Gjest Kitty Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Gir opp snart. I over 3 år nå har jeg vært skikkelig plaget med halsen min. Problemet er at det føles KONSTANT ut som at det sitter fast noe i halsen. Det er ofte vanskelig å svelge, føles ut som at jeg ikke får til å svelge også. Det er som en ekkel klump som sitter fast i halsen som aldri forsvinner. Det er irriterende og sykt plagsomt, og det verste er at nesten hver gang jeg skal si et eneste ord, må jeg kremte som en tulling. Det er ingen uvane, hvis jeg ikke kremter får jeg ikke til å snakke. Jeg var til halslegen i dag som sa at det ikke var noe farlig, men det er ikke noe å gjøre med det. Hallo liksom kan jo ikke leve med dette for alltid? Det plager meg utrolig mye og ødelegger for meg når jeg skal synge osv. Og nei det hjelper ikke å drikke vann eller noe heller. Har ikke muntlig fremføring eller noe på skolen på grunn av dette, siden jeg må kremte så mye når jeg snakker. Hvis jeg ikke gjør det blir stemmen hesere og hesere og forsvinner nesten til slutt. Det er ikke nervøsitet heller, kan godt hende at det blir forsterket av angst og nervøsitet men det er der hele tiden uansett. Plager meg sånn, noen som vet hva man kan gjøre for å få det bort? Det må være noe man kan gjøre? Noen andre som har det sånn?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 sikker på at det ikke er psykisk? hva sa halslegen det var? Anonym poster: 5908cf1b45850d319b4398e9e7846fbf 1
Gjest Kitty Skrevet 24. januar 2013 #3 Skrevet 24. januar 2013 sikker på at det ikke er psykisk? hva sa halslegen det var? Anonym poster: 5908cf1b45850d319b4398e9e7846fbf Tror han sa at det kunne være emosjonelle ting.... men jeg vet jo ikke hvordan jeg får det bort.
rockarollawoman Skrevet 24. januar 2013 #4 Skrevet 24. januar 2013 (endret) Det kan høres ut som svelgeangst, på engelsk "phagophobia" - det er mer informasjon om tilstanden tilgjengelig på engelsk. Søk kunnskap, og lær deg så mye om tilstanden du kan på egenhånd for å bearbeide selv inntil du finner en terapeut som kan hjelpe deg videre. Endret 24. januar 2013 av rockarollawoman
HvittHus Skrevet 24. januar 2013 #5 Skrevet 24. januar 2013 Undersøkte han skoldbruskkjertelen din? For en forstørret kjertel kan gi slike plager.
Gjest Kitty Skrevet 24. januar 2013 #6 Skrevet 24. januar 2013 Undersøkte han skoldbruskkjertelen din? For en forstørret kjertel kan gi slike plager. Tror ikke han gjorde det nei... er det farlig?
HvittHus Skrevet 24. januar 2013 #7 Skrevet 24. januar 2013 Tror ikke han gjorde det nei... er det farlig? Det bør nå sjekkes iallefall. Men hvor synes du at plagene sitter? Her er et bilde av plasseringen til skjoldbrukskjertelen: http://www.nettdokto...ifte1_small.jpg
Gjest Kitty Skrevet 24. januar 2013 #8 Skrevet 24. januar 2013 Det bør nå sjekkes iallefall. Men hvor synes du at plagene sitter? Her er et bilde av plasseringen til skjoldbrukskjertelen: http://www.nettdokto...ifte1_small.jpg Det er der plagene sitter :/
HvittHus Skrevet 24. januar 2013 #9 Skrevet 24. januar 2013 Det er der plagene sitter :/ Da bestiller du en time hos fatlegen. Han skal kunne kjenne om kjertelen er forstørret, eller evnt sende deg til ultralyd. Lykke til:-)
Gjest Kitty Skrevet 24. januar 2013 #10 Skrevet 24. januar 2013 Da bestiller du en time hos fatlegen. Han skal kunne kjenne om kjertelen er forstørret, eller evnt sende deg til ultralyd. Lykke til:-) Oki, takk
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2013 #11 Skrevet 24. januar 2013 Hallo bestille time hos fastlege????????? Hun har jo nettopp vært til spesialist!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2013 #12 Skrevet 24. januar 2013 Hei leser om dine plager og ser at du var til spesialist. Jeg er helt sikker på at han kjente på halsen din !!!!!!!! Han har nok også bedre forutsetning til å undersøke hals enn fastlegen. Når han sa at alt er bare bra så synes jeg at du skal prøv og slå deg til ro med det. Virker på meg som ditt problem er angstrelatert. Kjenner flere som sier at de kan oppleve samme følelsen som du har . Tenker også litt på utsagnet " sitter med klumpen i halsen " . Det er nok mye relatert til angst og bekymring. Prøv nå å ikke fokusere så mye på det, skal du se at problemet blir mindre etter vært. Lykke til !!!!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2013 #13 Skrevet 24. januar 2013 Kanskje du kan henvises til en logoped? De jobber med slike ting... Rent praktisk orienterte er de også Anonym poster: 2ebb742303f73e7950fc8ab7886472df
HvittHus Skrevet 24. januar 2013 #14 Skrevet 24. januar 2013 Hallo bestille time hos fastlege????????? Hun har jo nettopp vært til spesialist!!!!!!!! Og hvis spesialisten ikke har undersøkt skjoldbruskjertelen, noe TS nok hadde husket da det kan kjennes litt ubehagelig, ja da bestiller man time hos fastlegen.
HvittHus Skrevet 24. januar 2013 #15 Skrevet 24. januar 2013 (endret) Jeg er helt sikker på at han kjente på halsen din !!!!!!!! Hvordan kan du være sikker på det når du ikke var til stede under undersøkelsen? Endret 24. januar 2013 av zellica
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2013 #16 Skrevet 24. januar 2013 Til Skravlebøtte Det jeg mener er at når man er til spesialist så vet sikkert legen mye mer hva han skal se etter enn oss her inne på forum .
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2013 #17 Skrevet 24. januar 2013 Til kitty Jeg tror ikke du blir noe klokere eller mer beroliget av og spørre oss her på forum. MITT RÅD TIL DEG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har du vært til lege og t.o.m en spesialist og han sa at alt er bare bra med deg , så bør du heller lytte til det isteden for å spørre her . Her kan du få mange rare svar som faktisk gjør deg mer bekymret . Jeg tror dine problemer er relatert til angst, og jeg tror ikke internett er det du trenger for å bli bedre. Lytt til og ta inn over deg det legen sa!!!!!!!!! ( At det ikke var noe galt, vet jo hva som skal sjekkes.) Lytt til andre voksne du har rundt deg !!!!!!! Slutt å gå og fokusere på ting.(du vil merke at ved å ta bort fokus, vil problemene forsvinne bli mindre eller forsvinne) Husk angst kan være årsak til mye. Har du angst bør du ihvertfall pass på å få nok søvn. Med lite søvn blir kroppen mere skjør. Frisk luft, morsjon, sund mat og nok søvn er en god medisin God natt :kokk: :sovne:
Gjest Susie Skrevet 25. januar 2013 #18 Skrevet 25. januar 2013 Hei. Hadde jeg hatt noen plager hadde jeg aldri turt å spørre ett forum om det! Du kan få så mange forskjellige svar at det blir ett dobbelt problem ! Stol på legen din! Jeg vet hva jeg snakker om! Har spurt om masse ting jeg lurte på angående kroppen min her, lenge siden nå, og det endte med at jeg følte meg så syk tilslutt at jeg måtte søke hjelp! Både medisin og en god psykolog hjalp meg ut av alle disse plagsomme tankene! Det var en lettelse! Jeg liker ikke disse forumene, ta heller legesjekk , og spesialist har du jo vært til, så da kan du ikke gjøre mer.
Gjest Kitty Skrevet 25. januar 2013 #19 Skrevet 25. januar 2013 Til kitty Jeg tror ikke du blir noe klokere eller mer beroliget av og spørre oss her på forum. MITT RÅD TIL DEG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har du vært til lege og t.o.m en spesialist og han sa at alt er bare bra med deg , så bør du heller lytte til det isteden for å spørre her . Her kan du få mange rare svar som faktisk gjør deg mer bekymret . Jeg tror dine problemer er relatert til angst, og jeg tror ikke internett er det du trenger for å bli bedre. Lytt til og ta inn over deg det legen sa!!!!!!!!! ( At det ikke var noe galt, vet jo hva som skal sjekkes.) Lytt til andre voksne du har rundt deg !!!!!!! Slutt å gå og fokusere på ting.(du vil merke at ved å ta bort fokus, vil problemene forsvinne bli mindre eller forsvinne) Husk angst kan være årsak til mye. Har du angst bør du ihvertfall pass på å få nok søvn. Med lite søvn blir kroppen mere skjør. Frisk luft, morsjon, sund mat og nok søvn er en god medisin God natt :kokk: :sovne: Det er ingen voksne rundt meg eller noe som skjønner hvordan jeg har det. Er ikke akkurat så gøy å kremte for hver bokstav man sier... og ha en klump 24/7 i halsen som plager livet av meg. Går ikke ann å svelge engang, føles som at svelget setter seg fast eller noe. Blir så lei. Og hvordan kan det være relatert til angst når jeg ikke har angst 24/7 da? Det er det jeg ikke skjønner...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #20 Skrevet 25. januar 2013 Hei kitty Jeg er sikker på at du har noen voksne rundt deg som kan forstå. Men en annen ting er om du skjønner hva de sier eller om det går inn igjennom det ene øret og ut det andre. Du må prøv å lytt til hva andre har å si . Voksne har mye livserfaring vet du. Det er jo ikke sikkert at det er alt er relatert til angst , men det er nok sånn at du sitter å fokuserer og kjenner etter. prøv og glem det !!! Ta bort fokus !!!! kom deg bort fra data og internett !! Få på deg treningstøy og ut å løp en tur i skogen og få tankene på noe annet Du blir ikke bedre av å sitte å huffe deg på nettet Gjør noe annet ,dra på shopping Finn på hva som helst,mitt råd til deg er " SLUTT OG SURFE PÅ NETT " LYKKE TIL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå