AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hva er det beste yrket, og hvorfor? Spør selv meningene sikkert varierer fra person til person. Anonym poster: b5081692a09aa8281d34abe5ddabf807
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 selv om* Anonym poster: b5081692a09aa8281d34abe5ddabf807
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Som kokk får man generellt dårlig betalt og ugunstige arbeidstider. Jobber du på en restaurant så er det jo på kveldstid det er flest kunder. (Med mindre da dette virker som gunstige arbeidstider for ditt vedkommende.) Som sykepleier har du bedre betalt, (men ikke nok betalt i forhold til hvilket ansvar man har på jobb, og med tanke på at det er en bachelor utdanning etter min mening.) Du jobber også turnus, og må belage deg på å måtte jobbe enkelte kvelder og helligdager. Har du et veldig sterkt ønske om å bli det ene eller andre så bør du jo gå for det, men jeg vil si at ingen av disse yrkene er optimale med tanke på hvordan jeg ville jobbet. Ellers er det veldig vanskelig å sammenligne ettersom det er to vidt forskjellige yrker. Dersom jeg MÅTTE velge ett av yrkene for min del - ville det blitt sykepleier. Det er alltid behov for sykepleiere og de gjør en viktig og hederlig jobb. (Dessuten kan du videreutdanne deg som f.eks helsesøster, kreftsykepleier, anestesisykepleier eller rett og slett lærer om du heller mot noe i den retningen senere.) Anonym poster: 3b11ff30b8c0601ecc0f055f29490bb6
dinmening Skrevet 24. januar 2013 #4 Skrevet 24. januar 2013 Som kokk får man generellt dårlig betalt og ugunstige arbeidstider. Jobber du på en restaurant så er det jo på kveldstid det er flest kunder. (Med mindre da dette virker som gunstige arbeidstider for ditt vedkommende.) Som sykepleier har du bedre betalt, (men ikke nok betalt i forhold til hvilket ansvar man har på jobb, og med tanke på at det er en bachelor utdanning etter min mening.) Du jobber også turnus, og må belage deg på å måtte jobbe enkelte kvelder og helligdager. Har du et veldig sterkt ønske om å bli det ene eller andre så bør du jo gå for det, men jeg vil si at ingen av disse yrkene er optimale med tanke på hvordan jeg ville jobbet. Ellers er det veldig vanskelig å sammenligne ettersom det er to vidt forskjellige yrker. Dersom jeg MÅTTE velge ett av yrkene for min del - ville det blitt sykepleier. Det er alltid behov for sykepleiere og de gjør en viktig og hederlig jobb. (Dessuten kan du videreutdanne deg som f.eks helsesøster, kreftsykepleier, anestesisykepleier eller rett og slett lærer om du heller mot noe i den retningen senere.) Anonym poster: 3b11ff30b8c0601ecc0f055f29490bb6 Takk for svar! Vet du om noen yrker man kan bli med vanlig studiespes uten realfag, som har godt/bedre betalt?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #5 Skrevet 24. januar 2013 En kamerat utdannet seg til kokk. Jobbet ikke mange årene etter endt læretid før han satte seg på skolebenken igjen. Årsaken var de ugunstige arbeidstidene. alltid å måtte jobbe når venner hadde fri. Anonym poster: 053b984fdc901106405d86396e5d3cea
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #6 Skrevet 24. januar 2013 siden yrkesgruppene er så forskjellige, så syns jeg du skal ta en egen avgjørelse på dette. da slipper du å begynne på ett studie som du ikke liker, ta opp plassen til noen som har det som eneste drøm, for så å hoppe av. Anonym poster: b7a49953a44b2837e5986316c19e4d52
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #7 Skrevet 24. januar 2013 Kokk er jo videregåendeutdanning, mens sykepleier er høyskole. Alternativet da er å gå det man trenger for å bli kokk, så man får prøvd seg, og så ta påbygg og videre på sykepleien om man ikke trives som kokk. Anonym poster: 58a24d78f6ad9ca0622529a9d6eb3a39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå