om det er mulig å la BSU-pengene stå og heller bruke kontoen som en slags sikkerhet. Anonym poster: 527a93f9bb3479b272dcef5213e5949c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 24. januar 2013 #7 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) I mange banker er renta på BSU høyere enn lånerenta. Når en i tillegg legger til skattefradraget for videre sparing, så vil det lønne seg å heller låne tilsvarende beløp du har i BSU ekstra og fortsette å spare. De fleste (alle?) banker går med på det (og teller BSU fremdeles som en del av egenandelen) så lenge BSU'en er i deres bank. Og den kan flyttes om då får bedre lånevilkår i en annen bank enn den du har BSU i i dag. Snakk med banken(e)! Endret 24. januar 2013 av Klematis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå