Gå til innhold

Jobbsøking - når man mangler én av mange kvalifikasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drømmejobben min er utlyst! Det er en stilling jeg har drømt om helt siden endt utdannelse og som jeg vil jobbe hardt for å få.

Men: Under "kvalifikasjoner" er det listet opp åtte punkter. Sju av dem stemmer som hånd i hanske mtp utdanning, erfaring og personlige egenskaper. Så er det ett punkt som etterlyser en erfaring som jeg ikke har. Selv er jeg overbevist om at jeg kommer til å sette meg inn i det på kort tid.

Men hvordan adresserer jeg det i søknaden? Skal jeg si at jeg ikke har erfaring på dette punktet? Ikke nevne noe før et eventuelt intervju?

Anonym poster: 418b4d649cd3bd3f1aa9bf9a636f8a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fokuserer først og fremst på alle gode grunner til at nettopp du bør få jobben! Med mindre det du mangler av erfaring er helt grunnleggende for at du skal være istand til å utføre arbeidet tilfredsstillende, syns jeg ikke du skal nevne det i søknaden.

I en ansettelsesprosess er det sjelden mange (om noen) søkere som oppfyller samtlige ønskede kvalifikasjoner. I en stillingsutlysning beskriver man gjerne "den perfekte søker" for å legge litt føringer, også ser man underveis hvor nærme man kommer.

Dersom du oppfyller sju av åtte kriterier tror jeg du vil ha en god sjanse!

Lykke til :)

Skrevet

Her ville jeg helt klart søkt, og så kan du evt. være ærlig i søknaden om at "jeg har ingen erfaring med xxx direkte, men har tilsvarende erfaring innen xxxx" eller noe sånt.

Når kun en av egenskapene ikke passer, så syntes jeg det er for liten grunn til å søke. Det verste som skjer er jo at punktet var så viktig for dem at de ikke kaller deg til intervju. Kommer du til intervju tyder jo det på at dette kanskje ikke er superviktig likevel.

Anonym poster: b00ce3ddf014cf152c89b051af02fe13

Skrevet

Det kommer veldig an på hva det er. Det kan bety ingenting eller alt. I tillegg er jo ikke din egenvurdering av hvor fort du lærer deg noe så veldig objektiv. :)

Jeg vet om en haug av folk som har blitt ansatt i det offentlige hvor de har skrytt på seg svært gode engelskkunnskaper. Det har de ikke, men det ble heller ikke testet.

Anonym poster: 7716a1e567bf296c0b5837f5ba5a544d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...